ابتکار جدید امارات درباره سد النهضه و شروط مصر

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مصر در پاسخ به ابتکار جدید امارات برای حل بحران سد النهضه با اتیوپی بر لزوم دستیابی به توافقی الزام‌آور درخصوص آبگیری سد تاکید کرد.

دیدار «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر و «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی در سفر چند روز پیش وی به قاهره به شکل اساسی بر مساله سد النهضه و ابتکار پیشنهادی امارات برای حل اختلافات میان قاهره، خارطوم و آدیس آبابا پرداخت.

عبارت‌های دوستانه و مورد توافق در بیانیه مصر و امارات نشان‌دهنده اصرار دو طرف بر انکار و نبود اختلافات میان دو کشور بر سر پرونده‌های دوجانبه و منطقه‌ای است؛ اختلافاتی که اخیرا توسط رسانه‌های مختلف بدان پرداخته شده است، در این میان، علیرغم اشاره به مساله سد النهضه در بیانیه دو طرف اما به جزئیات طرح جدید امارات پرداخته نشد.

به گفته منابع آگاه مصری، طرح امارات بر سرمایه‌گذاری در دو کشور مصر و سودان دربرابر همکاری و هماهنگی در مدیریت آب رود نیل در طولانی مدت استوار است اما طرف مصری اصرار دارد که این معادله نباید جایگزین لزوم دستیابی به توافق نهایی و الزام‌آور درخصوص آغاز مرحله دوم آبگیری و راه‌اندازی سد شود.

منابع مذکور تصریح کردند: امارات موافقت کرده که این طرح برخلاف گذشته شامل امضای توافقات موقت یا ایجاد سازوکار جدید برای تبادل اطلاعات درباره آبگیری و راه‌اندازی سد نشود بلکه بر هماهنگی بلندمدت تمرکز دارد.

امارات که خواهان حفظ سرمایه‌گذاری گسترده خود در اتیوپی است و با راه‌اندازی سد النهضه این سرمایه‌گذاری افزایش نیز خواهد یافت، اکنون در تلاش است تا مصر را در کنار خود حفظ کند به ویژه که قاهره اخیرا به سمت همگرایی با ترکیه در حرکت است و امارات می‌کوشد مانع از این رویکرد مصر شود. ابوظبی همچنین به دنبال آن است در راستای رقابت منطقه‌ای با عربستان در منطقه راهبردی شاخ آفریقا، میانجیگری ریاض میان سه کشور درگیر بحران سد النهضه را با شکست مواجه کند.

امارات این بار بر پرونده سرمایه‌گذاری در مناطق مورد مناقشه میان سودان و اتیوپی تمرکز کرده و پیشنهاد کمک در پروژه‌های توسعه پایدار میان سه کشور از جمله پروژه‌های تولید برق از آب و باد در اطراف سد النهضه در ولایت بنی شنقول-قمز و نیز اختصاص اراضی کشاورزی در این منطقه به کشت محصولات راهبردی برای صادرات آن به امارات و مصر را مطرح کرده است.

مصر در تامین 90 درصد از آب شرب خود به رود نیل وابسته است و هرگونه کاهش حقابه این کشور از نیل، آثار اجتماعی و اقتصادی ویرانگری بر مصر خواهد داشت، این در حالی است که آدیس‌آبابا تصریح دارد که سد النهضه با سرمایه‌گذاری 4.6 میلیارد دلاری در تبدیل این کشور به قطب انرژی منطقه نقش‌آفرین است و می‌تواند علاوه بر درآمدزایی منجر به فقرزدایی در این کشور شود.

در این میان، اختلافات سه کشور بر سر مقدار آب رهاسازی شده از سوی اتیوپی در صورت بروز کم‌آبی متمرکز است، با عملیاتی شدن این سد، اتیوپی می‌تواند به بزرگترین کشور صادر کننده برق در آفریقا با تولید ۶۰۰۰ مگاوات برق تبدیل شود.

اتیوپی و سودان در این میان منافع خود را دارند. سد النهضه در ۲۰ کیلومتری سودان واقع شده و این کشور زیان آبی قابل توجهی نمی‌بیند بلکه برای جبران کمبود برق خود به ساخت این سد نیز امید دارد. اما مصر نگران پایین آمدن سهم آب خود است؛ آبی که آن را برای شرب، زراعت و صنعت به کار می‌گیرد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟