جنگ تبلیغاتی غرب علیه مذاکرات وین

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
طرف غربی در تلاش است تا ایران را به عنوان عامل شکست احتمالی به افکار عمومی جهان معرفی کند، تا در صورت عدم دستیابی به خواسته‌های‌ خویش در مذاکرات آتی، ایران مسبب کلیدی تداوم تنش در منطقه و جامعه جهانی به دنیا معرفی شود.

هفتمین دور از مذاکرات برجامی در حالی آغاز شد که مسئولان و رسانه های غربی پیش از اینکه خبری از روند تحولات وگفت و گوهای طرفین به بیرون درز کند، به دنبال مقصر تراشی برای اتهام زنی به ایران بودند. آنها فرض شکست خوردن دولت آمریکا در احیای برجام با مشارکت دولت جدید ایران را به ایرانی‌ها و خواسته هایشان نسبت می‌دهند در حالی که همچنان از پشت درهای بسته وین خبر مشخصی بیرون نیامده است.

امیر علی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا و روابط بین الملل در گفت و گو با راهبرد معاصر درخصوص دور جدیدی از اتهام زنی های آمریکا و حامیان غربی دولت آمریکا به جمهوری اسلامی ایران در خصوص تازه ترین مذاکرات وین گفت: موضوع اتهام زنی به ایران با عنوان شکست خوردن مذاکرات، موضوع جدیدی نیست. از مدت ها قبل شرایطی به وجود آمد، تحت این عنوان که چه کسی مقصر شکست است؟ طبیعی است هر طرفی تلاش می کند طرف مقابل را مقصر شکست احتمالی معرفی کند. البته مذاکرات هنوز شکست نخورده، چرا که دور هفتم مذاکرات به تازگی آغاز شده که در نهایت، چند روزی مذاکره‌کنندگان ارشد کشورهای عضو برجام با هم دیدارهایی داشتند و این دیدارها ادامه خواهند یافت. ایران نیز دو سند را به عنوان پیشنهاد ارائه داده است.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بعد از پایان یافتن دور اول مذاکرات 8 آذر ماه، هیات های کشورهای شرکت کننده در مذاکره، برای بررسی های بیشتر به پایتخت کشورهای خود بازگشته اند تا اوایل هفته بعدی میلادی برای اعلام نظرات خود به وین بازگردند، بنابراین مذاکرات هنوز شکست نخورده است، اما طرف غربی در تلاش است تا ایران را به عنوان عامل شکست احتمالی به افکار عمومی جهان معرفی کند. تا در صورت شکست مذاکرات، ایران اصلی ترین عامل تداوم تنش های بین آمریکا و دنیای غرب معرفی شود. غربی ها کوشش می کنند تا به هر نحوی که شده با استفاده از ابزارهای مختلف، مسئولیت شکست احتمالی را متوجه طرف ایرانی کنند.

امیر علی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در ادامه خاطر نشان کرد: به نظر نمی رسد برجام به سرعت محقق شود، چرا که خواسته های هر دو طرف به قدری از هم دور است که دستیابی به یک توافق جامع به دور از انتظار است، هر چند غیر ممکن نیست.

وی در این موضوع خاطر نشان کرد: از این جهت در حال حاضر نمی توان درباره نتیجه مذاکرات ارزیابی نهایی داشت. آنچه مسلم است رسانه‌های غربی با زبان اصلی خود اعم از رسانه‌های فرانسوی‌ و انگلیسی‌ یا رسانه های فارسی زبانی که خارج از کشور فعالیت می کنند اعم از صوتی، تصویری، مکتوب یا شبکه های اجتماعی، تلاش می کنند تا مسئولیت شکست احتمالی مذاکرات را بر گردن ایران بیاندازند تا وانمود کنند که ایران مصمم به انجام مذاکره نیست. توجیهاتی مثل این که ایران تیم قوی به وین اعزام نکرده است؛ ایران خواسته های زیادی از طرف مقابل دارد؛ مواردی هستند که براساس آن شبکه های رسانه ای غربی بتوانند در صورت احتمال شکست در مذاکره، مقصر بودن ایران قابل توجیه باشد.

کارشناس مسائل آمریکا در ادامه خاطر نشان کرد: در هر صورت آمریکایی ها تلاش می کنند تا به ایران اتهاماتی وارد کنند. این اتهامات از نظر ما نباید مهم باشد چرا که آنها پیش از این، به ایران، اتهامات بزرگتری مثل تروریست بودن ایران، عدم رعایت حقوق بشر و عدم دموکراسی اتهام زده اند. اتهام شکست مذاکره به مراتب کم ارزش تر از اتهامات دیگری است که به ایران وارد کرده اند، لذا ایران باید کار خود را به درستی انجام دهد، یعنی خواسته و مطالبات خود را به صورت شفاف مطرح کنند. مطلب سنجی کند، یعنی اهم و فی الاهم کند تا موضوعات مهم مورد نظر خود را در مسئله توافق برجام و توافق هسته‌ای در موضوعات مختلف مطرح کند.

وی با تاکید براین موضوع که شرط توفیق همراهی مسئولین با بدنه اجتماعی داخل است گفت: دولتمردان در هر قدمی که برمی دارند باید منافع ملی را مورد توجه قرار دهند. در این شرایط براساس هدف گذاری های مشخص شده به سمت جلو حرکت کنند. برای ایران مسائل و حاشیه سازی های رسانه های غربی علیه ایران نباید مهم باشد چرا که اگر ایران تمام خواسته‌های غربی‌ها را بپذیرد، آنها باز هم به ما اتهاماتی می زنند. با توجه به اینکه همواره عده ای ناراضی در داخل و خارج از کشور وجود دارد، موضوع اتهام زنی بابت شکست مذاکرات چندان حائز اهمیت نیست.

امیر علی ابوالفتح در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در جنگ روایت ها و جنگ تبلیغاتی باید تلاش کند تا با جامعه ارتباط بهتری داشته باشد. با بدنه اجتماعی به صورت مستقیم وارد صحبت شود به مردم توضیحات کافی داده شود. شفاف سازی مطالبات به حق ایران و به کرات اطلاع رسانی آنها با برقراری ارتباط بیشتر با افکار عمومی، بهترین راهکار برای عبور از تنش آفرینی های غربی هاست. ضمن اینکه مسوولین ما باید تلاش کنند تا در حاشیه سازی ها و غوغاسالاری های تعمدی، اصل مذاکره به انحراف کشیده نشود.

منبع:https://rahbordemoaser.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟