تداوم بحران در روابط لبنان و عربستان؛ میقاتی چشم به میانجیگران خارجی دوخته است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
تاکنون هیچ چشم‌انداز روشنی برای حل بحران به وجود آمده میان لبنان و عربستان به چشم نمی خورد و نوعی سردرگمی بر صحنه سیاسی داخلی لبنان حاکم است.

تاکنون هیچ چشم‌انداز روشنی برای حل بحران به وجود آمده میان لبنان و عربستان به چشم نمی خورد و سردرگمی در صحنه سیاسی داخلی لبنان ادامه دارد و بر اساس مواضع اعلام شده تا به این لحظه، نه «جرج قرداحی»، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان حاضر به استعفاست و نه کابینه این کشور، در عرصه خارجی نیز تلاش‌هایی با میانجیگری فرانسه و امریکا برای مهار بحران در جریان است.

کمیته بحرانی که بنا به دستور «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر لبنان تشکیل شده در اتخاذ تصمیمی روشن و آشکار به استثنای عدم استعفای دولت ناکام مانده است.

در همین رابطه، منبعی آگاه در هیات دولت لبنان به العربی الجدید گفت: بحث و گفت‌وگوها پیشتر بر سر کناره‌گیری قرداحی متمرکز بود اما این پیشنهاد با اعتراض سخت حزب الله، جنبش امل و جریان المرده رو به رو شد که تهدید کردند در صورت اجبار قرداحی به کناره‌گیری، وزرای وابسته به این گروه‌ها نیز استعفا داده و دولت ساقط می شود؛ امری که منجر به عقیم ماندن این پیشنهاد و جست‌وجو برای راهی دیگر شد.

منبع مذکور افزود: از مواضع سعودی روشن است که کناره‌گیری وزیر یا برکناری وی کارساز نخواهد بود چرا که مشکل تنها در اظهارات قرداحی نیست بلکه سیاست دولت لبنان در تمایل به ایران است، با این وجود میقاتی اصرار دارد تا با تماس‌های خارجی و استفاده از میانجیگری امریکا، فرانسه و برخی کشورهای عربی به راهکاری مورد رضایت عربستان دست یابد و وی قرار است در حاشیه نشست آب و هوایی گلاسکو با شماری از مسئولان عربی و غریب برای درخواست کمک دیدار و گفت‌وگو کند.

دیدار مکرون و میقاتی
«امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه قرار است امروز در حاشیه بیست و ششمین آب و هوایی گلاسکو با میقاتی دیدار و درباره بحران اخیر رایزنی کند.

به گفته منبع دیپلماتیک فرانسوی، موضع فرانسه ثابت است، وضعیت لبنان مستلزم اقدامات و اصلاحات فوری است و همه کشورهای دوست باید برای مقابله با چالش‌ها از لبنان و مردم این کشور حمایت کنند.

حمله ساختگی
«سید هاشم صفی الدین»، رئیس شورای اجرایی حزب الله با اشاره به بحران اخیر لبنان گفت: هجمه عربستان علیه قرداحی ساختگی است و نمی‌توان تصور کرد که موضوع، مربوط به یک اظهار نظر باشد، بلکه بیشتر از آن است.

وی افزود: آنچه در عربستان اتفاق می‌افتد، اتفاق بزرگی است، زیرا سعودی‌ها و به طور کلی کشورهای شورای همکاری که مسیر روابط با اسرائیل را دنبال کردند، در آینده نمی‌توانند صدای انتقاد لبنان و سایرین را از روابط عربستان و اسرائیل تحمل کنند، چیزی که در روزهای آینده علنی خواهد شد.

صفی‌الدین گفت: محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی در اضطراب به سر می‌برد و پس از سقوط مأرب با مخمصه بزرگی روبه‌رو خواهد شد. او ترس و اضطراب از دست دادن تمام توهماتش را دارد و آنچه لبنان با آن مواجه است، نشأت گرفته از همین ترس بن سلمان است.

رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان در پایان گفت: کسانی که از طریق بحران‌سازی به دنبال معطل گذاشتن کار دولت یا ضربه زدن به ثبات لبنان و تشدید تحریم‌های آمریکا یا سعودی هستند می‌خواهند لبنان را به نابودی بکشانند در حالی که ما تلاش کردیم و خون‌ها دادیم تا کشورمان به جنگ داخلی کشیده نشود و مشکلات اقتصادی و داخلی لبنانی‌ها را به همین منظور حل کردیم.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟