برجام بهترین گزینه برای امنیت اسرائیل است

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
زمانی که «دونالد ترامپ» -رئیس جمهور آمریکا- در سال 2018 از برجام خارج شد، یکی از بدترین تصمیمات سیاسی در تاریخ معاصر را گرفت. اما او به تنهایی این تصمیم را اتخاذ نکرد.

برجام توافقی بین آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه، آلمان و ایران است. این توافق با هدف محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران انجام شد و تا زمانی که دولت ترامپ به طور یکجانبه از این توافق در سال 2018 خارج شد، موفقیت‌آمیز بود. اکنون ایران و آمریکا در حال مذاکره برای ورود مجدد به این توافق از طریق اشخاص ثالث در وین هستند. با این حال، از زمان خروج ترامپ از این توافق در سال 2018، چیزهای زیادی تغییر کرده است. آمریکا تحریم‌هایی را تحت کارزار «فشار حداکثری» علیه ایران اعمال کرده است و همچنین برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی پیشرفت قابل توجهی داشته است.

«بنیامین نتانیاهو» -نخست وزیر سابق اسرائیل (رژیم صهیونیستی)-  به شدت با این توافق مخالف بود و همچنین او بسیار بر تصمیم‌گیری در خصوص خروج از این توافق ترامپ تأثیر گذاشت. اکنون مقامات امنیتی سابق اسرائیل (رژیم صهیونیستی) می‌گویند که خروج از این توافق بدترین تصمیم ممکن برای امنیت آمریکا و دولت یهود بوده است. «جرمی‌ بن آمی» -رئیس «جی استریت»- یک سازمان مشاوره‌ای در آمریکا برای حل مناقشه اعراب و اسرائیل (رژیم صهیونیستی)گفت: «فکر می‌کنم درک این موضوع واقعاً مهم است که اگر بنیامین نتانیاهو، جمهوری‌خواهان و مخالفان اوباما را تحت فشار قرار نمی‌داد تا این سیاست را اتخاذ کنند، احتمالاً در این آشفتگی فعلی قرار نمی‌گرفتیم.»

زمانی که توافق ایران برای اولین بار در سال 2015 مورد مذاکره قرار گرفت، این امر در داخل و یا در سطح بین‌المللی آسان نبود. بن آمی ‌منعکس می‌کند که «یکی از دلایلی که این توافق از بررسی کنگره آمریکا جان سالم به در برد، دیدگاه‌های نهاد امنیتی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) بود.»

در سال 2015، بسیاری از کارشناسان اسرائیلی از برجام حمایت کردند و گفتند این توافق بهترین چیز برای روابط اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  و ایران است. اکنون بسیاری این زنگ خطر را به صدا در می‌آورند که آمریکا باید به توافق با ایران بازگردد. بن‌ آمی‌ می‌گوید: «این تعجب‌آور نیست.» اما قابل توجه است.

همانطور که «موشه یعلون» -وزیر دفاع سابق اسرائیل (رژیم صهیونیستی)- گفت: «با نگاهی به سیاست دهه گذشته در قبال ایران، اشتباه اصلی، خروج از توافق بود… این امر بهانه‌ای به آن‌ها داد تا غنی‌سازی را ادامه دهند.»

بن امی ‌توضیح می‌دهد که نه تنها وزیر دفاع سابق یا مقامات ارشد، بلکه «افسران تحلیل می‌کنند که برجام، توافق خوبی است و آن را از بین نبرید و آمریکا را مجبور نکنید تا از آن خارج شود. این نشان می‌دهد کسانی که واقعاً این توافق را درک می‌کنند، ارزش آن را می‌دانند. در عوض، پیامی ‌که نتانیاهو و ترامپ ارسال کردند این بود که آن‌ها ترجیح می‌دهند منافع کوتاه‌مدت سیاسی و خطر درگیری را در اولویت قرار دهند تا کاری را انجام دهند که کارشناسان می‌گویند برای امنیت بین‌المللی بهترین است.

بن آمی ‌با برداشتن یک گام به عقب، خاطرنشان می‌کند: «من فکر می‌کنم یکی از جذاب‌ترین کارهایی که همه ما برای صلح و دیپلماسی انجام می‌دهیم، این است که برخی از بهترین تایید‌کنندگان ما افرادی هستند که از خدمات امنیتی و اطلاعاتی نظامی ‌خارج می‌شوند.

این مقامات از چندین دهه تجربه در تحلیل با درک این مسائل پیچیده برخوردار هستند و به این نتیجه می‌رسند که «راه‌حل نظامی ‌برای مشکلات سیاسی وجود ندارد.»

در حالی که منتظر اخباری از مذاکرات وین هستیم، باید تاکید کرد که دیپلماسی با ایران تنها راه معقول پیش رو است. هیچ راه‌حل نظامی ‌برای برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد

بن ‌آمی ‌نتیجه می‌گیرد که در نهایت، حمله نظامی‌ به ایران به نفع امنیت ملی اسرائیل (رژیم صهیونیستی)  نیست.

 

 

منبع:http://souriancss.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟