منابع پارلمانی: بیش از 50 مقام فعلی عراق به علت پرونده های فساد از شرکت در انتخابات محروم می شوند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
این محرومیت شامل برخی نمایندگان کنونی و وزرای سابق و معاونان وزرا و استانداران و رؤسای هیئت های مستقل می شود.

منابع پارلمانی خبر می دهند که بیش از 50 شخصیت سیاسی عراقی به علت پرونده های فساد مالی و اداری از شرکت در انتخابات پارلمانی پیش رو محروم خواهند شد.

به گفته این منابع، این محرومیت شامل برخی نمایندگان کنونی و وزرای سابق و معاونان وزرا و استانداران و رؤسای هیئت های مستقل می شود.

شورای عالی قضایی عراق در سال 2019 خواستار رفع مصونیت از 21 نماینده متهم به فساد اداری شده بود. براساس قانون عراق بازداشت نماینده مجلس ممکن نیست جز در دو صورت: اینکه در فصل پارلمانی اکثریت نمایندگان مجلس به آن رأی بدهند یا در خارج از فصل پارلمانی رئیس مجلس با آن موافقت کند.

«یونادم کنا»، نماینده مجلس عراق و رئیس فراکسیون الرافدین، تأکید می کند که در حال حاضر درخواست رفع مصونیت 15 نماینده منتظر تصمیم رئیس مجلس است و افزود که زمان مشخصی برای در دستور کار قرار گرفتن این درخواست ها وجود ندارد.

او افزود که در مواردی از نماینده رفع مصونیت شده اما آن نماینده در دادگاه محکوم نشده و مشخص شده که اتهاماتش بی اساس بوده است.

به گفته کنا بخشی از شکوائیه ها علیه مجموعه ای از نمایندگان است و به مسئله فعالیت آنها در گروه های مسلح یا نقش آنان در نزاع های عشایری مربوط میش شود.

هفته گذشته دادستانی عراق درخواست رفع مصونیت از «کریم عفتان»، نماینده کنونی مجلس و وزیر اسبق برق عراق را به علت فساد مالی و تخلف در دوره وزارت به مجلس ارائه کرد.

کنا پیش بینی کرد که در ماه های پیش رو شاهد افزایش اتهامات علیه نمایندگان در چارچوب فعالیت های سیاسی برای حذف رقبا از صحنه باشد.

«رحیم العبودی»، عضو جریان حکمت ملی عراق، نیز تأکید کرد که  بیش از 50 شخصیت سیاسی که همه آنها در صحنه سیاسی کشور مطرح هستند و مناصب متعددی در حکومت عراق داشته اند از شرکت در انتخابات محروم خواهند شد.

به گفته العبودی این افراد شامل نمایندگان فعلی و سابق و وزرای سابق و مدیران سازمان های مستقل و استانداران و دو وزیر در دولت فعلی می شود.

«محمد الغزی»، نایب رئیس کمیسیون حقوقی مجلس، نیز تأکید کرد حدود 60 درخواست رسمی رفع مصونیت از نمایندگان فعلی در هیئت رئیسه مجلس موجود است و رئیس مجلس این درخواست ها را به دایره حقوقی مجلس ارجاع داده است.

وی افزود که این افراد به حیف و میل اموال عمومی و رشوه و فساد مالی و برخی از آنها هم در مسائل مربوط به بازپرسی و عدالت متهم هستند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟