انتقاد تند عربستان از دولت سوریه؛ ضربه‌ای سخت به تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با دمشق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
سفیر عربستان در سازمان ملل متحد به تندی بر دولت سوریه تاخت و اظهار داشت اسد پیروزی خود در جنگ را بر فراز «تپه‌ای از جمجمه افراد بی‌گناه» اعلام کرده است.

«عبدالله المعلمی»، سفیر عربستان در سازمان ملل متحد به تندی بر دولت سوریه تاخت و اظهار داشت «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه پیروزی خود در جنگ را بر فراز «تپه‌ای از جمجمه افراد بی‌گناه» اعلام کرده است.

این سخنان سفیر عربستان در سازمان ملل ضربه‌ای سخت به تلاش‌های برخی کشورهای عربی برای رفع انزوای سوریه به شمار می‌رود که از سال 2012 در انزوای دیپلماتیک به سر می‌برد؛ همچنین این موضعگیری ریاض می‌تواند تلاش‌های طرف‌های عربی برای بازگرداندن دولت سوریه به اتحادیه عرب در سال آتی را با موانعی جدی رو به رو کند.
 

عربستان به دولت سوریه می‌تازد؛ جنگ تمام نشده است

المعلمی در سخنانی در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل که برای بررسی مسائل حقوق بشر در برخی کشورهای عربی از جمله سوریه اختصاص یافته بود، گفت: اگر آنها گفتند جنگ به اتمام رسیده، باور نکنید، هیچ نیازی به قطعنامه‌های سازمان ملل نیست، باور نکنید، جنگ برای دو هزار شهیدی که امسال به فهرست بیش از 350 هزار شهید سوریه اضافه شده، پایان نیافته است.

وی گفت: اگر رهبر آنها بالای تپه‌ای از جمجمه افراد بی‌گناه ایستاد و ادعای پیروزی بزرگ کرد، باور نکید، چگونه ممکن است که پیروزی در میان اجساد بی‌گناهان و ویرانه خانه‌های مردم اعلام شود، این چه پیروزی است که بر جنازه مردم و شهروندان اعلام می شود؟

سفیر عربستان تاکید کرد: « دولت سوریه نخستین گروهی بود که تروریسم را به صورت گسترده وارد کشور کرد، آن هم هنگامی که حزب الله تروریست و دیگر سازمان‌های طائفه‌ای را از شرق وارد سوریه کرد.»

وی در پایان گفت: جامعه جهانی باید بداند دولت سوریه اهتمامی به بازسازی این کشور ندارد در ثانی بازسازی ساختمان‌ها نمی‌تواند مقدم بر بازسازی دل‌های مردم باشد.

این سخنان سفیر عربستان با استقبال گرم گروه‌های مخالف دولت سوریه رو به رو شد که تا پیش از این، در پی تلاش‌ کشورهای عربی نظیر اردن و امارات گمان می‌کردند دمشق در حال عادی‌سازی روابط با کشورهای عضو اتحادیه عرب است.

این سخنان المعلمی می‌تواند پیامی روشن به همه کشورهای عربی باشد که تلاش دارند کرسی سوریه در اتحادیه عرب را در نشست بهار سال 2022 این اتحادیه در پایتخت الجزایر به دولت این کشور بازگردانند.

از سوی دیگر، «یاسین جمول»، پژوهشگر سیاسی مرکز گفت‌وگوی سوریه اظهار داشت: سخنان المعلمی برای دولت سوریه دردآور و در عین حال غافلگیرکننده بود و می‌تواند تلاش برخی کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با دمشق را با دشواری‌هایی مواجه کند به خصوص که این سحنان در یک جایگاه بین‌المللی و توسط سخنگو و نماینده عربستان ایراد شد و گفت‌وگوی مطبوعاتی نبود که گفته شود موضع شخصی وی بوده است، سخنان المعلمی به عنوان موضع رسمی عربستان در قبال موضوع عادی‌سازی روابط با دولت سوریه به شمار می رود.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟