علیرغم تهدید امریکا و اسرائیل؛ لبنان منطقه مورد نزاع در مرزهای آبی‌اش با اسرائیل را افزایش می دهد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
با وجود تهدیدهای پیشین اسرائیل و امریکا، «میشال نجار»، وزیر کار در دولت پیشبرد امور لبنان، خبر داد که حکم تعدیل ترسیم مرزهای آبی جنوبی لبنان را امضا و به هیئت وزیران ارجاع داده است.

نجار گفت که براساس این حکم منطقه بهره برداری اقتصادی لبنان در آب های جنوبی 1430 کیلومتر مربع افزایش پیدا می کند و بدین ترتیب مناطق مورد اختلاف لبنان با اسرائیل به 2300 کیلومتر مربع می رسد.

حکم جدید باید پس از تأیید هیئت وزیران و امضای نخست وزیر و وزیر دفاع به سازمان ملل برود تا همچون سندی رسمی درباره مطالبه مرزی لبنان ثبت شود.

نجار در کنفرانسی مطبوعاتی تأکید کرد که همه این مراحل طی خواهد شد چون نخست وزیر و وزیر دفاع خود پیگیری صدور این حکم هستند.

وی افزود که درباره یک وجب از خاک و آب و آسمان لبنان و ذره ای از کرامت آن کوتاه نمی آییم.

در واکنش به این تصمیم لبنان، «یووال اشتاینیتز»، وزیر انرژی اسرائیل، تأکید کرد که این اقدام لبنان روند مذاکرات دوجانبه را از مسیر خود خارج می کند و مانع رسیدن به راه حل می شود.

او گفت که طبیعتا اسرائیل به این اقدامات «یک جانبه» لبنان پاسخ خواهد داد.

پیش از این رسانه های لبنانی خبر داده بودند که امریکا از طریق سفیر خود در بیروت، «دوروتی شیا»، در این باره به مقامات لبنانی هشدار داده است.

مذاکرات لبنان و اسرائیل برای ترسیم مرزهای آبی در ماه اکتبر با هدف تقسیم ثروت های گازی دریای مدیترانه آغاز شد.

این مذاکرات پس از گفت وگوهای طولانی حدودا دو ساله میان امریکا و لبنان انجام شد که پرونده گفت وگوها در لبنان توسط «نبیه بری»، رئیس مجلس لبنان، مدیریت می شد.

براساس این گزارش ها، شیا در دیدار با مقامات لبنان تأکید کرده بود که اگر این حکم به تأیید دولت لبنان برسد، اسرائیل به صورت یکجانبه از مذاکرات خارج می شود و حفاری برای اکتشاف و استخراج گاز در مناطق مورد نزاع را آغاز خواهد کرد.

لبنان و اسرائیل با وساطت سازمان ملل و ایالات متحده تاکنون سه دور مذاکره انجام داده اند و قرار بود چهارمین دور مذاکرات در ماه دسامبر برگزار شود که به تعویق افتاد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟