در مذاکرات امنیتی ایران و عربستان در اردن چه گذشت؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
یک روز پس از اعلام رسمی مذاکرات امنیتی ایران و عربستان در پایتخت اردن، منابع غیر رسمی جزئیات بیشتری از این مذاکرات فاش کردند.

یک روز پس از اعلام رسمی مذاکرات امنیتی ایران و عربستان در پایتخت اردن، منابع غیر رسمی جزئیات بیشتری از این مذاکرات فاش کردند.

شبکه خبری «الشرق» به نقل از منابع آگاه خبر داد که این جلسه با حضور کارشناسانی از ایران و عربستان برگزار شده و در آن پرونده‌های یمن و لبنان و سوریه بررسی شده است.

این منابع تأکید کرده‌اند که این نشست‌ها غیر رسمی بوده و بدون حضور خبرنگاران برگزار شده و در آن چهره‌های آکادمیک و کارشناسان امنیتی دو کشور شماری با بررسی مسائل مختلف به خصوص در عرصه امنیتی، توصیه‌هایی را مطرح کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، این توصیه‌ها اساسا به مسئله ازسرگیری روابط دو کشور مربوط می‌شود و به دولت‌های دو کشور ارائه شده است.

به گفته این منابع این نشست‌ها با حضور 12 کارشناس از ایران و عربستان به مدت 4 روز برگزار شده و محور اصلی آنها پرونده‌های امنیتی و برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

این منابع افزوده‌اند که این توصیه‌ها شامل راه حل‌هایی برای شماری از پرونده‌های منطقه‌ای از جمله مواضع عربستان درباره لبنان و بحران‌های یمن و سوریه و کاهش شدت حملات رسانه‌ای میان دو کشور و بازگشت به میز مذاکره بوده است.

در این گزارش افزوده شده که در صورت پذیرش این توصیه‌ها از جانب دولت‌های ایران و عربستان، می‌تواند موجب از سرگیری مذاکرات میان ایران و عربستان و بهبود روابطشان شود.

روز گذشته، خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از یک دیپلمات بلندپایه ایرانی تأکید کرد که این مذاکرات رسمی نبوده و هیچ مقام ایرانی در آن حضور نداشته و صرفاً در حد کارشناسان آکادمیک بوده است.

مدیر پژوهشگاه عربی مطالعات امنیتی در اردن که میزبان نشست اخیر مقاماتی از ایران و عربستان بوده هم خبر داد که در این نشست پیشنهادی مقدماتی درباره ایجاد توافقی از نوع «توافق هسته‌ای» میان ایران و کشورهای منطقه مطرح شده است.

«ایمن خلیل»، مدیر پژوهشگاه عربی مطالعات امنیتی در اردن، گفت که در این جلسه پیشنهادی مقدماتی درباره تنظیم توافق‌نامه‌ای از نوع توافق هسته‌ای در سطح کشورهای منطقه مطرح شد.

او گفت که تدارکات برای برگزاری این نشست از اوایل سال جاری آغاز شد و افزود که این نشست «اخیرا» و نه در دو روز گذشته برگزار شده است.

روز گذشته خبرگزاری رسمی اردن (پترا) از نشست و گفت وگوی امنیتی بین عربستان و ایران با مشارکت کارشناسانی از دو طرف در امان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری اردن، دو طرف در این نشست که در موسسه عربی مطالعات امنیتی در امان برگزار شد، به بررسی مسائل امنیتی و فنی با تمرکز بر جلوگیری از تهدیدهای موشکی و حملات و اقدامات فنی برای اعتمادسازی میان طرفین به طور مشخص درخصوص برنامه هسته ای ایران و همکاری در زمینه سوخت هسته ای و برخی مسائل دیگر پرداختند.

در همین رابطه «ایمن خلیل»، دبیرکل موسسه عربی مطالعات امنیتی گفت احترام متقابل بر این نشست حاکم بود که نشان دهنده تمایل متقابل طرفین به توسعه روابط و تقویت ثبات منطقه که بر شکوفایی ملت های منطقه تاثیر خواهد گذاشت، است.

وی توضیح داد که نشست های بیشتری بین ایران و عربستان به زودی برای پیگیری توصیه های این گفت وگوی امنیتی و فنی و تدوین جزئیات آن برگزار خواهد شد.

 

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟