اعتمادبه‌نفس حزب‌الله در رویارویی با چالش‌های داخلی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اعتمادبه‌نفس حزب‌الله در رویارویی با چالش‌های داخلی

 در شرایط بحرانی لبنان، حزب‌الله قاطعانه عمل می‌کند و از تمام ابزارهایی که در اختیار دارد برای جلوگیری از کاهش جایگاه و نفوذ خود بهره می‌برد. این مبارزه در حال حاضر بر تحقیقات در مورد انفجار در بندر بیروت در اوت 2020 متمرکز است.

حزب‌الله به دنبال مانع‌تراشی در این تحقیقات است، زیرا بیم آن را دارد که مجرم شناخته شود. به‌نوبه خود، مخالفان حزب‌الله تلاش می‌کنند تا استقلال نظام حقوقی لبنان را حفظ کنند.

این پس‌زمینه درگیری خشونت‌آمیزی است که در بیروت در 14 اکتبر 2021 در جریان تظاهرات اعضای حزب‌الله و امل رخ داد. تظاهرکنندگان خواستار برکناری قاضی منصوب به ریاست تحقیقات شدند. قاضی در عین حال علیرغم تهدیدهایی که علیه او وجود دارد به دنبال تکمیل تحقیقات است.

این مبارزه، آزمونی برای قدرت حزب‌الله برای تحمیل دیدگاه‌های خود و کنترل نظام لبنان با تنش همراه است؛ زیرا حزب‌الله به‌سرعت اعضای حزب نیروهای مسیحی لبنان به رهبری سمیر جعجع را عامل اصلی این حملات دانست و از آن زمان تاکنون یک کمپین تهمت و تهدید علیه جعجع به راه انداخته است حزب‌الله تظاهرات تحریک‌آمیز را علیه آنچه «مقام قضایی مغرض» می‌خواند، آغاز کرد، زیرا نگران بود که تحت رهبری طارق البیطار، بازپرس قضایی پرونده انفجار بندر بیروت، تحقیقات منجر به متهم شدن این سازمان به عنوان طرف مسئول انفجار شود؛ بنابراین، حزب‌الله پس از اخراج «فادی صوان» اولین قاضی پرونده انفجار بیروت، برکناری البیطار را به یک هدف اصلی سیاسی تبدیل کرد.

در این راستا اندیشکده صهیونیستی موسسه مطالعات امنیت ملی در تحلیلی به قلم «یورام شوایتزر و اورنا میزراهی» به تبیین فعالیت‌های حزب‌الله در مخالفت با فرایند بررسی حادثه انفجار بیروت پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد.

حزب‌الله که از بحران سیاسی-اقتصادی-سلامتی لبنان رنج می‌برد، در حال حاضر از کاربرد نیروی نظامی برای بازدارندگی مخالفان خود تا حد امکان اجتناب می‌کند.

این در تضاد کامل با سیاست این سازمان در بحران سال 2008 است، زمانی که حزب‌الله شورش‌های خونینی را در بیروت به راه انداخت تا تصمیمات دولت را که در تضاد با منافعش بود، لغو کند.

حزب‌الله در این مرحله تا زمانی که تهدیدی برای جایگاه رهبری آن در نظم داخلی وجود نداشته باشد، خواهان حفظ وضعیت موجود است و عمدتاً از دست‌کاری‌های سیاسی و کمپین‌های رسانه‌ای همراه با تاکتیک‌های مافیایی تهدید و ارعاب و در صورت لزوم قتل مخالفانش استفاده می‌کند.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«انتقادات فزاینده‌ای از حزب‌الله به دلیل تنش‌هایی که با اسرائیل ایجاد می‌کند وجود دارد که استدلال حزب‌الله را مبنی بر اینکه هدف از قدرت نظامی آن دفاع از لبنان در برابر اسرائیل است، تضعیف می‌کند.

اسرائیل به نوبه خود باید بدون مداخله به نظارت بر وقایع لبنان ادامه دهد و نسبت به این احتمال که انتقاد فزاینده از حزب‌الله لبنان ممکن است سازمان را به سمت اتخاذ تدابیر افراطی سوق دهد، هوشیار بماند. البته حزب‌الله ممکن است از طریق تشدید تنش در مرز با اسرائیل تصمیم بگیرد تا توجهات افکار عمومی لبنان را از این سازمان منحرف کند.»

 

https://www.inss.org.il/publication/hezbollah-internal-challenges/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟