با وجود تصویب بودجه 2021 عراق؛ جدال ها همچنان ادامه دارد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
با اینکه قانون بودجه 2021 عراق پس از فراز و نشیب های بسیار با رأی اکثریت تصویب شد، همچنان مجادلات بر سر آن ادامه دارد. مجادلاتی که بخش اصلی آنها به انتخابات پیش از موعد که قرار است در ماه اکتبر برگزار شود مربوط می شود.

از سوی دیگر، زمزمه هایی مطرح شد مبنی بر اینکه ائتلاف فتح (شاخه سیاسی الحشد الشعبی) و گروهی از متحدانش پس از تضمین درج مصوبه ای درباره بازگشت 30 هزار نیروی حشد که قراردادشان فسخ شده، به قانون بودجه رأی داده اند. موضوعی که مخالفان ائتلاف فتح آن را تلاش این ائتلاف برای اغراض انتخاباتی می دانند.

«احمد الاسدی»، سخنگوی ائتلاف فتح پس از تصویب قانون بودجه لازم دید که «مژده» بازگشت این نیروها را بدهد و گفت که به موجب این قانون اختصاصات لازم برای جذب دوباره نیروهایی که در سال 2019 با مصوبه مجلس قراردادهایشان فسخ شده بود تأمین شده است و افزود که این مربوط به همه بخش های امنیتی کشور می شود و منحصر به الحشد الشعبی نیست.

اما روز دوشنبه (5 آوریل) «هیثم الجبوری»، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عراق، در مصاحبه ای تلویزیونی اعلام کرد که هیچ مبلغی برای بازگشت نیروهای حشد در بودجه وجود ندارد.

او با ارائه اعداد و ارقامی تأکید کرد که هیچ گونه اموالی برای این موضوع در بودجه اختصاص داده نشده است.

همزمان بازار شایعه ها هم داغ بود. ازجمله کسانی مدعی شدند که توافق درباره قانون بودجه نتیجه زدوبند ائتلاف سائرون (صدر) با حزب دموکرات کردستان بود که به موجب آن در دولت بعد نخست وزیی به سائرون و ریاست جمهوری به حزب دموکرات و نه اتحادیه میهنی خواهد رسید.

از سوی دیگر، «ریاض المسعودی»، نماینده مجلس، قانون بودجه را قانون بسیار مهم خواند و تأکید کرد که این قانون تا به تصویب برسد فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشت و از چهار فیلتر دولت، کمیسیون اقتصادی مجلس، نیروهای سیاسی، مجلس گذشت.

او از نقاط مثبت قانون مصوب مجلس را کاهش هزینه های جاری از 164 هزار میلیارد دینار به 129 هزار میلیارد دینار و در نتیجه کاهش حجم بدهی ها و کسری بودجه در دولت دانست.

وی افزود که در این قانون اموالی برای افزایش حمایت های اجتماعی و بیمه اختصاص یافته و همچنین 20 پروژه راهبردی در کشور تعریف شده است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟