برنامه بلندپروازانه عراق برای همکاری با چین با هدف توسعه بخش کشاورزی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
دولت عراق وزارت کشاورزی را مأمور کرده که طرح سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی عراق را در زمینی به مساحت 750 هزار هکتار تنظیم کند.

موضوع جذب سرمایه در بخش کشاورزی در مناطق شمالی و غربی عراق این بار با پیشنهاد سرمایه‌گذاری چین بار دیگر مطرح شده است.

یک مقام بلندپایه در وزارت کشاورزی عراق گفت که دولت عراق این وزارتخانه مأمور کرده که با همکاری وزارت برنامه‌ریزی و سازمان ملی سرمایه‌گذاری طرح سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی عراق در زمینی به مساحت 750 هزار هکتار تنظیم کند.

به گفته این مقام این زمین‌ها شامل صحرای انبار و دشت نینوا و جزیره سامراء و جنوب غربی کرکوک و غرب کربلا و جنوب استان مثنی می‌شود.

این مقام افزود که دولت در نظر دارد تسهیلات فراوان و بی‌سابقه‌ای برای اجرای این پروژه تأمین کند و هدف از آن ایجاد هزاران فرصت شغلی و تحقق خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی است که عراق مبلغ زیادی از درآمدهای خود را صرف واردات آن می‌کند.

به گفته این مقام دو شرکت چینی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه عظیم ابراز آمادگی کرده‌اند. این مقام افزوده که اگر این پروژه فقط در نیمی از این زمین‌ها اجرا شود میلیاردها دلار برای عراق درآمد خواهد داشت و عراق را به یک صادرکننده مهم محصولات کشاورزی تبدیل خواهد کرد.

این مقام البته نسبت به تلاش برخی گروه‌های وابسته به کشورهای خارجی برای سنگ‌اندازی در چنین پروژه‌ای ابراز نگرانی کرده است.

هفته گذشته نیز «حمید النایف»، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق، گفت که عراق از همه کشورهای جهان برای سرمایه‌گذاری در همه عرصه‌ها به‌خصوص کشاورزی دعوت می‌کند و افزود که شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری در عراق ابراز تمایل کرده‌اند.

او گفت که چین می‌تواند در عرصه تأمین و مدیریت بهینه آب و کانال‌کشی و افزایش حجم فضاهای سبز و بیابان‌زدایی به عراق کمک کند.

پیش از این، «رحیم العبودی»، نماینده مجلس عراق نیز تأکید کرده بود پروژه های مشترکی که عراق است عربستان و امارات در آن هرکدام 3 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنند به بخش کشاورزی و مواد غذایی مربوط می شود و افزوده بود که عربستان درصدد سرمایه گذاری در منطقه دشت حاصلخیز سماوه تا استان انبار در فضایی به وسعت 250 هزار هکتار است.

به گفته العبودی عربستان در حال حاضر پروژه هایی را در عانه و قائم اجرا می کند و افزود که بخش دیگری از این سرمایه ها به حوزه صنایع تبدیلی منتقل خواهد شد.

پیش از این عربستان سعودی پیشنهاد سرمایه گذاری در پرورش دام در فضایی به وسعت یک میلیون هکتار در صحرای غربی عراق را داده بود که پس از بررسی های کارشناسی به علت کمبود منابع آبی عراق منتفی شد.

او گفت که همه این پروژه ها در چارچوب مصوبات شورای هماهنگی مشترک میان عراق و عربستان است که از سال 2017 تأسیس شد و هدف از آن توسعه و روزآمدسازی بخش دامداری و کشاورزی عراق به خصوص در صحرای غربی انبار و بیابان زدایی است.

این مقام عراقی درباره پروژه های امارات متحده عربی در عراق نیز گفت که امارات در پی سرمایه گذاری در منطقه صحرایی میان استان های کربلا و نجف اشرف در زمینی به وسعت 125 هزار هکتار در قراردادی 5 ساله است.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟