جنگ‌ و گریز اردوغان برای بقا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 اردوغان بدلیل نگرانی از هرگونه توطئه داخلی و خارجی در شرایطی است که می خواهد به همه و خصوصاً کشورهای ناتو نشان دهد که هر سیاستی از جمله اخراج سفرای غربی برایش فاقد اهمیت بوده و حاضر است تا آخرین لحظه برای ماندن در قدرت بجنگد.

تحلیلگر مسائل منطقه در گفت و گو با راهبرد معاصر، درباره تشدید تنش‌های اخیر میان ترکیه و جهان غرب و اصرار اردوغان برای اخراج ده سفیر غربی از ترکیه بر سر مسئله عثمان کاوالا گفت: مشکل اساسی آقای اردوغان در رابطه با این کشورها فقط این نیست که انها اظهاراتی را درباره فردی که متهم به حمایت از کودتا در ترکیه بود، کرده‌اند، بلکه مشکل در این است که اردوغان احساس می کند که امروزه کشورهای غربی و ناتو درصدد هستند که پشت ایشان را خالی کنند و هنوز نقشه سرنگونی ایشان را دارند و هنوز موفق نشده‌اند آن مأموریت هایی را که ناتو و آمریکا برای ترکیه داشتند محقق کند، از همین رو احتمال این وجود دارد که ماجرای کودتا دوباره تکرار شود یا اینکه به نحو دیگری بخواهند او را سرنگون یا برکنار بکنند. به همین دلیل اردوغان با این اقدام می خواهد زهرچشمی از آنها بگیرد و بگوید من هنوز در ترکیه مقتدر و محبوب هستم و انقدر قدرت دارم که همه سفرای شما را یکجا بیرون کنم و مردم ترکیه هم از من حمایت کنند.

 

وی با اشاره به اینکه این نیت و اقدام اردوغان بیشتر خودنمایی به غربی ها است تصریح کرد: طبیعتاً اقدامات اردوغان تأثیر بسیار منفی‌ای بر روی اقتصاد ترکیه بر جای خواهد گزارد، کما اینکه دیدید که لیر ترکیه سقوط خیلی شدیدی در همین راستا تجربه کرد، اما به هر حال آقای اردوغان در شرایطی است که می خواهد به همه و مخصوصاً دیگر کشورهای ناتو نشان بدهد که این چیزها برایش مهم نیستند و حاضر است تا آخرین لحظه برای ماندن در قدرت بجنگد و حتی اگر بنا باشد آنها فشار اقتصادی بر ترکیه بیاورند ایشان حاضر نیست به این راحتی کناره گیری کند.

 


وی با اشاره به هدف اردوغان در منطقه اظهار کرد: اردوغان دیدگاه ها و رویاهای نئوعثمانیسم دارد که توانسته در چند سال اخیر از موقعیت ترکیه در ناتو استفاده کند. اردوغان برای اینکه بتواند رویای نئوعثمانیسم خودش را جا بیاندازد کشورهای عضو ناتو را متقاعد کرده بود که اگر اجازه بدهند این تفکر را پیدا کند اهداف این کشورها را در منطقه پیاده خواهد کرد. شاهد بودیم ترکیه توانسته بر آذربایجان سیطره پیدا کند و درواقع صاحب اختیار آذربایجان بشود و کنترل آذربایجان را در اختیار بگیرد که با این اقدام اردوغان توانست از کشورهای ناتو امتیاز خوبی را کسب کند.

 


ابشناس در ادامه افزود: ترکیه حتی از اوکراین بر علیه روسیه حمایت قاطعی کرد و حتی در کریمه هم دارد آن گروه های مخالف روسیه را به بهانه اینکه همه اینها یا ترک هستند و یا وابسته به جریان های اخوانی حمایت می کند و از این طریق می تواند نواقص ناتو را جبران کند. در چنین مقطعی نباید فراموش کنیم که بقیه کشورهای عضو ناتو همه مسیحی هستند. درست است که آنها در برابر اقدامات ترکیه برعلیه ارمنستان ممکن است سکوت کنند ولی مردم این کشورها یک نوع احساس هم ذات پنداری با ارمنی ها دارند و ناراحت می شوند که ببینند ترکیه دارد بر علیه مسیحیان ارمنستان کاری انجام می دهند.

 


این کارشناس منطقه در پایان اذعان کرد: با توجه به اقدامات شخص اردوغان می توان گفت ترکیه وارد فصل جدیدی از مناقشه با دیگر کشورها می شود. شاهد بودیم که بزرگترین ارتش ناتو را بعد از آمریکا، ترکیه در اختیار داشت و از طرف دیگر ترکیه بعنوان سپر بلای کشورهای اسلامی و شرق نسبت به اروپا بحساب می آمد. ولی ظاهرا کشورهای اروپایی تا مدتها مراعات ترکیه را می کردند ولی با توجه به سیاست های اتخاذ شده از طرف اردوغان دیگر این مراعات به چشم نمی اید  مخصوصاً با سیاست های جدیدی که آمریکا اتخاذ کرده و طبیعی است که موضع ترکیه برای آنها مسئله ساز باشد.

 

 

 

منبع:https://rahbordemoaser.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟