محدودیت‌های تنش‌زدایی در روابط ایران و عربستان سعودی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
محدودیت‌های تنش‌زدایی در روابط ایران و عربستان سعودی
اگر بازگشت به مذاکرات منجر به احیای برجام شود و امکان حذف تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را فراهم کند و درعین‌حال به مسائل امنیت منطقه‌ای ایران پرداخته نشده باشد، اهرم قدرت و نفوذ تهران در مذاکره با ریاض را به‌شدت افزایش خواهد داد.

در این شرایط عربستان سعودی ممکن است برای اعطای امتیاز در مورد مسائل حیاتی مانند پرونده یمن تحت‌فشار فزاینده‌ای قرار گیرد»

در بخش ذیل به نکات وگزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

  • دو منطق به‌ظاهر متناقض اما درنهایت سازگار، تلاش‌های اخیر برای پیشبرد تنش‌زدایی بین ایران و عربستان سعودی را هدایت می‌کنند. اولی منطق بداهه‌نوازی است که رهبران هر دو کشور در حال نواختن آن هستند. دغدغه اصلی آن‌ها بقای رژیم می‌باشد و آن‌ها باید ظرفیت سازگاری را در داخل و خارج از کشور به نمایش بگذارند. برای ریاض، ایجاد اجماع شاید کمتر پیچیده باشد، زیرا تنها یک‌صدا وجود دارد که واقعاً مهم است و آن‌هم صدای ولیعهد بن سلمان می‌باشد؛ اما او فضای سیاسی و ژئواستراتژیک بسیار کمتری نسبت به همتایان ایرانی خود برای مانور دارد.
  • منطق دوم منطق راهبردی است. رهبران ایران مدت‌هاست که این عقیده را دارند که هدف نهایی دشمنان منطقه‌ای و جهانی، محاصره اقتصادی، دیپلماتیک و نظامی جمهوری اسلامی است. این تصور، عزم تهران را برای تضعیف تهدید «محاصره» با ایجاد مجموعه‌ای متنوع از روابط که به ایران ظرفیت تحمیل درجات مختلف درد را بر مخالفان خود می‌دهد، زنده می‌کند.
  • ریاض این استراتژی را نه تدافعی بلکه تهاجمی می‌داند. تلاش برای جلوگیری ازآنچه که ریاض به‌عنوان آرمان‌های «توسعه‌طلبانه» یا هژمونیک ایران می‌داند، به چتر نظامی آمریکا وابسته است. جنگ ریاض با حوثی‌ها نشان از تلاش بن سلمان برای عقب راندن ایران از طریق حمله به نزدیک‌ترین متحد منطقه‌ای آن می‌باشد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«هم ایران و هم عربستان سعودی از روند تنش‌زدایی سود خواهند برد که در صورت پیشرفت، می‌تواند منافع اقتصادی قابل‌توجهی را به همراه داشته باشد. به طرز متناقضی، بازگشت به مذاکرات برجام و در کنار آن، چشم‌انداز افزایش صادرات نفت ایران ممکن است به افزایش اخیر قیمت نفت پایان دهد که قیمت آن را به ۸۵ دلار در هر بشکه رساند؛ بنابراین، سردرگمی ناشی از وعده‌ها و اظهارات مختلف رهبران ایران در مورد مذاکرات برجام، نشان‌دهنده نفع بیشتر تهران در مذاکرات است. حداقل، یک‌روند افزایشی تنش‌زدایی ممکن است تنش‌های سیاسی و استراتژیک را در خلیج‌فارس کاهش دهد.»

 

 

https://responsiblestatecraft.org/2021/10/31/the-limits-of-saudi-iranian-detente/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟