بایدن باید گام نخست را برای احیای توافق_هسته‌ای بردارد 

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
بایدن درست می گوید که ایران باید به پایبندی کامل باز گردد اما این یک اشتباه است که او منتظر چنین چیزی بماند بی آنکه به ایران نشان دهد که جدیت لازم را برای احیای این توافق دارد.به گزارش شفقنا، ایران در چند نوبت پافشاری کرده که این بایدن است که گام نخست را باید بردارد. جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به سی ان ان گفت: این آمریکا بود که توافق را ترک کرد، آن را نقض کرد، هر کشوری را که به این توافق وفادار ماند جریمه کرد. پس بر آمریکاست که به توافق بازگشته و به تعهداتش عمل کند.

استدلال ظریف، حاوی نکته ای است. اما دولت بایدن گفته که ایران باید گام نخست را بردارد. این در حالی است که به نظر می رسد جیک سولیوان مشاور امنیت ملی بایدن، به یک فوریت بزرگتر اشاره کرد: اینکه ایران به داشتن مواد لازم برای ساخت یک بمب نزدیکتر می شود.

بایدن درست می گوید که ایران باید به پایبندی کامل باز گردد اما این یک اشتباه است که او منتظر چنین چیزی بماند بی آنکه به ایران – و به متحدان اروپایی شریک برجام و نیز چین و روسیه- نشان دهد که جدیت لازم را برای احیای این توافق دارد.

بایدن باید به رابرت مالی مجوز دهد تا کانال ارتباط با تهران را باز کند. آمریکا باید بطور جدی پیشنهاد ظریف را مدنظر قرار دهد که آمریکا و ایران باید گام هایی هماهنگ بردارند تا به پایبندی کامل تهران به توافق هسته ای و لغو تصمیم ترامپ به خروج از برجام بیانجامد.

هر تلاش بایدن برای تعامل با ایران، با مخالفت کسانی در کنگره و دیگر جاها روبرو می شود که برجام را سرزنش می کردند. دولت آمریکا همچنین باید در برابر مخالفت احتمالی “اسراییل” مقاومت کند. سرانجام اینکه بایدن باید تلاش کند همزمان با پیشرفت در موضوع هسته ای، با ایران بر سر حمایت از گروههای پیکارجو، برنامه موشک های بالستیک و نقض حقوق بشر به چالش برخیزد. اما جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، یک اولویت گرانسنگ است.

سردبیری لس‌آنجلس تایمز در ادامه مدعی شد: یک ایران هسته ای منطقه را ناپایدار می کند، نفوذ کارسازتری به جمهوری اسلامی می دهد و احتمالا دیگر کشورهای منطقه را وا می دارد که بلندپروازی های هسته ای خود را دنبال کنند. دست آخر اینکه اگر ایران سلاح هسته ای در اختیار داشته باشد، ممکن است در یک بحران به استفاده از آن متوسل شود یا دست کم این هراس وجود داشته باشد که این کار را می کند و همین به حمله پیشدستانه دیگر کشورها بیانجامد. برجام یک مانع در برابر این تهدیدات بود و آمریکا در دوران ترامپ، آن را تضعیف کرد. در این زمینه، و بسیاری مسائل دیگر، بایدن باید با قاطعیت عمل کند تا اشتباهات سلف خود را خنثی سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟