اسرائیل چگونه باید در چشم‌انداز جدید آمریکا حرکت کند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اسرائیل چگونه باید در چشم‌انداز جدید آمریکا حرکت کند؟
چشم‌انداز سیاسی در واشنگتن پس از انتقادات دموکرات‌های مترقی از اسرائیل تغییر کرده است. دیگر تلاش برای دفن چشم‌انداز راه‌حل دو دولتی غیرممکن است و اسرائیل و سایرین در منطقه باید به این مسئله آگاه باشند که ایالات‌متحده نسبت به گذشته تمایل کمتری بر کاربرد زور دارد. این به نوبه خود، اهمیت قدرت نظامی و توانایی فنی اسرائیل را در میان همسایگان عرب سنی افزایش می‌دهد.

در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

هنگامی‌که دموکرات‌های مترقی در مجلس نمایندگان با تصویب تأمین منابع مالی برای گنبد آهنین اسرائیل در لایحه بودجه کلی مخالفت کردند، گویی زلزله‌ی سیاسی رخ‌داده است و حمایت و پشتیبانی ایالات‌متحده از اسرائیل در حال فرسایش است. این در حالی است که گنبد آهنین یک سیستم کاملاً دفاعی است که به اسرائیل اجازه می‌دهد از شهرهای خود در برابر موشک‌های حماس دفاع کند. اگر اسرائیل چنین دفاعی نداشت، چاره‌ای جز اعزام نیروی زمینی به غزه برای ریشه‌کن کردن توانایی حماس در شلیک موشک به شهروندان اسرائیلی نداشت و بهای چنین حمله ضروری به‌ویژه برای فلسطینی‌های ساکن غزه بسیار بالا بود.

 اسرائیل قبلاً موضوعی به شدت دو حزبی بود. اکنون درحالی‌که حمایت جمهوری خواهان همچنان قوی است، به‌وضوح شکاف‌هایی در حزب دموکرات وجود دارد.

 ترقی خواهان بیشتر از اسرائیل انتقاد می‌کنند و برخی مانند رشیده طلیب و ایلهان عمر ظاهراً حق اسرائیل برای دفاع از خود را زیر سؤال می برند. همان‌طور که رأی‌گیری در مورد گنبد آهنین نشان می‌دهد، آن‌ها به‌وضوح یک اقلیت هستند.

تنها عاملی که نمی‌توان نادیده گرفت این است که اسرائیل بسیار کمتر از گذشته یک موضوع دو حزبی است. برخی از آن‌ها به‌وضوح پاسخی به دونالد ترامپ است که سعی کرد اسرائیل را به یک موضوع سیاسی تبدیل کند.

پرزیدنت بایدن یک بین‌الملل‌گرا است و عمیقاً به رهبری ایالات‌متحده بر عرصه جهانی اعتقاد دارد، اما نحوه اعمال رهبری او به‌وضوح مبتنی بر توجه به ملاحظات داخلی است. تأکید او بر سیاست خارجی که نیازهای طبقه متوسط و کارگران آمریکایی را برآورده می‌کند نشان‌دهنده این نگرش است. اکنون رایج است که بگوییم زور آخرین راه‌حل است، اما درعین‌حال تمایل به انعکاس یک تردید واقعی برای تهدید به کاربرد زور در شرایطی است که اعتبار آن ممکن است تنها راه برای جلوگیری از استفاده واقعی آن باشد؛ بنابراین ایالات‌متحده نباید اثربخشی تهدید کاربرد به زور را تضعیف سازد؛ زیرا اشتباهات محاسباتی در این زمینه می‌تواند احتمال جنگ را افزایش دهد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«یکی از عواملی که باعث شده تا کشورهای عربی اهل سنت به سمت بهبود روابط با اسرائیل قدم بردارند، فقدان اعتماد نسبت به تضمین امنیتی آمریکا و خروج این کشور از منطقه می‌باشد. هر چه بیشتر دیده می‌شود که ایالات‌متحده در حال عقب‌نشینی در خاورمیانه، رهبران سنی عرب ارزش امنیتی اسرائیل را به عنوان یک سنگر در مقابله با تهدیدات ایران و شبه‌نظامیان شیعه آن، داعش، القاعده و اسلام‌گرایان تندرو سنی بیشتر درک می‌کنند.

 اسرائیل به‌عنوان بهترین قدرت نظامی در منطقه علاوه بر اقتصاد مبتنی بر فناوری و پیشرفت‌هایش در آب، غذا، بهداشت و امنیت سایبری – آن را به شریکی ارزشمند برای ایالات‌متحده و بسیاری از رهبران کشورهای سنی تبدیل می‌کند.»

 

 

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/how-israel-should-navigate-new-american-landscape

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟