امارات متحده عربی، یازدهمین «برند ملی» قدرتمند جهان

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نام ایران در میان کشورهای صاحب برترین برندهای ملی دیده نمی‌شود و در رتبه‌بندی «قدرت نرم» با سقوط ۱۴ پله‌ای در جایگاه ۶۴ جهانی قرار گرفته است

براساس رتبه‌‌بندی جهانی ارزشمندترین و قوی‌ترین «برندهای ملی در سال ۲۰۲۱» در حال حاضر امارات متحده عربی صاحب قوی‌ترین برند ملی در میان کشورهای عربی و کشورهای خاورمیانه است و امسال در جایگاه یازدهمین برند قدرتمند ملی جهان قرار گرفته است. 

براساس تازه‌ترین گزارش «برند فایننس» (Brand Finance)، یکی از برجسته‌ترین شرکت‌های مستقل مشاوره در زمینه ارزش‌گذاری بِرَندها (نام‌های تجاری) و امور بازاریابی در زمینه رتبه‌‌بندی ارزشمندترین و قوی‌ترین «برندهای ملی در سال ۲۰۲۱» (Nation Brands 2021)، شاخص قدرت برند ملی کشور امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۲.۵درصدی نسبت‌به سال گذشته، به ۷۹.۱ (از ۱۰۰) رسیده و با ۱۴ رتبه ارتقا در جایگاه یازدهم جهان قرار گرفته است. امارات امسال در این جدول بالاتر از بریتانیا (رتبه ۱۴) ایالات متحده (رتبه ۱۷) قرار گرفته است.  

سوئیس، کانادا و هلند با کسب شاخص‌های ۸۳.۳، ۸۳ و ۸۲.۸ به‌ترتیب در سه جایگاه اول قدرتمندترین برندهای ملی جهان در سال ۲۰۲۱ قرار گرفته‌اند و  سه کشور سنگاپور (رتبه چهارم)، امارات متحده عربی (رتبه ۱۱)، ژاپن (رتبه ۱۵) و کره جنوبی (رتبه ۱۹) با قرار گرفتن درمیان ۲۰ کشور با قدرتمندترین برندهای ملی، از انحصار کشورهای غربی در این زمینه جلوگیری کرده‌اند. 

در این رتبه‌بندی قدرت نسبی برندهای ملی کشورهای مختلف با محاسبه شاخص قدرت برند (BSI) ازطریق یک شیوه امتیازدهی متوازن با توجه به معیارهای ارزیابی سرمایه‌گذاری برند، ارزش ویژه برند و عملکرد برند بر اساس درصد تعیین می‌شود. 

 


ارزش برندهای ملی برتر همچنان کمتر از پیشاکرونا، اما بالاتر از ۲۰۲۰

براساس ارزیابی «برند فایننس»، مجموع ارزش برند ملی ۱۰۰ کشور برتر در سال ۲۰۲۱، هفت درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اما همچنان پایین‌تر از میزان  از آن پیش از شروع همه‌گیری کووید-۱۹ است. 

دیوید هی، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت «برند فاینانس»، درباره تاثیر همه‌گیر کرونا بر برندهای ملی در جهان گفت: «برخلاف بحران‌های اقتصادی قبلی‌، بهبودی در کشورهای مختلف نابرابر است و با ترکیبی از راهبردهای اولیه مقابله با کووید-۱۹ و انجام موفقیت‌آمیز واکسیناسیون کرونا ارتباط دارد. مرتبط است. ما داریم از این مرحله عبور می‌کنیم و باارزش‌ترین برندهای ملی جهان کم‌کم به میزان ارزش خود پیش از همه‌گیری بازمی‌گردند. اما نتایج در کشورهای مختلف متفاوت است و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا ارزش از دست‌رفته برند ملی خود را بازیابی کنند و این مسئله حتی موجب اختلاف بیشتر میان باارزش‌ترین و کم‌ارزش‌ترین برندهای ملی می‌شود.»

در رتبه‌بندی «ارزش برند ملی»، امسال به‌طور کلی هیچ تغییری در جایگاه ۱۰ کشور برتر دیده نمی‌شود هر کشوری رتبه سال گذشته خود را حفظ کرده است؛ اما ارزش برندهای ملی این ۱۰ کشور، همگی تا حد متوسطی افزایش یافته است. 

ایالات متحده همچون سال گذشته در جایگاه نخست جهان قرار دارد، و ارزش برند ملی آن، امسال با ۴.۵درصد افزایش به ۲۴هزار و ۸۱۱میلیارد دلار رسیده است. پس از آمریکا، ارزش برند ملی چین با رشد ۵.۸ درصدی، به ۱۹هزار و ۸۵۱میلیارد دلار رسیده و این کشور نیز همچون سال گذشته، در رتبه دوم قرار گرفته است. 

براساس این گزارش، در میان کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس، امارات متحده عربی و عربستان سعودی، بالاترین «ارزش برند ملی» را داشته‌اند و به‌ترتیب در رتبه‌های ۱۷ و ۱۹ جهانی قرار گرفته‌اند. هر دو کشور در این جدول نسبت‌به سال گذشته یک رتبه ارتقا پیدا کرده‌اند و ارزش برندهای ملی آن‌ها با ۱۱.۴ و ۷.۹ درصد، در سال ۲۰۲۱ به ۷۴۹ و ۷۱۵ میلیارد دلار رسیده است.   

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات متحده عربی، وام، بالا رفتن توانمندی‌های امارات متحده عربی در زمینه‌های آموزش و علوم و ازجمله ماموریت فضایی موفقیت‌آمیز آن کشور به مریخ هم‌زمان با ۵۰ سالگی آن کشور از عوامل تاثیرگذار در ارتقای قدرت و ارزش برند ملی امارات بوده است. امارات متحده عربی در زمینه مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ نیز از کشورهای موفق جهان است و بنابر این گزارش، در حوزه‌‌های تاثیرگذاری، تجارت و بازرگانی نیز رتبه‌های بالایی کسب کرده که با برگزاری اکسپو ۲۰۲۰ که ماه جاری در دبی افتتاح شد، بیش از گذشته نیز تقویت خواهند شد.  

تحلیلگران افزایش مداوم قدرت و ارزش برند ملی امارات متحده عربی را نشان‌دهنده راهبرد موفق این کشور برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خود با هدف رشد بلندمدت اقتصادی و تقویت موقعیت این کشور به‌عنوان برترین برند ملی در خاورمیانه می‌دانند.  

 


سقوط ۱۴ پله‌ای ایران در رتبه‌بندی جهانی «قدرت نرم» 

«برند فایننس» همراه با گزارش سالانه خود از ارزشمندترین و قوی‌ترین «برندهای ملی»، رتبه‌بندی کشورها براساس شاخص «قدرت نرم جهانی» را نیز منتشر می‌کند که براساس نتایج یک نظرسنجی عمومی با شرکت ۷۵هزار نفر در یک‌صد کشور جهان و همچنین نظرسنجی دیگری از ۷۵۰ متخصص حوزه اقتصاد، سیاستمدار، انجام می‌شود.

هرچه «قدرت نرم» یک کشور بیشتر باشد، توانایی آن برای جذب سرمایه‌گذاری و بازاریابی بالاتر می‌رود. این شاخص، با ارزیابی و امتیازدهی به کشورها در این هفت حوزه محاسبه می‌شود: «تجارت و بازرگانی»، «ساختار حکومت»، «روابط بین‌المللی»، «فرهنگ و میراث فرهنگی»، «رسانه و ارتباطات»، «آموزش و علوم»، «مردم و ارزش‌ها». 

در رتبه‌بندی شاخص «قدرت نرم»، آلمان، ژاپن و بریتانیا در صدر و امارات متحده عربی امسال با یک رتبه ارتقا، در جایگاه هفدهم قرار گرفته است. امارات در زمینه این شاخص نیز بهترین رتبه را درمیان کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس کسب کرده است. 

در گزارش «برند فایننس» نام ایران در میان کشورهای صاحب برندهای ملی قدرتمند و باارزش دیده نمی‌شود، اما درمیان یک‌صد کشوری که از لحاظ شاخص «قدرت نرم» رتبه‌بندی شده‌اند، امسال به رتبه ۶۲ جهانی سقوط کرده است. ایران سال گذشته در جایگاه ۴۸ این رتبه‌بندی قرار داشت.

 

 

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟