تحرکات مصر برای تسهیل عبور و مرور از طریق گذرگاه مرزی رفح

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مصر برای مهار خشم گروه های فلسطینی در نوار غزه و جلوگیری از هرگونه تنش احتمالی، تحرکاتی را برای تسهیل عبور و مرور از طریق گذرگاه مرزی رفح آغاز کرده است.

 منابع مصری مطلع از پرونده میانجیگری مصر بین گروه های فلسطینی در نوار غزه و دولت اسرائیل خبر دادند که مسئولان سرویس اطلاعات عمومی مصر اقداماتی را در راستای تسهیل عبور و مرور از طریق گذرگاه مرزی رفح بین مصر و نوار غزه آغاز کردند.

تسهیل عبور و مرور از طریق گذرگاه رفح که تنها گذرگاه مرزی غزه با مصر و کشورهای دیگر است، یکی از خواسته های اصلی گروه های فلسطینی است و برای کاهش رنج اهالی نوار غزه انجام می شود.

این اقدام مصر بخشی از تحرکات این کشور برای مهار خشم گروه های فلسطینی در نوار غزه و جلوگیری از هرگونه تنش احتمالی است؛ چرا که اسرائیل در عمل به تعهدات خود تعلل کرده و مصر نیز اجرای وعده های خود به عنوان میانجیگر بین دو طرف برای تثبیت آتش بس را به تعویق انداخته است.

منابع مصری به العربی الجدید توضیح دادند که مصر در این راستا شرکتی تحت عنوان «هلا» برای خدمات گردشگری تاسیس کرده تا به صورت انحصاری حمل و نقل مسافران از و به نوار غزه را برعهده داشته باشد.

منابع مذکور اشاره کردند که گام جدید قاهره، تاکیدی بر پایبندی مصر به تعهدات سابق خود در چارچوب میانجیگری بین اسرائیل و گروه های فلسطینی است.

این منابع گفتند مصر در آینده تلاش مضاعفی خواهد کرد تا دولت اسرائیل را به اعطای تسهیلات بیشتر برای از میان برداشتن بحران فعلی متقاعد کند.

به گفته این منابع، مصر از دولت اسرائیل خواسته اقداماتی درخصوص اسرا و زندانیان فلسطینی برای پایان بحران فعلی اتخاذ کند و مجوز کار فلسطینی ها را افزایش دهد. این اقدامات اگر از سوی اسرائیل انجام شود نخستین گام است که اجازه می دهد نقش مصر برای جلوگیری از تنش و حفظ آرامش که هدف مشترکی بین مصر و اسرائیل است، تسهیل شود.

گفتنی است اخیرا یک هیئت امنیتی بلندپایه از سرویس اطلاعات عمومی مصر به اسرائیل و نوار غزه رفته بود و با مقامات امنیتی اسرائیل و سران جنبش حماس و دیگر گروه های فلسطینی در غزه دیدار کرده بود.

با وجود اینکه هیئت امنیتی مصر پیام هایی بین دو طرف رد و بدل کرد اما این دور از نشست ها، برای کاهش تنش ها بین طرفین موفقیت آمیز نبوده است.

هیئت مصری تلاش کرد در این دور از مذاکرات در سه محور پروژه های بازسازی، مذاکرات درخصوص مبادله اسرا و آرامش طولانی مدت پیشرفت حاصل شود.

اما مواضع حماس و دولت اسرائیل، تحقق دو هدف مبادله اسرا و آرامش طولانی مدت را سخت کرد؛ آن هم پس از انتشار اخباری مبنی بر تعرض به اسرای فلسطینی در زندان های اسرائیل.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟