تنگ‌تر شدن حلقه محاصره بر آمریکا با بیانیه نمایندگان پارلمان عراق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

بیانیه اخیر جریان‌های سیاسی عراقی بر ضرورت عدم دور زدن توافق اخراج نظامیان آمریکایی قبل از انتخابات ماه اکتبر، نشان‌گر آن است که با وجود تمامی اختلافات سیاسی، آن‌ها در موضوع مقابله و مخالفت با تداوم حضور نیروهای اشغال‌گر آمریکایی اتفاق‌نظر دارند

با نزدیک شدن به زمان  برگزاری انتخابات پیش از موعد پارلمان عراق که مقرر شده در 10 اکتبر 2021 (18 مهر 1400) برگزار شود، جریان‌های سیاسی عراقی از یک سو، در پی ایجاد ائتلاف‌های سیاسی انتخاباتی هستند و از سوی دیگر، رئوس اصلی برنامه‌های انتخاباتی خود را اعلام می‌کنند. در این میان، نکته قابل توجه این است که موضوع اخراج نظامیان اشغال‌گر آمریکایی بیش از هر زمان دیگری در حال مطرح شدن است.

در همین زمینه شاهد هستیم که در آخرین اظهارنظرها، نمایندگان فراکسیون‌های سیاسی مختلف پارلمان عراق به دولت این کشور در خصوص هرگونه اقدام برای دور زدن توافق اخراج نظامیان آمریکایی از کشور هشدار دادند. در این راستا، نمایندگان ائتلاف فتح، سائرون، الصادقون و… در بیانیه خود نسبت به هر گونه اقدام غیرقانونی دولت مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در اجرای مصوبه اخراج نظامیان خارجی از کشور هشدار داده است.  

بیانیه جریان‌ها و احزاب سیاسی عراقی پیرامون ضرورت اجرایی شدن اخراج نظامیان آمریکایی در شرایطی است که دور سوم گفتگوهای راهبردی میان واشنگتن و بغداد 7 آوریل 2021 (18 فروردین 1400) با تمرکز بر موضوع امنیت، مبارزه با تروریسم، اقتصاد، انرژی، مسائل سیاسی و همکاری‌های فرهنگی برگزار شد. بعد ار این دور از نشست بود که وزارت خارجه عراق اعلام کرد که «حضور نیروهای آمریکایی پس از این گفت‌وگو به دادن مشاوره‌ و آموزش محدود خواهد شد و نیروهای خارجی بر اساس یک جدول زمانی مشخص خارج از عراق مستقر خواهند شد». با ابن وجود، در شرایطی کنونی بیانیه جریان‌های سیاسی عراقی از اهمیتی قابل توجه برخوردار بوده و در سه سطح صدور این بیانیه در تحلیل وضعیت سیاسی تحولات این کشور در وضعیت قبل از انتخابات اکتیر قابل خوانش است.

 

وحدت جریان‌‌های سیاسی عراقی بر مقابله با تداوم حضور آمریکا

طی سال‌های گذشته دولت آمریکا همواره بر تنش و اختلافات داخلی میان جریان‌های سیاسی عراقی تمرکز ویژه‌ای داشته است. واشنگتن همواره تلاش کرده از فضای تنش میان جریان‌های سیاسی عراقی نهایت بهره‌برداری را داشته باشد و منافع و سیاست‌های خود را در این کشور به پیش برد. آمریکایی‌ها علاوه بر بهره‌گیری از کارت فشار کردها و سنی‌ها، بهره‌گیری ابزاری از جریان‌های سیاسی شیعی به اصطلاح سکولار را نیز طی سال‌های گذشته در دستور کار قرار داده و در چند سال اخیر نیز تمرکز ویژه‌ای بر این تنش‌ها برای تداوم حضور خود در عراق داشته است.

اما بیانیه اخیر جریان‌های سیاسی عراقی بر ضرورت عدم دور زدن توافق اخراج نظامیان آمریکایی قبل از انتخابات ماه اکتبر، نشان‌گر آن است که با وجود تمامی اختلافات سیاسی، آن‌ها در موضوع مقابله و مخالفت با تداوم حضور نیروهای اشغال‌گر آمریکایی اتفاق‌نظر دارند. این وحدت‌نظر به طور حتم بر خلاف منافع و خواست آمریکایی‌ها بوده و در آینده نزدیک می‌تواند وضعیت را برای این کشور را برای باقی ماندن در عراق بیش از بیش دشوار کند.

 

اولویت اخراج نظامیان آمریکایی بر مسائل اقتصادی و تنش‌های سیاسی داخلی

در انتخابات چهارگانه پارلمان عراق طی ‌سال‌های بعد از 2003 تا کنون، در عرصه رقابت انتخاباتی میان جریان‌های سیاسی همواره اولویت با موضوعات و مشکلات اقتصادی و بحران معیشت و اشتغال در این کشور بوده است. علاوه بر این، اختلاف‌نظرهای سیاسی میان جریان‌های مختلف به شکلی قابل توجه برجسته شده‌اند و به نوعی محوریت شعارهای انتخاباتی را تشکیل داده‌اند. اما روند تحولات چند سال گذشته کشور عراق به وضوح نشان‌گر آن است که در دور جدید انتخابات که مقرر شده در اکتبر 2021 برگزار شود، تمرکز ویژه‌ای نیز بر ضرورت اجرایی شدن مصوبه قانونی اخراج نظامیان خارجی وجود دارد که در 5 ژانویه 2020 (15 دی 1398) در پارلمان عراق به تصویب رسید و تا کنون از سوی دولت عراق اجرایی نشده است. شایان ذکر است که با توجه به میزان محبوبیت بالای شهدای مقاومت و نفوذی که گروه‌های مقاومت در افکار عمومی برخوردار هستند اکثریت قاطع احزاب به وضوح نسبت به این امر آگاه هستند که تمرکز بر موضوع اخراج نیروهای تروریست آمریکایی و برچیده شدن پایگاههای نظامی آن‌ها می‌تواند، عاملی مهم در تعیین آراء در عرصه انتخابات آتی باشد.

 

مشروعیت‌بخشی پارلمان به مبارزات علیه نظامیان اشغال‌گر آمریکایی

در سطحی دیگر، بیانیه اخیر جریان‌های سیاسی عراقی با توجه به اینکه به نیابت از فراکسیون‌های حاضر در پارلمان عراق، به عنوان مرجع اصلی قانون‌گذاری در این کشور صادر شده است، می‌تواند محرکی مهم در مشروعیت بخشی به مبارزات مسلحانه با نیروهای اشغال‌گر آمریکایی باشد. طی روزهای بعد از 5 ژانویه 2020 که مصوبه پارلمان برای اخراج نظامیان خارجی صادر شد، جریان‌های حاضر در محور مقاومت به منظور مبارزه با اشغال‌گری نظامیان تروریست آمریکایی، مواضع و نیروهای این کشور را مورد حمله و تهدید قرار داده‌اند. هر چند خواست عمومی شهروندان عراقی، همواره همراهی و همدلی با این اقدامات نیروهای حاضر در محور مقاومت بوده اما تا کنون دولت عراق موضعی حمایتی را اتخاذ نکرده است. در وضعیت جاری پس از تاکید نمایندگان پارلمان بر ضرورت عدم دور زدن روند اخراج نظامیان آمریکایی از سوی دولت، حملات احتمالی به نیروهای اشفال‌گر آمریکایی، وجهه و مشروعیت قانونی نیز پیدا کرده است.

 

منبع:http://alwaght.net/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟