خشک شدن کامل 3 سد؛ سایه بحران بی‌سابقه آبی بر اردن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
با اعلام خشک شدن کامل 3 سد و کاهش شدید سطح آب‌ها در دیگر سدها، بیم و هراس بر شهروندان اردنی از بروز بحران آبی بی‌سابقه سایه افکنده است.

پس از اعلام اخیر دولت اردن در خشک شدن کامل سه سد و کاهش شدید سطح آب‌ها در دیگر سدها، بیم و هراس بر شهروندان اردنی از بروز بحران آبی بی‌سابقه سایه افکنده است؛ موضوعی که بسیاری از فعالیت‌ها به ویژه در حوزه کشاورزی را با تهدیدی جدی رو به رو کرده است.

خشکی سدها به دلیل کاهش بارش‌ها طی سالیان گذشته و تاخیر در شروع بارش‌ها در سال جاری روی داده است و مسئولان اردنی اعلام کرده‌اند که ذخایر آبی کنونی فقط حداقل نیازهای کشور را تامین می‌کند.
در همین رابطه، «عمر سلامه»، سخنگوی وزارت آب اردن به العربی الجدید گفت: ذخایر آب در پشت سدهای 14گانه اردن به کمتر از 19 درصد یعنی 336 میلیون متر مکعب رسیده است که دلیل اصلی آن، کاهش شدید بارش‌ها طی سالیان گذشته است.

سلامه افزود:3 سد الواله، الموجب و التنور اکنون به طور کامل خشک شده است.

وی ادامه داد: وزارت آب در تلاش برای یافتن منابع جایگزین آب از جمله حفر چاه‌ها و اجرای پروژه ملی انتقال آب از مرکز شیرین‌سازی آب در دریای سرخ و پمپاژ آن به دیگر مناطق برای مصارف آب شرب، کشاورزی برای مقابله با این کشور است که هزینه آن 180 میلیون دلار برآورد شده است.

سلامه تاکید کرد: اردن از فقیرترین کشورهای جهان از نظر آبی به شمار می رود و سهمابه هر فرد در سال 80 متر مکعب است این در حالی است که سهمابه جهانی برای هر فرد 500 متر مکعب است، در این میان حضور 1.3 میلیون پناهنده سوری هم بر وخیم‌تر شدن مشکلات آبی افزوده است.

با وخامت مشکلات آبی، دولت اردن قراردادی با اسرائیل برای خرید 50 میلیون مترمکعب آب اضافی منعقد کرد.

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟