ایران به دنبال پر کردن خلأ خاورمیانه است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

«مقامات ارشد ایالات‌متحده از این هراس دارند که ایران در حال قدم گذاشتن به سمت پلن بی است؛ یعنی این‌که از یک‌سو، سعی می‌کند مذاکرات مرتبط با مسئله هسته‌ای را به تعویق بیندازد و از سوی دیگر مدت‌زمان دستیابی به گریز هسته‌ای را کاهش دهد.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد:

 

  • ایرانیان دیگر هراسی از ما ندارند؛ زیرا سطح بازدارندگی ما در حوزه مسائل هسته‌ای و منطقه‌ای با شکست روبرو شده است. در حال حاضر، ایران سعی می‌کند فشار حداکثری خود را علیه آمریکا اعمال و از ما انتظار دارد که آن را بپذیریم؛ اما دولت بایدن با ارسال پالس‌های مختلط و مبهم در مورد خطوط قرمز هسته‌ای ممکن است زمینه را برای رقابت تسلیحاتی فراهم کند.
  • تبدیل ایران به یک کشور آستانه هسته‌ای، نمایانگر اقتدار جمهوری اسلامی یا شکست‌ناپذیری ایران خواهد بود. پس از عقب‌نشینی نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان، تصور این‌که دولت بایدن از نیروی نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران استفاده کند، واقعاً معتبر نیست. اسرائیلی‌ها مشابه سایر شرکای منطقه‌ای آمریکا عمیقاً نگران هستند که در مورد مقابله با رفتارهای اهریمنی ایران، امیدی به کنشگری از سوی واشنگتن نیست. در مورد آنچه در افغانستان رخ داده، نگرانی‌های زیادی وجود دارد؛ زیرا اولویت‌های کنونی آمریکا، رقابت قدرت‌های بزرگ به‌خصوص چین، همه‌گیری کووید 19 و تغییرات آب و هوایی است و ایران جز اولویت‌های اصلی آمریکا نیست.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«بزرگ‌ترین مؤلفه‌ی قدرت ایران این اعتقاد است که نه‌تنها از فشار حداکثری جان سالم به در برده، بلکه مجازات‌های فلج‌کننده و فشارهای سیاسی به این زودی‌ها باز نخواهد گشت. تنها امید در حال حاضر این است که ایالات‌متحده و کشورهای غربی قطعنامه‌ای را در شورای حکام آژانس تصویب کنند و پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند. این در حالی است که به دلیل نارضایتی فرانسه از پیمان آکوس، اجماع غرب در حال تضعیف است.»

 

https://foreignpolicy.com/2021/09/28/iran-power-vacuum-middle-east-nuclear-power/\

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟