آمریکا باید مراقب جنگ تبلیغاتی در خلیج فارس باشد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
علی‌رغم تدابیر ساختارمندتر امنیت دریایی بین‌المللی، رویارویی اخیر بین نیروهای دریایی ایران و آمریکا احتمال اشتباه محاسباتی را تکرار کرد.

در روز سوم نوامبر، یک روز قبل از سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در تهران در سال 1979، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌بیانیه‌ای منتشر و فیلم‌های ویدئویی از رویارویی نزدیک کشتی‌های ایرانی و آمریکایی را ویرایش کرد. این ویدئو نشان می‌دهد که کشتی فرماندهی سپاه پاسداران ‌شهید محمد ناظری، ناو پشتیبانی شهید سیاووشی و تعداد زیادی قایق تندرو مسلح در نزدیکی چندین شناور آمریکایی ازدحام کرده‌اند. بنا به روایت ایران، نیروهای ویژه سپاه پاسداران سوار بر نفتکشی شده و نفت خام ایران را که نیروی دریایی آمریکا «به طور غیرقانونی از نفتکش دیگر به آن منتقل کرده بود»، از آن‌ها پس گرفت.

دریاسالار جان کربی، سخنگوی پنتاگون بلافاصله این داستان را جعلی عنوان کرد. به گفته منابع نظامی، ناوشکن‌ها در حال بررسی «یک عمل غیرقانونی مشکوک» بودند.

تلویزیون دولتی ایران بعداً روایت دیگری از این ماجرا را ارائه داد و مدعی شد که این توقیف اقدامی ‌برای بازیابی دارایی در پاسخ به یک حادثه در گذشته بوده است.

ایران مدعی است که این رویارویی چند ساعت پس از عقب‌نشینی کشتی‌های آمریکایی پایان یافت. در هر صورت، به نظر می‌رسد این فیلم نشان می‌دهد که کشتی‌های آمریکایی صحنه را ترک می‌کنند و ایران در واقع نفتکش و محموله آن را توقیف کرده است.

این ویدئو ترکیبی از تصاویر پهپاد با وضوح بالا از ناو فرماندهی ایرانی است که به نظر می‌رسد یک رویارویی پرتنش در آب‌های بین‌المللی باشد. طرفین توانستند از تشدید تنش جلوگیری کنند و طرف آمریکایی در این زمینه دقت خاصی به خرج داد. با این حال، مانند سایر رویارویی‌های امسال، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌تمرکز و جسارت بیشتری از خود نشان داد.

آمریکا باید به طور فعال مردم را در مورد رویارویی‌های نظامی ‌خلیج فارس آگاه کند، در غیر این صورت ایران می‌تواند با انتشار روایت‌های به سبک خودش، به هدفش برای مشروعیت‌زدایی و بیرون راندن نیروی دریایی آمریکا برسد و ادعای پیروزی در تبلیغات کند.

 

 

منبع:http://souriancss.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟