آیا مذاکرات اردوغان و جو بایدن انتظارات ترکیه را برآورده کرد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
توران سالجی خبرنگار خبرگزاری اسپوتنیک ترکی استانبولی با سرهنگ بازنشسته گورسل توکماک اوغلو رئیس “مرکز تحقیقات پلیتیک” و رئیس سابق اداره اطلاعات نیروی هوایی ترکیه درباره نتایج دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با جو بایدن رئیس جمهور روسیه مصاحبه کرد:
گورسل توکماک اوغلو رئیس مرکز تحقیقات پلیتیک گفت: گفته شده است که اینبار مذاکرات رئیس جمهور ترکیه و آمریکا مثبت و سازنده بود. 

اما درباره حل مسائل اصلی روابط ترکیه وآمریکا پیشرفتی حاصل نشده است. مذاکرات مستقیم اردوغان و بایدن بعد از یک مدت طولانی و با تاخیر زیاد انجام شد. بایدن مسئله اس 400 و حقوق بشر و دموکراسی در ترکیه را مطرح کرد و اردوغان از تشکیل کار گروه دو کشور سخن گفت. اردوغان گفت: درباره نوسازی هواپیماهای اف 16 و خرید هواپیماهای نسل جدید اف 16 نظر جوبایدن مثبت بود و وزیران دفاع دو کشور قضیه را پیگیری خواهند کرد.
روابط نزدیک ترکیه با روسیه حکومت جو بایدن را ناخشنود و نگران کرده است. ترکیه تلاش می کند که با حکومت جو بایدن روابط حسنه ای را گسترش دهد. در مذاکرات اردوغان و بایدن درحاشیه اجلاس سران ناتو در 24 خرداد ، مذاکرات مقدماتی بود. اما در حاشیه اجلاس سران گروه بیست، اردوغان درخواستها و نگرانی های خود را به بایدن منتقل کرد و بایدن نیز برخی مطالب را به صورت گسترده تری مطرح ساخت. حکومت بایدن میدان مانور وسیعی را برای ترکیه نگشوده است. ظاهرا مذاکرات مثبت و سازنده بود. اما این ادعا درست نیست. آمریکا ترکیه را از طرح تولید و خرید هواپیماهای اف 35 اخراج کرد و بابت 1.400 میلیارد دلار پرداخت های ترکیه به آمریکا برای خرید اف 35 به روند خرید نسل جدید اف 16 تبدیل شد. دیدگاه آمریکابه طور عموم نسبت به ترکیه تغییر نیافته است. آمریکا سیاست دوگانه درباره خرید اس 400 توسط ترکیه اجرا می کند. ترکیه عضو ناتو به علت خرید اس 400 توسط آمریکا تحریم می شود. اما آمریکا دربرابر خرید اس 400توسط هندوستان ، دهلی نو را تحریم نمی کند و حتی اعلام کرده است که از نظر آمریکا هندوستان اهمیت راهبردی خاصی دارد. در حالیکه ترکیه متحد ناتو است. اما آمریکا دربرابر ترکیه که سالهای طولانی دوستی راهبردی با آمریکا برقرار کرده است، سیاست دوگانه و متناقضی را دنبال می کند. جوبایدن گفته است که باید برای نوسازی هواپیماهای اف 16 ترکیه و همچنین فروش نسل جدید اف 16 به ترکیه، کنگره آمریکا مجوز صادر کند. ترکیه و آمریکا در دوران حکومت جو بایدن روابط چندان حسنه ای ندارند. بدین سبب ترکیه در شرایط جدید باردیگر به سوی آسیا بازگشته و تلاش می کند که با کشورهای همسایه روابط خود را بهبود بخشد و روند همکاری با روسیه را تقویت کند. ترکیه تلاش کرد که از طرحهای چین در منطقه و هم گشایش اقتصادی روسیه به نفع خود استفاده کند. اما با توجه به وجود رقیبانی نظیر اروپا و آمریکا، از نقطه نظر سیاست های چین و روسیه در موقعیت” از اینجا رانده و از آنجا مانده” و وسط میدان قرار گرفت. در وسط میدان قرار گرفتن ترکیه، درگیری ها را افزایش داد. اما ترکیه می تواند دیگران را قانع و توجیه کند. در شرایط جدید سیاستهای متفاوتی اجرا خواهد شد و نباید مانند دوران جنگ سرد تفکر و رفتار کرد. ترکیه که سالهای طولانی در بلوک غرب جای گرفته است، نمی تواند به جای دیگری برود، اما تلاش می کند از نظر دیدگاه بین المللی روابط چند قطبی برقرار سازد. دراین روند مبارزاتی هرکسی به فکر تامین منافع خود است و ترکیه نیز در این مسیر پیشروی و جایگاه خود را پیدا خواهد کرد.
وزیر دفاع ترکیه و پنتاگون هم درباره هواپیمای اف 35 گفتگو می کنند و هم ترکیه درخواست کرده است که هواپیماهای اف 16 نسل جدید را خریداری کند. خطوط قرمز آمریکا دربرابر ترکیه مسئله پدافند هوایی و موشکی اس 400 است. اما ترکیه درباره اس 400 سازش نکرده است. آمریکا، همه سیاستهای خود رابرای مبارزه با روسیه طراحی کرده و تلاش می کند که حوزه نفوذ روسیه را محدودتر و تنگتر کند. مسئله اس 400 نیز یک اسم رمز است و ارزش نمادین دارد. روابط و همکاری ترکیه و آمریکابسیار گرم است، اما به علت مسئله اس 400 همکاری دفاعی ترکیه و آمریکا گرم نخواهد بود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟