وعده های اردوغان

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در حالی که در هفته های اخیر کشمکش میان اوغوزخان اصیل تورک، رئیس هیئت عالی استشاره حزب سعادت و تمل کاراموللااوغلو، رهبر حزب سعادت یکی از اصلی ترین موضوعات جامعه اسلامگرایی است، مصطفی بالبای، روزنامه نگار شناخته شده ترک در یادداشت خود به محتویات جلسه چند ماه پیش اردوغان و اصیل ترک پرداخته است.

بالبای معقتد است که حزب سعادت علاوه بر سبد رایی که دارد و در ارتباط با حزب عدالت و توسعه میتواند آن سبد را راهی حزب حاکم کند دارای جایگاه و وزانت ذاتی نیز است. اردوغان نیز با توجه به همین ویژگی ها از 2015 به بعد همواره در پی برقراری ارتباط با حزب سعادت بوده است. اما با روی سرد تمل کاراموللا اوغلو مواجه شده است.
اردوغان در گفتگوی خصوصی خود با اصیل ترک با توجه به مخالفت کاراموللا اوغلو از اصیل ترک خواسته است تا برای ایکه انشقاقی در بدنه حزب ایجاد نشود این وعده ها به عنوان شروط اصیل ترک که اردوغان نیز راضی به پذیرش آن است عنوان شود.
بر این اساس اردوغان حاضر است تا در مناطقی که مطمئن به رای آوری حزب سعادت هستند 20 نماینده مجلس را به حزب سعادت بسپارد و کاندید حزب سعادت را به عنوان کاندید حزب عدالت و توسعه معرفی کند و به این ترتیب حزب سعادت دارای 20 نمیانده در مجلس شود. از سوی دیگر در درون دولت نیز سهمیه ای قابل توجه برای حزب سعادت در نظر گرفته میشود.
اردوغان تاکید کرده است که لازم نیست لزوما حزب سعادت وارد ائتلاف با جناح حاکم شود اما باید از جناح مخالف جدا شده و اعلان رسمی نسبت به عدم همراهی با مخالفان داشته باشد.
اگرچه بخش قابل توجهی از این پیشنهادات از سوی اصیل ترک با روی گشاده مواجه شده است اما بدنه حزب و هیئت رهبر یحزب نسبت به آن بدبین است و بنابر نظرسنجی های درون حزبی 90 درصد از بدنه حزب مخالف همراهی حزب با اردوغان است.
در درون حزب اصلی ترین دلایل مخالفت از این قرار است: ما در تمام مدت حاکمیت عدالت و توسعه در مقابل آن بوده ام و الان که اتفاقا در دوران افول و سقوط است دلیلی به همراه با آن نداریم و این همراهی ما را هم به زیر خواهد کشاند؛ از سوی دیگر در مسایل بنیادین ما دارای فاصله ای 180 درجه ای با حزب حاکم هستیم، از سوی دیگر در تمام این سالها حزب حاکم از هیچ بدی در حق حزب سعادت خودداری نکرده است، مرکز حزب را از دست حزب گرفته و اعضا را راهی خیابان کرد و خانواده اربکان را برای مقابله با حزب سعادت تحریک کرد، اینها مسائلی نیست که به این راحتی امکان فراموشی و نادیده گرفته شدن داشته باشند. از سوی دیگر اردوغان عادت به تغییر همراهان دارد و هر جای مسیر که نیاز ببیند همکار و دوست خود را از قطار پیدا میکند واین کاری است که میتواند با حزب سعادت نیز انجام دهد.

 

منبع:https://mersadcss.com/f

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟