نگاهی به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در فرانسه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نگاهی به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در فرانسه

بر اساس اکثر نظرسنجی ­ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال آینده، امانوئل مکرون می­ تواند در دور نخست روی حمایت حدود یک چهارم مردم این کشور حساب کند که البته در ساختار سیاسی این کشور رقم بالایی محسوب می­ شود و در عین حال در دور دوم مکرون احتمالاً با نامزد راست افراطی رقابت خواهد کرد و پیش­ بینی می­شود وی در انتخابات پیروز خواهد شد.

لازم به ذکر است که وی در سال 2017 موفق شد هم از چپ میانه و هم از راست میانه حامیانی به دست آورد. با این حال نکته مهم در اینجاست که در دوران ریاست جمهوری محبوبیت وی در میان رای ­دهندگان چپ به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و ممکن است او اکنون بیش از پنج سال پیش، نیاز به تکیه بر رای­ دهندگان راست گرا داشته باشد. بنابراین، چگونگی عملکرد جمهوری ­خواهان یعنی حزب راست میانه فرانسه در انتخابات پیش­ رو در نتایج بسیار تاثیر گذار خواهد بود و ممکن است بخت مکرون را کاهش دهد. نباید فراموش کرد یکی از اولین تصمیمات مکرون به عنوان رئیس جمهور لغو مالیات ثروتمندان فرانسه بود؛ امری که پس از مدتی او را  به عنوان رئیس ­جمهور ثروتمندان ملقب کرد. همچنین  پیشنهادات برای افزایش عوارض سوخت که دلیل مستقیم اعتراضات جلیقه­ زردها بود نیز به کاهش محبوبیت وی منجر شد.

جای تعجب نیست که بسیاری از رای ­دهندگان جناح چپ در حال حاضر نسبت به وی بدبین هستند. در عین حال برخی اظهارات ناشیانه وی و عدم درک صحیح از اعتراضات جلیقه­ زردها بسیاری از حامیان اولیه وی را ناامید کرده است و جامعه فرانسه در حال حاضر به شدت دو قطبی شده است.  

اریک زمور، چهره نوظهور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

با این حال آخرین تحول در صحنه سیاسی فرانسه شاید به نفع مکرون باشد. از ماه اوت، یک رقیب جدید در جناح راست افراطی به نام «اریک زمور» ظهور کرده که گرایشات اسلام هراسانه افراطی دارد و باعث شده برخی از هواداران مارین لوپن از وی جدا شده و زمور را انتخاب کنند. این شکاف در جناح راست­ افراطی به زعم بسیاری می ­تواند به نفع مکرون تمام شود، بنابراین این دور از انتخابات یکی از پیچیده ­ترین نمونه ­ها در نوع خود محسوب می­ شود. تصویر زیر میزان محبوبیت احزاب سیاسی فرانسه در آستانه سال نو 2022 را نشان می ­دهد.

 نهایتا باید توجه داشت سال گذشته در انتخابات شهرداری فرانسه مشارکت در حد پایین و کم ­سابقه ­ای قرار داشت و اگرچه پیش ­بینی می ­شود انتخابات ریاست­ جمهوری تا این حد کم رمق نباشد اما این نگرانی وجود دارد که بخشی از شهروندان ممکن است از مشارکت خودداری کنند. حال، آینده فرانسه و اتحادیه اروپا در غیاب حضور صدراعظم قدرتمند آلمان (مرکل) چشم خود را به انتخابات پیش­ رو در فرانسه دوخته است و این امر در سطح منطقه­ ای در مسائل مهم اتحادیه از بحث پناهجویان و راست ­ افراطی گرفته تا موضوع روابط اتحادیه اروپا با روسیه و بحران اوکراین هم تاثیرگذار خواهد بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟