رئیس جمهوری عراق ترکیب جدید دادگاه عالی فدرال را تایید کرد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

رئیس جمهوری عراق ترکیب جدید دادگاه عالی فدرال این کشور را مورد تایید قرار داد.

«برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق ترکیب جدید دادگاه عالی فدرال این کشور را تایید کرد.

با این اقدام، بحران دادگاه فدرال کاملا حل شده و اکنون دادگاه جدید، اختیارات کامل برای رسیدگی به پرونده‌های مربوطه را دارد.

در این میان، پیش‌بینی می‌شود که دادگاه عالی فدرال در نخستین ماموریت خود به شکایت‌ها درباره تصمیم کمسیاریای عالی در لغو برگزاری انتخابات در خارج از عراق رسیدگی کند به طوری که شماری از نمایندگان پارلمان و سیاسیون قرار است این هفته شکایتی در این باره به دادگاه عالی فدرال ارائه دهند.

شورای عالی قضایی عراق در بیست و چهارم ماه گذشته، رئیس و نائب رئیس و اعضای دادگاه عالی فدرال را انتخاب کردند.

بر اساس سندی که منتشر شده است، رئیس جمهوری عراق ترکیب دادگاه عالی فدرال را که در آن قاضی جاسم محمد عبود به عنوان رئیس این دادگاه انتخاب شده است را تایید کرد.

به گفته، «یونادم کنا»، رئیس فراکسیون پارلمانی الرافدین، قرار است درباره لغو برگزاری انتخابات در خارج از عراق به دادگاه عالی فدرال شکایت شود همچنین پرونده قانون بودجه 2021 یکی دیگر از پرونده‌های مورد رسیدگی این دادگاه خواهد بود.

ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی چند روز پیش اعتراض رسمی خود را درباره بندهایی از قانون بودجه به دادگاه فدرال ارائه کرد.

بر اساس بیانیه شورای عالی قضایی عراق، «جاسم محمد عبود» رئیس هیات نظارت قضایی به عنوان رئیس دادگاه فدرال، «سمیر عباس»، رئیس دادگاه جنایی الانبار به عنوان نائب رئیس دادگاه فدرال، «غالب عامر» رئیس دادگاه استیناف واسط، «حیدر جابر» رئیس دادگاه استیناف نجف، «ایوب عباس» عضو دادگاه تمییز، «حیدر علی نوری» ناظر قضایی و «خلف احمد» عضو هیات تمییز در دادگاه استیناف صلاح الدین به عنوان اعضای اصلی دادگاه فدرال انتخاب شدند.

همچنین «خالد طه» رئیس دادگاه استیناف منطقه الکرخ و «عادل عبدالرزاق» رئیس دادگاه استیناف بصره و «منذر ابراهیم» عضو دادگاه تمییز به عنوان اعضای ذخیره دادگاه فدرال انتخاب شدند.

دادگاه فدرال عراق طبق قانون اساسی بالاترین نهاد قضایی در این کشور به شمار می‌رود که وظیفه حل و فصل منازعات در مسائل فدرال و رسیدگی به شکایت‌های مربوط به تصمیمات صادره از روسای سه‌گانه (رئیس جمهوری و رئیس پارلمان و نخست‌وزیر) را برعهده دارد همچنین تایید نتایج انتخابات پارلمانی از دیگر وظایف این نهاد قضایی است به طوری که برگزاری انتخابات بدون حضور کامل اعضای این دادگاه امکان‌پذیر نیست، اکنون نیز بعد از درگذشت 2 عضو و بازنشستگی یک عضو دیگر دادگاه فدرال پس از رسیدن به 71 سالگی، این دادگاه عملا از حدنصاب لازم افتاده و قادر به تصمیم‌گیری و رسیدگی به امور نیست.

قانون اساسی عراق تاکید دارد که دستگاه قضایی از دادگاه فدرال که مسئولیت نظارت بر انطباق قوانین با قانون اساسی و تفسیر متن این قانون را برعهده دارد و نیز شورای عالی قضایی که طبق قانون مدیریت امور قضایی را عهده‌دار است، تشکیل می‌شود.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟