تنش خاموش در روابط مصر و امارات

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 منابع خاصی فاش کردند که دستورات جدیدی از سوی اداره امنیتی «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر در خصوص آماده کردن گزارش هایی درباره همه ارتباطات و سفرهای های رسمی مقامات مصری طی روزهای اخیر با طرف های اماراتی و اطلاع از جزئیات دقیق این ارتباطات و دیدارها صادر شده است.

این منابع در گفت وگویی با «العربی الجدید» گفتند این دستورات در رابطه با تنش اخیر مصر و امارات که اخیرا در پی تحرکات ابوظبی در پرونده سد النهضه رخ داده، صادر شده است.

منابع مذکور فاش کردند که مصر خواسته است گزارشاتی از مقامات بلند پایه وابسته به طرف های حساس که اخیرا به امارات سفر، یا ارتباطاتی با مقامات امارات در ابوظبی داشتند تهیه شود.

آنها توضیح دادند که ریاست جمهوری مصر از تلاش های پی در پی حاکمان امارات برای سخن با مقامات مصری و شخصیت های دارای اهمیت نگران است.

منابع مذکور این ارتباطات را مشکوک و آن را درباره تصورات این شخصیت ها و مقامات بلند پایه درباره وضعیت مصر در دوره آتی توصیف و فاش کردند که دستورات سختگیرانه ای به برخی مراکز پژوهشی طرف قرار داد با امارات یا آنهایی که از سوی این کشور تامین مالی می شوند داده شده است مبنی بر اینکه هیچ گونه گزارش یا پژوهش و مطالعاتی درباره وضعیت داخلی مصر یا تاثیر بحران های منطقه بر وضعیت نظام مصر یا اوضاع داخلی آن یا آن دسته از پرونده های حقوق بشر و روابط بین نهادهای حکومتی و دستگاه های آن تهیه نکنند.

این تحرکات در حالی صورت می گیرد که برخی مراکز پژوهشی که تحت نظر دستگاه های حکومتی هستند و با نهادها و مراکز پژوهشی امارات ارتباط دارند و برخی از سران سابق دستگاه های حساس مصر در آن فعالیت می کنند و این امر موجب نگرانی و آزردگی خاطر نظام مصر شده است.

منابع خاص توضیح دادند که یک شخصیت برجسته در نهاد ریاست جمهوری مصر که به شدت مورد اعتماد السیسی است، مسئولیت نظارت بر گزارش های مورد نیاز در خصوص این شخصیت ها را دارد.

گفتنی است روابط امارات و مصر اخیرا دچار اختلافات و واگرایی شدید شده است و علت آن اختلاف نظر رهبران دو کشور در خصوص برخی پرونده ها و در راس آن پرونده لیبی، نزدیکی مصر به ترکیه و تحرکات امارات در خصوص پرونده سد النهضه است.

پیش از این نیز امارات که متحد مصر محسوب می شد، پس از تشدید اختلافات فیمابین بر سر مسائل مختلفی از جمله آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری و عادی سازی روابط با اسرائیل به رقیب مصر تبدیل شد.

 

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟