تخریب 11 هزار خانه در سایه آپارتاید صهیونیستی در فلسطین

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
همواره اخبار متعددی از تخریب خانه های فلسطینیان در قدس شنیده می شود و در اسفندماه سال گذشته رسانه های عربی گزارش دادند که رژیم صهیونیستی قصد دارد با نابود کردن بیش از ۱۰۰ خانه فلسطینیان در شهر اشغال شده بیت المقدس، حدود ۱۵۵۰ تن شامل ۸۰۰ کودک را آواره کند.

 دادگاهی در فلسطین اشغالی درخواست بیش از 100 خانواده فلسطینی درباره جلوگیری از تخریب خانه‌های شان را رد کرد.

منابع فلسطینی گفته اند که پس از رد دادخواست خانواده های فلسطینی در شهر سیلوان در مجاورت شهر قدیمی بیت المقدس برای جلوگیری از تخریب منازل آنها، احتمال افزایش تنش ها و درگیری ها در سرزمین های اشغالی افزایش یافته  است.

در رد دادخواست ساکنان فلسطینی، قاضی دادگاه منطقه اورشلیم استدلال کرد که خانه های این شهروندان “بدون مجوز” است. این در حالی است که شهرداری قدس به طور کلی از اعطای پروانه ساختمانی به خانواده های فلسطینی امتناع می کند.

 به فلسطینی ها مجوز ساخت خانه نمی دهند

در حال حاضر بنا بر آمار شهرداری قدس، حداقل 20هزار واحد مسکونی متعلق به فلسطینی ها در اورشلیم بدون مجوز مانده اند، زیرا مقامات اسرائیلی از 15 سال پیش به این سو تائید نقشه و پروانه ساختمانی فلسطینیان را به بهانه های مختلف رد می کنند.

در حال حاضر دادگاه رژیم صهیونیستی حکم داده که مانعی برای تخریب خانه 100 خانواده فلسطینی نیست و شهرداری هم به بهانه تبدیل محل این خانه ها به یک محل همگانی درصدد آن است که این خانه ها را که همگی متعلق به فلسطینیان است، تخریب کند.

قاضی که حکم به تخریب خانه های فلسطینیان داده، البته ید طولایی در اقدامات و احکام ضد فلسطینی دارد. همین قاضی حدود یک ماه پیش نیز درخواست به تعویق انداختن تخریب یک ساختمان دیگر در منطقه سیلوان را رد کرده بود. این ساختمان شامل یک درمانگاه وابسته به صندوق بهداشت و درمان است و به  5 هزار و 500 نفر از شهروندان بیت المقدس خدمات بهداشتی ارائه می کند و تنها کلینیکی است که به ساکنان فلسطینی قدس خدمات ارائه می کند. این خدمات در طول شیوع ویروس «کرونا»، از جمله معاینه و واکسیناسیون برای هزاران نفر بسیار حیاتی بوده است. این ساختمان همچنین شامل یک کلینیک دندانپزشکی است، اما فریدمن فلدمن، قاضی جنجالی اسرائیلی با تخریب این ساختمان موافقت کرده است.

شهرداری اورشلیم در نظر دارد تا با تخریب این خانه ها در محله البستان سیلوان، یک پروژه شهرک‌سازی و یک پارک باستان شناسی-گردشگری به نام “باغ پادشاه.” را احداث کند. به ادعای شهرداری قدس این مکان در بخشی از “شهر داوود” است که توسط انجمن مهاجران “الاد” اداره می شود گامی دیگر برای یهودی سازی شهر قدیمی اورشلیم و اطراف آن به شمار می رود.

آن چه احتمال تخریب ها را افزایش می دهد این است که مقامات صهیونیستی هفته گذشته خانه ای را در محله بیرایوب در سیلوان که متعلق به محمد فایز ، شهروند فلسطینی بود، تخریب کردند. این تخریب پس از آن صورت گرفت که پلیس اشغالگر و نیروهای ویژه اسرائیلی با همراهی خدمه شهرداری به محله مذکور یورش بردند تا به بهانه ساخت و ساز بدون مجوز، تخریب طبقه فوقانی خانه این شهروند فلسطینی را آغاز کنند.

تخریب 11 هزار خانه

همواره اخبار متعددی از تخریب خانه های فلسطینیان در قدس شنیده می شود و در اسفندماه سال گذشته رسانه های عربی گزارش دادند که رژیم صهیونیستی قصد دارد با نابود کردن بیش از ۱۰۰ خانه فلسطینیان در شهر اشغال شده بیت المقدس، حدود ۱۵۵۰ تن شامل ۸۰۰ کودک را آواره کند.
همچنین مرکز تحقیقات اراضی فلسطین اخیرا طی گزارشی اعلام کرد: نظامیان اسرائیل از سال 1967 تاکنون حدود 11 هزار و 900 خانه متعلق به فلسطینیان را در کرانه باختری و قدس اشغالی تخریب کرده‌اند.

در این گزارش همچنین آمده است: «از این تعداد 7440 خانه در قدس اشغالی در این مدت تخریب شده است. در پی این اقدامات حدود 73 هزار فلسطینی از جمله 47 هزار و 220 نفر از اهالی قدس آواره شده‌اند.»

تخریب منازل فلسطینیان و توسعه شهرک‌سازی در قدس اشغالی پس از اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در 6 دسامبر 2017 مبنی بر به رسمیت شناختن این شهر به عنوان “پایتخت اسرائیل” افزایش یافته است.

آپارتاید صهیونیست ها

اقدامات صهیونیست ها علیه فلسینیان با واکنش تند مقاومت فلسطینی روبرو شده و روزنامه الأخبار لبنان اعلام کرد که مقاومت فلسطین پیام شدیداللحنی را در رابطه با تخریب خانه‌های صدها فلسطینی در شهرک سلوان واقع در شهر قدس اشغالی، برای رژیم صهیونیستی فرستاده است.

این روزنامه به نقل از برخی منابع در مقاومت فلسطین آورده است که فرماندهان مقاومت در غزه از نزدیک پیگیر تحولات قدس هستند و در صورت هرگونه تخریب خانه‌های فلسطینیان به دست رژیم صهیونیستی در این منطقه، تصمیماتی مهم و قاطع اتخاذ خواهند کرد.

به گفته این منابع، مقاومت شدیداً به رژیم صهیونیستی نسبت به هرگونه حماقت در شهر قدس هشدار داده و اعلام کرده است که چنین اقدامی موجب انفجار اوضاع و درگیری مجدد خواهد شد.  پیشتر نیز جنبش حماس طی بیانیه‌ای طرح‌های شهرک‌سازی در شهر قدس را به شدت محکوم کرده بود. این جنبش از تشکیلات خودگردان خواست به سکوت خود در این زمینه پایان داده و دست مقاومت را برای مقابله با این تجاوزات باز بگذارد.

در عین حال اقدامات ضد فلسطینی صهیونیست ها نشان بارزی از سیاست آپارتاید رژیم صهیونیستی است که با سکوت مجامع بین المللی دنبال می شود. تا کنون هیچکدام از سازمان های بین المللی واکنشی به تخریب خانه های فلسطینی در قدس نداشته و عدم صدور مجوز  برای خانه های فلسطینی از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل بررسی نشده است. این در حالی است که شورای حقوق بشر سازمان ملل در موارد دیگری مربوط به دیگر کشورها اقدام به تشکیل پرونده می کند، اما در مورد تخریب خانه‌های فلسطینیان تا کنون اقدامی نکرده است.

تخریب خانه های فلسطینی ها در شهر قدس همچنین موجب خیز فلسطینیهای سرزمینهای 1947 به سمت قیام و سپس پیوستن آن ها  به سایر فلسطینیان در کرانه باختری و غزه خواهد شد، به مانند آنچه در موضوع محله شیخ جراح روی داد. در واقع زمینه های قیام در میان فلسطینیان سرزمینهای 1948 وجود دارد، چون هم اعمال سیاستهای تبعیض آمیز ساختاری علیه فلسطینیان در جامعه صهیونیستی بسیار زیاد است و هم وضعیت اقتصادی حاشیه ای و فقر زده اعراب در ساختار اجتماعی و اقتصادی جامعه صهیونیستی باعث گرایش این بخش  از فلسطینی ها به سمت مقاومت شده است. در واقع پروژه هضم و همگون سازی  فلسطینیان در جامعه صهیونیستی شکست خورده و این شکست واقعیت خود را در جریان اتحاد و همگرایی روز افزون نسل جدید جوانان فلسطینی ساکن اراضی اشغالی با تحولات کرانه باختری و جنگ ۱۱ روزه به خوبی نشان می دهد. 

 

 

منبع:http://alwaght.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟