حمایت اروپا از مذاکرات حماس و اسرائیل برای تبادل اسرا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
منابع آگاه مصری از حمایت برخی کشورهای اروپایی از انعقاد قرارداد تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل خبر دادند.

منابع مذکور در گفت‌وگو با العربی الجدید با بیان اینکه تحرکات اخیر در مذاکرات حماس و اسرائیل با حمایت آلمان و نروژ در جریان است، اعلام کردند:تلاش‌های میانجیگرانه مصر برای تبادل اسرا از اواخر سال پیش به دلیل رویکرد افراطی اسرائیل در مذاکرات و اختلافات میان دولت اسرائیل متوقف شده بود اما دور جدید مذاکرات که با ابتکار مصر آغاز شده در سایه ورود مستقیم آلمان و با حمایت و تعهد قاهره در تسهیل مذاکرات در جریان است.

این منابع افزودند که مانع اساسی در مسیر مذاکرات جاری به مخالفت اسرائیل در آزادسازی برخی شخصیت‌های مورد درخواست حماس باز می‌گردد که تل‌آویو ادعا دارد این افراد در قتل اسرائیلی‌ها دست داشته‌اند و اسرائیل تنها می‌تواند زنان اسیر فلسطینی را از بند آزاد کند.

منابع مذکور مصری اظهار داشتند: تا پیش از توقف مذاکرات در سال گذشته میلادی، اسرائیل اعلام کرده بود که در مقابل عقد قرارداد تبادل اسرا، تنها حاضر به ارائه کمک‌های پزشکی و اقتصادی است اما تحولات جدید نشان می‌دهد که اسرائیل این آمادگی را دارد که در مقابل آزاد شدن زندانی‌های اسرائیل، مطالبات سیاسی و امنیتی حماس را نیز مورد بررسی قرار دهد.

به گفته منابع مصری، چه بسا فضای جدید مذاکرات نویدبخش بروز پیشرفت در عقد قرارداد تبادل اسرا باشد اما عملا هنوز هیچ پیشرفتی حاصل نشده است و مصر در مجاب‌سازی اسرائیل در امتیازدهی‌ها به نقش‌آفرینی اروپایی‌ها دل بسته است.

این منابع آگاه افزودند: حماس نیز از سوی دیگر در تلاش برای تسریع در حصول توافق برای استفاده از آن در فضای انتخاباتی آتی است اما در مقابل، اسرائیل نیز نمی خواهد با این اقدام در افزایش محبوبیت مردمی حماس نقش‌آفرین باشد.

پیش از این، سرلشکر احمد عبدالخالق، مسئول پرونده فلسطین در دستگاه امنیتی مصر به نوار غزه سفر کرده و در دیدار با رهبران حماس درباره پرونده اسرای دو طرف رایزنی کرده بود.

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی جنبش حماس در جنگ اسرائیل علیه نوار غزه در تابستان ۲۰۱۴، هدار گولدن، افسر اسرائیلی و شاؤول آرون، از سربازان ارتش و نیز دو شهروند اسرائیلی که وارد نوار غزه شده بودند را به اسارت درآورد.

اسرائیل ابتدا مدعی شد که آن افسر و سرباز به قتل رسیده‌اند اما بعد اعلام کرد که آنها مفقود شده‌اند.

تل‌آویو خواستار تعیین سرنوشت این دو نظامی خود پیش از آغاز مذاکرات شد اما حماس از ارائه هر گونه اطلاعاتی از آنها پیش از آزادسازی حدود ۵۴ اسیر که در قرارداد شلیط از سوی اسرائیل آزاد و طی چهار سال گذشته دوباره بازداشت شدند، خودداری می‌کند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟