ضرورت بازنگری در استراتژی ایالات‌متحده در خاورمیانه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
ضرورت بازنگری در استراتژی ایالات‌متحده در خاورمیانه
عدم موفقیت ایالات‌متحده در منطقه خاورمیانه، متفکران استراتژیک آمریکایی و سیاست‌گذاران سابق را برانگیخت تا از یک استراتژی جدید کاهش بودجه، دفاع کنند.

در محافل سیاست‌گذاری آمریکا اجماعی شکل گرفته به این معنا که ایالات‌متحده بیش‌ازحد به منطقه‌ای متعهد شده است که چالش‌های داخلی آن خارج از توانایی و قدرت ایالات‌متحده می‌باشد.

دامنه شکست‌های استراتژیک در دو دهه گذشته به تنهایی نشان می‌دهد که بازبینی اساسی‌ترین مفروضات استراتژی ایالات‌متحده در خاورمیانه اجتناب‌ناپذیر است در این راستا نشریه آمریکایی نشنال اینترست در تحلیلی به قلم «آندره گیلمور» به تبیین و بررسی ضرورت تغییر راهبرد ایالات‌متحده آمریکا در منطقه خاورمیانه پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

برای تدوین استراتژی جدید ایالات‌متحده، درک و فهم فضای جغرافیایی به هم پیوسته خاورمیانه و قدرت اسطوره و حافظه تاریخی برای شکل‌دهی به اهداف استراتژیک بازیگران اجتناب‌ناپذیر است.

به همین ترتیب، ما به راه‌هایی برای درک و فهم تفاوت جنبش‌های سیاسی و فرهنگی در فراسوی مرزها، الگوهای حکمرانی دینی و تعاملات میان تمدن‌های اسلامی و همسایه‌ها نیاز داریم تا به آمریکا کمک کنیم تا منافع خود را تعریف و آن‌ها را به طور مؤثرتری دنبال کند. اندیشیدن فراتر از دولت، حاکمیت سکولار و ایده‌های ثابت مدرنیته غربی، نوید یک استراتژی مؤثرتر را برای ایالات‌متحده می‌دهد.

مفهوم بیش‌ازحد دولت‌محور و آمریکایی از مدرنیزاسیون – خصمانه با دین و نادیده انگاشتن تاریخ در حالی که ایده‌ها و نهادهای لیبرال ایالات‌متحده را تعالی می‌بخشد – نمی‌تواند استراتژی مناسبی را برای تأمین منافع ایالات‌متحده ارائه دهد.

در استراتژی جدید، ایالات‌متحده باید اسلام را به عنوان یک نیروی اجتماعی-سیاسی پایدار در خاورمیانه در نظر بگیرد. اسلام را نمی‌توان به طور محدود به عنوان افراط‌گرایی تعریف یا تنها به عنوان شکل دیگری از سیاست سکولار یا به عنوان مراسم مذهبی خصوصی تصور کرد. مفاهیم تمدنی نه تنها راهبرد ایالات‌متحده را به ایده‌های برجسته سیاسی در مورد دین و مدرنیته، بلکه به تاریخ باستانی مرتبط می‌کند. استراتژی ایالات‌متحده می‌تواند از ایده‌های تمدنی برای درک تاریخ و هویت سیاسی و مذهبی غیر غربی استفاده کند.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«برای تکمیل استراتژی سنتی ایالات‌متحده، تحلیل تمدنی اسلام به عنوان یک نیروی سیاسی-اجتماعی که خشونت علیه ایالات‌متحده را محدود می‌کند یا امکان‌پذیر می‌کند، مورد نیاز است.

اجماع در اسلام مبنی بر اینکه مفهوم جهاد باید به عنوان یک عمل مذهبی غیرخشونت‌آمیز تفسیر شود، باید گسترش یابد.

پیشبرد این مفاهیم مستلزم بازیابی رهبری و اقتدار مذهبی متمرکزتر – یا حداقل یک اجماع گسترده – است که ایالات‌متحده می‌تواند با آن تعامل داشته باشد. مرزهای متخلخل دولتی و فقدان قدرت یا قدرت‌های خارجی که قادر به تسلط بر نظام دولتی منطقه باشند، به این معناست که حافظه تاریخی و اسطوره‌های ملی اکنون فضای بیشتری برای اثبات خود دارند.»

 

https://nationalinterest.org/feature/rethinking-us-strategy-wider-middle-east-195104

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟