قدرت موشکی ایران، چالش اجتناب ناپذیر دولت بایدن

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
قدرت موشکی ایران بر پایه توانمندی و دانش داخلی و بومی بنا شده و در سال‌های اخیر هم صنایع دفاعی ایران با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان توانسته اند دانش موشکی و دفاعی را ارتقا دهند و در فواصل کوتاه دستاوردهای دفاعی متعدد از جمله حوزه موشکی را رونمایی و معرفی کنند.

مقامات نظامی دولت جدید آمریکا این روزها با اذعان به توان موشکی جمهوری اسلامی ایران، در تلاش مقابله و محدودسازی قابلیت های موشکی ایران به عنوان یک قدرت بازدارنده در منطقه هستند.

در این ارتباط نیز به تازگی فرمانده سنتکام در جلسه ای در کنگره آمریکا با اشاره به توان نظامی ایران، آن را مانعی برای برتری کامل (دفاع) هوایی آمریکا در منطقه عنوان کرده است.

کنت مک کنزی، فرمانده مرکز فرماندهی نیروهای تروریستی آمریکایی در منطقه موسوم به سنتکام هفته گذشته در یک جلسه استماع کنگره مدعی شد که ایران با کاهش برتری نظامی آمریکا در منطقه، تهدیدی هر روزه برای آمریکا و متحدانش در خاورمیانه دارد.

مک کنزی در گزارشی مکتوب به کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا مدعی شد که نیروهای تحت حمایت ایران در یمن از ماه ژانویه بیش از ۱۵۰ موشک بالستیک، موشک های کروز و حمله های پهپادی علیه اهداف نظامی، زیرساختی و غیرنظامی علیه عربستان سعودی انجام داده اند. او هشدار داد که به‌کارگیری گسترده پهپادهای کوچک و متوسط از سوی ایران برای «جاسوسی و حملات» به معنای آن است که «برای اولین بار پس از جنگ کره، ما در حال عملیات بدون برتری کامل (دفاع) هوایی هستیم.»

برنامه پنتاگون برای مقابله با توان موشکی ایران

از سوی دیگر، براساس برآوردهای جدید، پنتاگون در نظر دارد حدود ۱۸ میلیارد دلار برای توسعه، تولید و حمایت از رهگیرهای جدید خود به منظور مقابله با موشک‌های شلیک‌شده احتمالی از سوی کره‌شمالی و ایران هزینه کند و این اولین برنامه خرید دفاعی مهم دولت بایدن است.

گروه‌های تحت رهبری شرکت‌های لاکهید مارتین و نورثروپ گرامن ۱۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در فاز توسعه نسل آتی رهگیر دریافت خواهند کرد. رقابت آنها به دنبال “بررسی طراحی دقیق” منجر به ساخت ۳۱ رهگیر جدید می‌شود که ۱۰ مورد برای آزمایش است.

طبق محاسبه واحد ارزیابی هزینه مستقل در پنتاگون، برآورد می‌شود که فاز تولید حدود ۲.۳ میلیارد دلار هزینه داشته باشد و پشتیبانی بلند مدت در مجموع ۲.۳ میلیارد دیگر هزینه خواهد داشت.

مارک رایت، سخنگوی آژانس دفاع موشکی در بیانیه‌ای گفت: در این مرحله ما روی توسعه فناوری تمرکز کرده‌ایم. این آژانس در نظر دارد تا نهایتا تا سال ۲۰۲۸ نسل آتی رهگیر را عملیاتی کند.

این تخمین هزینه‌ها برای این منظور است که مقام‌های مدنی چشم اندازی دقیق به قیمت یک سامانه تسلیحاتی مهم داشته باشند. آنها همچنین چشم اندازی از بزرگی و درآمد بالقوه از این برنامه جدید در اختیار تحلیلگران و سرمایه گذاران در لاکهید مارتین و نورثروپ گرامن قرار می‌دهند.

براساس اعلام پنتاگون، این رهگیرها به منظور “شناسایی و انهدام موشک‌های شلیک‌شده از جانب دشمنانی نظیر کره شمالی یا ایران طراحی می‌شوند.” آنها روی موشک‌های مستقر در آلاسکا کار گذاشته می‌شوند. برآورد می‌شود که هر کدام از ۳۱ رهگیر حدودا به قیمت ۴۹۸ میلیون دلار تمام شود.

این رهگیر جدید با هدف اصلاح اشتباهات یک برنامه کلاهکی شکست‌خورده در دولت‌های اوباما و ترامپ ارائه می‌شود که بعد از آنکه ۱.۲ میلیارد دلار هزینه بر جای گذاشت و قرار بود در ۲۰۲۳ عملیاتی شود، نهایتا در اوت ۲۰۱۹ لغو شد.

قدرت موشکی ایران

قدرت موشکی ایران بر پایه توانمندی و دانش داخلی و بومی بنا شده و در سال‌های اخیر هم صنایع دفاعی ایران با استفاده از توان شرکت‌های دانش بنیان توانسته اند دانش موشکی و دفاعی را ارتقا دهند و در فواصل کوتاه دستاوردهای دفاعی متعدد از جمله حوزه موشکی را رونمایی و معرفی کنند.

در این میان، اما موشک‌های کروز به چند دلیل اهمیت و مزیت خوبی برای استفاده علیه دشمنان دارند. یکی از این عوامل اقتدار موشک های بالستیک هستند که موشک سجیل یکی از آنهاست.

به گفته کارشناسان نظامی و دفاعی جهان دستیابی ایران به تکنولوژی ساخت موشک سجیل یعنی که ایران در حوزه ساخت موشک‌های بالستیک در لبه فناوری قرار دارد و تمام آنچه باید در این حوزه بداند را آموخته است. در واقع این موشک نخستین موشک دوربرد ایران با سوخت جامد است.

موشک بالستیک سجیل از سه بخش بلوک ۱، بلوک ۲ و کلاهک جنگی تشکیل شده است. این موشک با وزنی در حدود ۲۳ تن و یک موتور دو مرحله‌ای سوخت جامد که سرعت حرکت آن را تا ۴ هزار و ۳۰۰ متر بر ثانیه می‌رساند، توانایی نابودی اهداف مشخص شده تا برد ۲ هزار کیلومتری را دارد. وزن کلاهک موشک سجیل در حدود ۶۵۰ کیلوگرم و طول بدنه آن در حدود ۱۸ متر و قطر بدنه آن نیز ۱ متر و ۲۵ سانتی متر تخمین زده می‌شود. طبق برآورد کارشناسان، این موشک می تواند در مدت ۱۳ دقیقه به بیشترین سرعت خود برسد. سامانه هدایت این موشک نیز از نوع اینرسی است که می‌تواند اهداف خود را با خطای ۲۰ متر نابود کند.

یکی از عواملی که در طراحی موشک‌ها اهمیت بسیاری دارد سرعت آماده سازی موشک پیش از شلیک است. طراحان سجیل این ویژگی را در نظر گرفتند و این موشک را با پیروی از این ویژگی ساخته‌اند. شتاب موشک سجیل نیز بسیار بالاست و به همین دلیل سامانه‌های دفاع هوایی نمی‌توانند آن را منهدم کنند و پرتاب‌گر متحرک موشک سجیل نیز می‌تواند پس از شلیک با سرعت بسیار بالا محل را ترک کند تا توسط دشمن شناسایی و منهدم نشود.

دیگر ویژگی موشک بالستیک سجیل نحوه عمل آن پس از شلیک است. این موشک پس از شلیک از جو خارج شده و به حالت افقی در می‌آید. سپس این موشک در خارج از جو شروع به حرکت می‌کند و به محض رسیدن به بالای سر هدف، موشک دوباره وارد جو شده و با استفاده از جاذبه زمین و با سرعت بسیار بالا، روی هدف قفل می‌کند و با سرعت ۱۳ ماخ بر روی هدف فرود می‌آید.

ویژگی بعدی موشک سجیل داشتن سیستم ناوبری جدید و سنسورهای بسیار پیچیده است. به نحوی که سنسورهای تعبیه شده در موشک سجیل باعث شده تا ضریب دقت این موشک در هنگام برخورد به اهداف افزایش پیداکند. همچنین ردیابی سجیل هم برای رادارهای پیشرفته دنیا بسیار مشکل است. این موشک به شکلی طراحی شده که سامانه‌های دفاعی برتر دنیا از جمله پاتریوت و گنبد آهنین توان مقابله با آن را ندارند.

پایگاه خبری مشهور National Interest آمریکا در گزارشی مربوط به سال ۲۰۱۷ با عنوان «چرا جهان باید از موشک‌های ایرانی بترسد؟» موشک سجیل را نقطه جهش صنعت موشکی ایران توصیف کرده و سپس به تشریح ویژگی‌های آن پرداخت. در این مطلب از نسل ۲ سجیل نیز نام برده شده و حتی عنوان شده که موشک سجیل ۳ نیز در دست طراحی و توسعه قرار دارد.

پابگاه خبری Missle Threat هم در گزارشی جداگانه به تحلیل و بررسی کامل این موشک و همچنین قابلیت‌های آن پرداخت.

پایگاه خبری Defence update هم در گزارشی با عنوان «ایران دومین موشک سوخت جامد خود با برد ۲ هزار کیلومتر را آزمایش کرد» که در ۱۶ دسامبر سال ۲۰۰۹ نوشته شده درباره این موشک توضیحاتی داده است و انواع آن را در دو نوع سجیل ۱ و سجیل ۲ معرفی کرد. البته در این گزارش به این مطلب هم اشاره شده که سجیل ۲ در زمان بازدید رئیس جمهور وقت از سایت سمنان رونمایی شده است.

قدرت بازدارندگی ایران در برابر آمریکا

به گفته کارشناسان، در جنگ احتمالی در آینده، ایران می‌تواند از موشک‌های بالستیک متعارف دقیق خود برای تخریب پایگاه‌های مورداستفاده هواپیماهای جنگنده آمریکا بهره برده و بندرهای تدارکاتی نیروهای آمریکا و محل استقرار آن‌ها را نابود سازد. حفظ شتاب و جریان عملیات نظامی زیر باران موشکی اگر غیرممکن نباشد، دشوار است.

بمباران موشکی دو سال پیش ایران علیه پایگاه آمریکایی عین الاسد در عراق نشان داد که ایران در راستای روند جهانی برای دست‌یابی به موشک‌های دقیق‌تر، اکنون موشک‌های بالستیک کوتاه برد کاملاً دقیقی را مستقر کرده است. به‌طور حتم، این موشک‌ها حداقل ده برابر دقیق‌تر از موشک‌های اسکاد ساخت شوروی است که ایران و عراق طی جنگ دهه 1980 علیه یکدیگر به کار می‌بردند.

در این ارتباط نیز، “هری کازیانیس” مدیر مطالعات دفاعی مرکز منافع ملی در مصاحبه با شبکه خبری “سی ان بی سی” با اشاره به حمله اخیر ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق معتقد است که: “هدف ایران از حمله به پایگاه های آمریکایی در عراق این است که نشان دهد “آنها اساسا می توانند به راحتی خسارت وارد کنند”.

کازیانیس با هشدار مبنی بر این که عملیات انتقام جویانه ایران در زمان حمله به عین الاسد نباید دستکم گرفته شود، گفت: “ما باید به خاطر داشته باشیم که ایرانیان بیش از ۲ هزار موشک بالستیک دارد. “

وی افزود: “در حقیقت اگر ایالات متحده تلاش می کرد یکی از حملات موشکی را متوقف کند، نمی توانست مانع دیگر حملات موشکی بالستیک شود. وی که روز چهارشنبه با “سی ان بی سی” مصاحبه می کرد، ادامه داد: “حتی اگر ما تمامی دفاع موشکی بالستیک خود را از سراسر جهان به خاورمیانه می آوردیم، باز هم نمی توانستیم جلوی ایران را بگیریم. “

کازیانیس با بیان اینکه رویارویی کامل میان تهران و واشنگتن می تواند “کاملاً خونین” باشد، اضافه کرد: تهران به طور بالقوه می تواند “خسارت زیادی وارد کند و این خسارت تنها نمی تواند مختص پایگاههای آمریکایی باشد، بلکه کشتی های جنگی آمریکا و دیگر پایگاه های واشنگتن حاضر در منطقه هم در معرض خطر هستند”.

 

منبع:http://alwaght.net

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟