دور جدید مذاکرات استراتژیک چه نتیجه ای برای عراق دارد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

کاظمی 7 آوریل هم در جلسه شورای امنیت ملی گفت: «پیشرفت بزرگ در توانایی های نیروهای امنیتی ما در ماه های گذشته فعالیت این دولت زمینه را برای عزیمت تقریبا 60 درصدی نیروهای ائتلافی فراهم کرده است.»

جدیدترین دور گفت و گوهای استراتژیک بین عراق و ایالات متحده که احتمالا منجر به عقب نشینی بیشتر نیروهای آمریکایی می شود، 7 آوریل برگزار شد. مقامات عراقی می گویند این مذاکرات که از ژوئن سال 2020 آغاز شده، هدف ایجاد یک رابطه توسعه یافته و متنوع تر با ایالات متحده، اولویت دادن به آموزش، فناوری، بهداشت و فرهنگ و همچنین اقتصاد و امنیت را دنبال می کند. عراق همچنین خواستار پایان حضور نیروهای نظامی آمریکایی در این کشور است؛ اما با توجه به حساسیت برانگیز بودن موضوع، مقامات عراقی اذعان دارند که برای آموزش و تدارکات و همچنین استفاده از نیروی هوایی علیه داعش به حمایت ایالات متحده و بین المللی نیاز دارند.

کاظمی 27 مارس در مصاحبه با کانال تلویزیونی حدث گفت: «روابط واشنگتن و بغداد باید بر اساس منافع عراق و آمریکا در زمینه های اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و بهداشت و سلامت باشد.» او افزود: «عراق نیازی به حضور نیروهای رزمی ایالات متحده ندارد، اما به پشتیبانی بین المللی و حملات هوایی ائتلاف بین المللی علیه مخفیگاه های داعش احتیاج دارد.» کاظمی 7 آوریل هم در جلسه شورای امنیت ملی گفت: «پیشرفت بزرگ در توانایی های نیروهای امنیتی ما در ماه های گذشته فعالیت این دولت زمینه را برای عزیمت تقریبا 60 درصدی نیروهای ائتلافی فراهم کرده است.» کاظمی در ماه مه سال 2020 به نخست وزیری رسیده. او افزود که عراق در حال حرکت به سمت خودکفایی است و تنها به آموزش، نقش مشاوره، پشتیبانی لجستیکی و همکاری اطلاعاتی نیاز دارد.

هم راستا با اظهارات کاظمی، در اولین جلسه مذاکرات عراق-آمریکا در 7 آوریل به توانایی و پیشرفت نیروهای عراقی پرداخته شد و هر دو کشور درباره تغییر ماموریت نیروهای ائتلافی در جهت کارهای آموزشی و مشورتی توافق کردند. در بیانیه مشترک پس از مذاکرات آمده است: «با توجه به افزایش توانایی های نیروهای امنیتی عراق، دو طرف نتیجه گرفتند که تمرکز ماموریت نیروهای ایالات متحده و ائتلافی اکنون به وظایف آموزشی و مشاوره ای تغییر کرده است که امکان اعزام مجدد باقی مانده نیروهای رزمی در خارج از عراق را فراهم می آورد.»

در رابطه با تعیین زمان اعزام مجدد نیروها به خارج از عراق، دو طرف بر سر تعیین جدول زمان بندی در جریان مذاکرات فنی آتی توافق کردند. در بیانیه تاکید شد: «این تغییر در ماهیت ماموریت های ایالات متحده و سایر نیروهای بین المللی از عملیات رزمی به آموزش، تجهیز و پشتیبانی نشان دهنده موفقیت مشارکت استراتژیک ما و کسب اطمینان از پشتیبانی از تلاش های مداوم نیروهای عراقی را برای اطمینان یافتن از این مساله است که داعش دیگر ثبات عراق را تهدید نخواهد کرد.»

محمود الربیعی، سخنگوی جنبش صادقون که جناح سیاسی عصائب اهل حق به شمار می رود، بیانیه ای درباره مذاکرات استراتژیک صادر کرد که در آن آمده است: «به شرطی که تعداد، ماموریت ها و محل اقامت آنها مشخص باشد، با توجه به نیاز واقعی نیروهای مسلح عراق، سلاح ها و تجهیزات آنها که در کشورهای مختلف جهان قابل اجرا است، هیچ اعتراضی به حضور مشاوران برای اهداف آموزش و توسعه و همچنین تکنسین های نظامی وجود ندارد و ما مخالف اطلاعات و همکاری اطلاعاتی با کشورهای جهان به منظور مبارزه با داعش و مبارزه با تروریسم نیستیم.» ربیعی افزود: «ما این مساله را به توانایی و صلاحیت مقامات دولت می سپاریم.»

این در حالی است که ایران و قدرت های جهانی برای یافتن راهی برای احیای توافق هسته ای سال 2015 گفت و گوها را در وین از سر گرفته اند. می توان اینطور قلمداد کرد که ایران نمی خواهد اقدامات احتمالی گروه های شبه نظامی عراق به مذاکرات بر سر برجام پیش از شروع رسمی آن، آسیبی برساند. ایران هیچ تمایلی به گفت و گوی مستقیم با ایالات متحده درباره توافق هسته ای ندارد، اما سرانجام گفت و گوهای غیرمستقیم را پذیرفته است.

پیش از مذاکرات استراتژیک آمریکا و عراق، کمیته هماهنگی جناح های مقاومت عراق که شامل همه گروه های شبه نظامی متحد با ایران می شود، با صدور بیانیه ای تعیین یک جدول زمانی مشخص برای خروج همه نیروهای آمریکایی از عراق را خواستار شده و گفته بود تنها در صورتی از مذاکرات استراتژیک پشتیبانی خواهد کرد که به تعیین جدول زمانی مشخص برای عزیمت آمریکایی ها بیانجامد و در غیر این صورت، گروه های شبه نظامی حملات خود به پایگاه ها و نیروهای آمریکایی در عراق را از سر خواهند گرفت.

با این حال، بیشتر عراقی ها از جمله احزاب شیعه نزدیک به این گروه های شبه نظامی چنین حملاتی را اقدامات تخریبی می دانند که به امنیت عراق آسیب می رسانند. اکثریت افراد از پشتیبانی بین المللی حمایت نمی کنند مگر آنکه این پشتیبانی حضور نیروهای جنگی را شامل نشود. از آنجا که عراق و ایالات متحده به طور واضح توافق کرده اند که ماموریت جنگی ائتلاف پایان یافته است و نیروهای حاضر در عراق فقط باید مشغول آموزش و پشتیبانی فنی از نیروهای رسمی عراقی باشند، گروه هایی که علیه ائتلاف اقدام کنند به عنوان نیروهای آشوب گر شناخته خواهند شد که به دنبال آسیب به امنیت عراق هستند. در چنین شرایطی تنها نیروهایی که ممکن است در برابر ائتلاف ایستادگی کنند، گروه های شبه نظامی متحد ایران هستند و دیگر گروه های ضد آمریکایی مانند صدری ها سعی می کنند درگیر نشوند.

این، خود یک موفقیت بزرگ برای دولت کاظمی از نظر ایجاد فاصله در میان جنبش مقاومت و به حاشیه کشاندن نیروهای شبه نظامی قلمداد می شود. در حال حاضر، به نظر می رسد احتمال یا حجم حملات علیه ائتلاف به همان اندازه که به گفت و گوی عراق و آمریکا مربوط است، به موفقیت گفت و گوی ایران و آمریکا نیز بستگی دارد. با این حال، دولت عراق بار دیگر بر «تعهد خود به محافظت از نیروها و کاروان های ائتلاف بین المللی و هیئت های دیپلماتیک» تاکید کرده و گفته است: «همه پایگاه های نظامی که نیروهای ائتلاف در آنها حضور دارند، پایگاه های عراق قلمداد می شوند و نیروهای ائتلاف منحصرا برای پشتیبانی از تلاش های عراق در جنگ علیه داعش در آنجا هستند.»

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟