به بن بست رسیدن تلاشها برای تثبیت آتش بس در نوار غزه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
منابع فلسطینی خبر دادند تلاش ها برای تثبیت آتش بس در نوار غزه بی نتیجه مانده و رئیس دستگاه اطلاعات مصر به زودی سفری برای حل پرونده های مورد اختلاف به تل آویو خواهد داشت.

 منابعی در گروه های فلسطینی به پایگاه خبری «العربی الجدید» گفتند که تلاش ها برای تثبیت آتش بس در نوار غزه بی نتیجه مانده و هیچ پیشرفت جدی تاکنون نداشته است.

این منابع اشاره کردند که تماس های مصر با اسرائیل منجر به هیچ پیشرفتی نشده و سفر قریب الوقوع «عباس کامل»، رئیس دستگاه اطلاعات مصر به تل آویو با هدف حل پرونده های مورد اختلاف و در راس آن تثبیت آتش بس در غزه، بازسازی آن و تبادل اسرا انجام می شود.

با وجود اینکه اسرائیل از شرط خود مبنی بر بازسازی غزه در مقابل آزادسازی 4 اسیر اسرائیلی عقب نشینی کرده، اما بازسازی غزه پس از جنگ 11 روزه اسرائیل، هنوز به صورت عملی آغاز نشده است.

کارگران فلسطینی و مصری، آوار منازل و ساختمان هایی را که طی این جنگ تخریب شده بودند، جمع آوری کرده اما مساله در همین حد باقی ماند و گام بعدی که بازسازی نوار غزه بود، آغاز نشد.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین (حماس) به خانواده هایی که منازل آنها به صورت جزئی آسیب دید، کمتر از 500 دلار اعطا کرد و به خانواده هایی که منازل خود را در این جنگ از دست دادند، مبالغی به عنوان اجاره به آنها داد.

منابع مذکور تصریح کردند که قاهره مهلت بیشتری برای تثبیت آتش بس در نوار غزه و تضمین تسهیل بازسازی آن خواست اما حماس مهلت نامحدودی را در این راستا به قاهره نداد و بدون راه حل حقیقی که ضامن بازسازی غزه باشد، نمی تواند تداوم آتش بس در غزه را تضمین کند.

قاهره در تلاش است تا آتش بس در نوار غزه تثبیت شود اما گمان نمی شود اسرائیل در حال حاضر امتیاز زیادی به فلسطینی ها بدهد جز آنکه احتمال دارد محدودیت ها را کاهش داده و بازسازی را تسهیل کند اما باید تضمین شود که این عمل به نفع جنبش حماس نیست.

مصری ها به دنبال آنند تشکیلات خودگردان فلسطین وارد پرونده بازسازی غزه شود تا امور بدون مانع پیش برود اما نگرانی از آن وجود دارد که حماس به نقش آفرینی تشکیلات خودگردان در غزه اعتراض کند.

منابع فلسطینی تاکید کردند که گروه های فلسطینی نظاره گر طفره رفتن اسرائیل هستند اما نمی توانند طولانی مدت در برابر تداوم اوضاع در غزه به دلیل تاخیر در بازسازی آن و عدم اجازه اجرای پروژه های توسعه ای که به بهبود وضعیت اقتصادی فلسطینیان در غزه کمک می کند، سکوت کنند.

تاخیر اسرائیل در اعطای تسهیلات حقیقی در غزه، عاملی برای بدتر شدن اوضاع در غزه است.

منابعی به العربی الجدید گفتند، اسرائیل دو هفته گذشته به مقامات مصر اعلام کرد عناصری از جنبش جهاد اسلامی قصد انجام حملات مرزی از طریق هدف قرار دادن خودروهای نظامی و غیرنظامی در اسرائیل را دارند اما به نظر می رسد ورود مصر به این قضیه، مانع از این کار شد.

در همین راستا اسرائیل نیز پرواز پهپادهای شناسایی در آسمان غزه را تشدید کرده است تا بازسازی زرادخانه موشکی مقاومت فلسطین را زیرنظر داشته باشد و اماکن نصب موشک ها را شناسایی کند.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟