اسامه حسنی به عربستان مسترد شد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

اسامه حسنی، که دارای تابعیت سعودی-استرالیایی است و از اوایل فوریه در مغرب زندانی شده بود، به درخواست عربستان و از طریق اینترپل به این کشور بازگردانده شد. حسنی عضو سابق هیئت تدریس دانشگاه ملک عبدالعزیز بوده و تا سال 2015 به عنوان نماینده در وزارت صنعت و تجارت خارجی عربستان مشغول بوده است. او پس از ترک عربستان مقیم انگلستان شده و در آنجا به تجارت مشغول بوده است.

اسامه حسنی در دادگاهی در پادشاهی به اتهام سرقت به صورت غیابی به دو سال زندان محکوم شده بود، گرچه خانواده و تیم حقوقی وی محکومیت وی را به دلیل انتقادهای او از دولت دانسته‌اند. این در حالی است که نام اسامه حسنی در میان چهره‌های مخالفان سعودی ناشناخته است و این باعث افزایش این گمان شده است که وی گرداننده یکی از اکانت‌های ناشناس توییتری مخالف دولت بوده است.

دادگاه مراکش درحالی درخواست استرداد عربستان را پذیرفت که حسنی از پدری مغربی متولد شده و طبق قوانین مغرب وی تبعه این کشور به شمار آمده و از استرداد وی به کشورهای دیگر جلوگیری می‌کند. شاید از همین رو عربستان تحت مکانیزم کمتر شناخته شده 1983 اتحادیه عرب تحت عنوان «توافق‌نامه عربی ریاض برای همکاری قضایی»، استرداد وی را از طریق اینترپل درخواست کرده است.

گفتنی است از چندی پیش که خبر استرداد اسامه حسنی تأیید شده بود، کاربران فضای مجازی کمپینی را با هشتگ #لاترحلوا_اسامه_الحسنی به راه انداخته بودند.

 قرائنی همچون ناشناخته بودن اسامه حسنی در میان مخالفان حکومتی، اتهام وی به سرقت، شهرت او به «تجارت»، موافقت اینترپل با بازگشت او و از این گذشته بازتاب گسترده هشتگ مخالفت با استرداد وی در میان کاربران اخوانی، احتمال اینکه وی یکی از افراد غیر رسمی اخوان سعودی و از تأمین‌کنندگان مالی ایشان بوده باشد، را پررنگ می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟