پیروزی مقتدی صدر در انتخابات پارلمانی و آینده عراق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
پیروزی مقتدی صدر در انتخابات پارلمانی و آینده عراق

در تبیین و بررسی انتخابات پارلمانی عراق و آینده نقش جناح صدر در تحولات عراق می‌نویسد: «دولت پرزیدنت جو بایدن مسیرهای دشواری را در پیش خواهد داشت.

اکنون زمان آن است که دولت تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای توسعه و اعمال یک استراتژی سیاسی برای یک‌ چشم‌انداز سیاسی در حال تغییر دوچندان کند، راهبردی که مستلزم مدیریت دو تناقض غالب است که واقعیت عراق را برای دهه‌های آینده نشان می‌دهد: برتری شبه‌نظامیان در بغداد و یک جنبش اعتراضی که مشتاق حقوق دموکراتیک و حکمرانی خوب است.» در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد.

  • برخی ناظران این انتخابات را فرصتی مناسب برای مبارزه با نفوذ ایران و گروه‌های شبه‌نظامی (حشد‌الشعبی) می‌دانند. حشد‌الشعبی در سال ۲۰۱۸ توانستند ۵۷ کرسی پارلمان را تصاحب کنند که در انتخابات جدید این رقم به ۱۷ کرسی رسیده است. این در حالی است که مقتدی صدر که در انتخابات گذشته ۵۴ کرسی تصاحب کرده بود، در انتخابات جدید به ۷۴ کرسی رسیده است. درحالی‌که صدر برای آینده‌ای قابل پیش‌بینی از نظر سیاسی سلطنت خواهد کرد، اما او همچنان رقبای سیاسی مهمی مانند ائتلاف نوری مالکی و جناح‌های سیاسی وابسته به ایران دارد.
  • گروه شبه‌نظامی حشدالشعبی که سلاح‌های خود را به سمت غیرنظامیان عراقی نشانه گرفتند، با مخالفت اعضای دیگر وابسته به آیت‌الله سیستانی روبرو شدند که اکنون رقبای اصلی آن‌ها می‌باشند. این جنبش یک نیروی سیاسی یا جنبش اجتماعی منسجم را تشکیل نمی‌دهد و در وضعیت آشوب و اختلاف قرار دارد. جناح‌های اصلی آن به دلیل جنایات خود به طور گسترده مورد تحقیر قرارگرفته‌اند و شکست آن‌ها در این انتخابات به طور نمادین فاجعه‌بار است. اگر حشد الشعبی چالش‌های خود را وجودی ببیند، آینده نزدیک خطرناک است. در عمل، این به معنای از دست دادن دسترسی به بودجه 2.6 میلیارد دلاری اختصاص داده‌شده به آن به عنوان یک نیروی کمکی دولت می‌باشد و این می‌تواند به معنای از دست دادن شبکه‌های حمایتی و کاهش ظرفیت برای بسیج مبارزان است. این مسئله فشار مضاعفی بر توانایی ایران برای حفظ شبکه شبه‌نظامیان خود در عراق تحمیل می‌کند.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«حذف سیاسی حشدالشعبی ممکن نیست، اما مهار آن امکان‌پذیر است. هیچ لحظه بهتری برای بایدن وجود نخواهد داشت، مگر اینکه با تشکیل ائتلاف میانه‌روهای عراق، تعهد و حمایت ثابت‌قدم ایالات‌متحده را نشان دهد. چنین حمایتی می‌تواند توانایی عراقی‌ها را برای همکاری با یکدیگر بهبود بخشد و موقعیت مذاکره آن‌ها را برای مهار تلاش‌های حشدالشعبی برای تثبیت مجدد خود تقویت کند. قدرت بخشیدن به یک ائتلاف مستحکم همسو با غرب، کار غرب را در تعامل با صدریان آسان می‌کند.

 

 

https://www.brookings.edu/blog/order-from-chaos/2021/10/28/muqtada-al-sadrs-problematic-victory-and-the-future-of-iraq/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟