جدال در عراق پیش از اعلام نخستین اپوزیسیون در پارلمان آتی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
انتظار می‌رود طی ساعات آتی تشکیل نخستین اپوزیسیون پارلمانی پس از گذشت بیش از دو ماه از انتخابات 10 اکتبر اعلام شود.

انتظار می‌رود طی ساعات آتی تشکیل نخستین فراکسیون پارلمانی مخالف (اپوزیسیون) پس از گذشت بیش از دو ماه از انتخابات 10 اکتبر اعلام شود.

در این میان، جنبش امتداد به رهبری دکتر «علاء الرکابی»، که از میدان تظاهرات مردمی اکتبر سال 2019 برآمده است و جنبش کُردی «نسل جدید» پس از نشست‌های متعدد در بغداد، الناصریه و سلیمانیه خود را آماده اعلام فراکسیونی جدید و واحد می‌کنند، این در حالی است که «فراکسیون مردمی مستقل» در لحظات پایانی از مشارکت در تشکیل فراکسیون کنار کشید.

در همین رابطه «داوود العیدان»، نامزد پیروز انتخابات پارلمانی گفت: اپوزیسیون پارلمانی از جنبش امتداد با 9 کرسی از مجموع 329 کرسی، نسل جدید با 9 کرسی و فراکسیون مردمی مستقل با 6 کرسی تشکیل خواهد شد و هدف از تشکیل این فراکسیون مقابله با مصوبات و تصمیماتی است که علیه منافع مردم است همچنین اپوزیسیون با سهم‌خواهی فراکسیون‌های سیاسی در دولت آتی مقابله خواهد کرد.

«منار العبیدی»، سخنگوی امتداد هم گفت: فراکسیون اپوزیسیون با مشارکت ما، نسل جدید و فراکسیون مردمی مستقل تشکیل خواهد شد و به هیچ عنوان در هیچ پست اجرایی حضور نخواهد داشت.

وی افزود: اپوزیسیون برای ایفای نقش نظارتی و ورود به فراکسیون‌های تخصصی پارلمان و دستیابی به ریاست آن تلاش خواهدکرد اما بر سر اصول و مبانی اصلی خود به هیچ عنوان چانه زنی نخواهیم کرد و شمار اعضای اپوزیسیون اکنون 25 نفر است و می تواند با عضویت نامزدهای مستقل افزایش یابد.

در مقابل، فراکسیون مردمی مستقل ورود خود به اپوزیسیون را تکذیب کرد و گفت: ما در نشست اعلام اپوزیسیون حضور نخواهیم داشت و از آن حمایت نخواهیم کرد.

این فراکسیون در بیانیه ای اظهار داشت: در ابتدا ما به این نشست دعوت شدیم و در تدوین اساسنامه آن نیز مشارکت کردیم اما مدتی بعد یکی از گروه‌ها با مشارکت ما در کنفرانس اعلام موجودیت اپوزیسیون مخالفت کرد؛ این تحول به ما نشان داد که ائتلاف مذکور علیرغم اصرار بر انسجام و وحدت، در عمکرد خود جدی نیست و نظرات متناقضی در درون این ائتلاف وجود دارد.

در همین ارتباط، منابع سیاسی از تلاش‌های پررنگ برخی احزاب و جریان‌های سیاسی برای جذب مخالفان و نامزدهای مستقل برای جلوگیری از عضویت آنها در اپوزیسیون خبر داده اند.

 

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟