ضرورت کاهش تهدیدات بمباران ایران توسط اسرائیل

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

نشریه ریسپانسیبل استیت کرفت در تحلیلی به قلم «جورجیو کافیرو» به تبیین و بررسی مذاکرات وین و استراتژی اسرائیل در قبال ایران می‌پردازد که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد.

بنا به دلایل موجه، نگرانی‌های بسیار قانع‌کننده‌ای در این مورد وجود دارد که برخلاف سهولت نسبی اسرائیل در بمباران مصر، غزه، عراق، لبنان، سودان، تونس و سوریه، این کشور به‌سادگی نمی‌تواند تأسیسات هسته‌ای ایران را بدون عواقب و پیامدهای بالقوه فاجعه‌بار بمباران کند. مطمئناً نمی‌توان بمباران تأسیسات هسته‌ای ایران توسط اسرائیل را با حملات هوایی این کشور علیه راکتور اوسیراک عراق در سال ۱۹۸۱ یا تأسیسات الکبر سوریه در سال ۲۰۰۷ م مقایسه کرد. در عمل اسرائیل باید با این واقعیت روبرو شود که ایرانی‌ها ده‌ها سایت هسته‌ای در سرتاسر کشور خود ساخته‌اند.

ایران کشوری نزدیک به ۸۶ میلیون نفر برای عملیات انتقام‌جویانه از توانایی بالقوه بسیج شبکه‌ها و حامیان خود در سرتاسر خاورمیانه (از حزب‌الله لبنان گرفته تا گروه‌های مسلح در فلسطین و سوریه) برخوردار است. درواقع نیروهای نیابتی همسو با ایران که اسرائیل را احاطه کرده‌اند، می‌توانند دولت یهود را مجبور کنند که برای حمله بهای گزافی را بپردازد. بر اساس گزارش ارتش رژیم صهیونیستی، حزب‌الله لبنان به‌تنهایی دارای ده هزار موشک است که برخی از آن‌ها دارای سامانه‌های هدایت‌شونده دقیق هستند که می‌توانند به تمام نقاط اسرائیل برسند. تهران که دارای زرادخانه موشکی هولناک با قابلیت حملات هدایت‌شونده دقیق است می‌تواند به بمباران هسته‌ای اسرائیل، واکنش نشان دهد. علی‌رغم تمام لفاظی‌های اسرائیل، نهاد امنیت ملی این کشور به‌وضوح این ریسک احتمالی مرگبار را درک می‌کند.

حتی اگر اسرائیل سایت‌های هسته‌ای مورد هدف را با موفقیت نابود کند، دانشمندان و مهندسان ایران دانش لازم برای بازسازی آن‌ها را حفظ خواهند کرد. در این مرحله، تحلیلگران آمریکایی موافق هستند که خرابکاری‌های گذشته اسرائیل در هدف قرار دادن برنامه هسته‌ای ایران باعث شده تا تأسیسات هسته‌ای آن‌ها بسیار بهتر و سریع‌تر ازآنچه پیش‌بینی می‌شد، موردبازسازی قرار بگیرند.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«در این راستا مسئله جایگاه بین‌المللی ایران و مواضع قدرت‌های غیر غربی نیز مطرح است. در حال حاضر، چین و روسیه مخالف تبدیل‌شدن ایران به یک کشور آستانه هسته‌ای هستند،

چه رسد به این‌که ایران به سلاح هسته‌ای مجهز باشد؛ اما اگر اسرائیل، ایران را بمباران کند و سپس ایرانی‌ها به پکن و مسکو بگویند که تنها بازدارندگی هسته‌ای می‌تواند کشورشان را از حملات اسرائیل در امان نگه دارد، پکن و مسکو به‌احتمال‌زیاد از موضع تهران حمایت و پشتیبانی خواهند کرد.

در نهایت، می‌توان فرض کرد که تهدیدهای مستمر اسرائیل نمی‌تواند به هیچ نتیجه خوبی برای دولت یهود منجر شود، به‌ویژه اگر تل‌آویو نتواند دولت بایدن را متقاعد کند که ارتش ایالات‌متحده را وارد جنگ کند؛ بنابراین صحبت در مورد تهدید هسته‌ای ادعایی ایران را متوقف کنید. ایرانی‌ها لزوماً هرگز نیازی به دستیابی به سلاح هسته‌ای ندارند و در صورت عدم احیای برجام، ایران می‌تواند یک کشور آستانه هسته‌ای باقی بماند. باید اسرائیلی‌ها درک کنند که احیای برجام واقع‌بینانه‌ترین مسیر برای تضمین توقف برنامه هسته‌ای ایران است»

 

 

https://responsiblestatecraft.org/2021/12/06/on-bombing-iran-israel-needs-to-cool-its-threats/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟