جزیره ‎های مهم دریای سرخ و تنگه باب المندب در تسلط امارات

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نیروهای تحت حمایت امارات در ماه گذشته، شمال الحدیده را و در هفته گذشته نیز مناطق حیس و اطراف آن را تخلیه کردند ولی دولت صنعا تا زمان تخلیه کامل نیروهای اجنبی از یمن، دست از مقاومت بر نمی‎دارد.

نیروهای تحت نظر امارات در 17 جزیره مهم بخش کمران در اطراف تنگه باب المندب برای نظارت بر تجارت دریایی از این مسیر مستقر شده‎اند.

یمن دارای 186 جزیره در دریای سرخ، تنگه باب المندب، دریای عدن و دریای عرب است که از این تعداد 152 جزیره در بخش‎های میدی، اللحیه، کمران، حنیش و زقر، 21 جزیره در دریای عدن و 11 جزیره نیز در دریای عرب و اقیانوس هند قرار دارد. از این میزان فقط 30 % در دست نیروهای غیر اماراتی است و بقیه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم زیر نظر نیروهای أبوظبی مدیریت می‎شود.

نیروهای گارد ساحلی زیر نظر طارق صالح مورد حمایت امارات از سال 2017 طرح تسلط بر جزایر را دنبال کرده و توانستند بر جزیره های استراتژیکی همچون حنیش الکبرى والصغرى وزقر والزبیر ومیون – مشرف بر تجارت دریایی در تنگه باب المندب -، تا سواحل رأس العاره ورأس عمران در نزدیکی شهر عدن مسلط شوند. آن‎ها همچنین تسلط خود بر جزیره بریم در سواحل حضرموت و مجمع الجزایر سقطری و الکوری را تحکیم و فقط در این مجمع الجزایر 7 برج دیدبانی برای نظارت بر عبور و مرور کشتی‎ها ساخته‎اند.

یک افسر بازنشسته نیروی دریایی یمن توضیح داد که جزیره حنیش الکبری واقع در شمال تنگه باب المندب، موقعیتی استراتژیک دارد زیرا که خطوط کشتیرانی در جنوب دریای سرخ از نززیک آن می‎گذرد. وی افزود که تسلط امارات به این جزیره با چراغ سبز آمریکا و اسرائیل بوده است. این جزیره در نزدیکی میون قرار دارد که امارات در سال جاری یک فرودگاه نظامی در آن ساخته است.

همچنین امارات در طرح نظارت کامل خود بر تنگه باب المندب علاوه بر جزایر، در شهرهای مجاور تنگه همچون مناطق الخوخه والمخا، ومنطقه العمری نیز ایجاد پایگاه کرده است. می‎توان از این حجم ایجاد پایگاه در مناطق مشرف بر مسیر آبراهه‎های بین المللی از یک طرح نیابتی غربی به امارات سخن می‎گوید و این در حالی است که احتمال تقابل منافع بین کشورهای بزرگ جهان در این منطقه وجود دارد همان‎طور که روسیه درخواست ایجاد یک نیروی مشترک در این منطقه را داده است.

به گفته منابع محلی، قاچاق در دریای سرخ با نظارت امارات احیا شده و علاوه بر مواد مخدر، قاچاق سموم کشاورزی، کالا و انسان از آفریقا نیز با سرعت بیشتری پیدا کرده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟