آیا خروج نیروهای آمریکا از افغانستان به صلح در خاورمیانه منجر می‌شود؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

نشریه نشنال اینترست در تحلیلی به قلم «خالد الجابر»، استاد ارتباطات سیاسی برنامه مطالعات خلیج‌فارس دانشگاه قطر، در تبیین و بررسی پیامد خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان و تأثیر آن بر صلح و ثبات در خاورمیانه می‌نویسد:

«با توجه به شکاف‌های ایدئولوژیکی، رقبای خاورمیانه به شکل فزاینده به این باور رسیده‌اند که به جای خشونت و جنگ‌طلبی، گشایش گفتگو، تعامل دیپلماتیک و مصالحه در راستای منافعشان است.»

در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

  • متغیرهای سیاسی ایالات‌متحده از اصلی‌ترین پیشران‌های این گرایش هستند. پایان دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، عدم تمایل بایدن برای حمایت و پشتیبانی از رژیم‌های استبدادی منطقه، خروج آمریکا از افغانستان به‌عنوان نشانه‌ای از پایان حضور ایالات‌متحده در خاورمیانه باعث شده است ریاض و سایر دولت‌های منطقه روی بهبود روابط با همسایگانشان سرمایه‌گذاری کنند.
  • خاورمیانه در بازه زمانی منحصربه‌فردی از تاریخ به سر می‌برد. این فهم کلی در منطقه به‌ وجود آمده که شکوفایی و صلح بلندمدت مستلزم کنار گذاشتن اختلافات ایدئولوژیکی و افزایش همکاری و تفاهم بین کشورهای رقیب است؛ بنابراین برای تقویت این گرایش، سیاست‌گذاران خاورمیانه باید نشست‌هایی مانند نشست بغداد در دستورکارشان قرار دهند. تحولات اخیر افغانستان به‌خوبی تهدیدات و ریسک وابستگی امنیتی کشورها به ایالات‌متحده را اثبات کرد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«هیچ‌یک از بازیگران اصلی در منطقه خاورمیانه تمایل ندارند که شاهد تکرار رویداد افغانستان در کشور خود باشند.

 برای ممانعت از چنین پیامدی، دیپلماسی و تعامل، حتی اگر در کوتاه‌مدت چالش‌برانگیز و ناموفق باشد هم برای برخورداری منطقه از یک آینده‌ی صلح‌آمیز و شکوفا اجتناب‌ناپذیر است»

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟