بحران اقتصادی و افزایش خرید ملک در عراق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
افزایش قیمت دلار در بازارهای داخلی، شهروندان را به سمت خرید املاک و مستغلات به عنوان نوعی ضمانت سوق داده است.

به نوشته وبگاه ایندیپندنت عربی، شاید تنها بازار املاک و مستغلات در بغداد است که تحت تاثیر بحران اقتصادی عراق قرار نگرفته که کشور از آغاز سال 2020 شاهد آن بوده است؛ چنان که به ویژه در مدت زمان اخیر و در تعداد بسیاری از مناطق پایتخت، شاهد حرکت و افزایش قیمت ها بوده ایم.

شاخص ها نشان می دهند که از زمان رفع محدودیت های کرونا در شهرهای عراق در ماه آگوست گذشته، حرکت خرید و فروش املاک و مستغلات افزایش یافته و با استقبال رو به رو شده است، در حالی که این حرکت در پایان سال گذشته و پس از تصمیم برای کاهش قیمت دینار عراق کاهش یافت.

به نظر می رسد که کاهش قیمت دینار عراق و عدم اعتماد شهروندان عراقی به دعوت بانک های دولتی و به ویژه برای سرمایه گذاری اموال از طریق واریز پول در آن و خطرات سرمایه گذاری در بخش های مختلف، دو امری است که شهروندان عراقی را به روی آوردن به سرمایه گذاری در زمینه های دیگر که به اعتقاد آنها قابل اطمینان هستند تشویق کرده است.

این روند با توجه به اینکه نشانه ای از بهبود در شرایط سیاسی و اقتصادی کشور به چشم نمی خورد در حال افزایش است.

کمیته اقتصادی مجلس نمایندگان عراق انتظار دارد که تصویب بودجه، اعتماد شهروندان عراقی را به اقتصاد بازگرداند و حرکت گسترده کنونی را در بازار املاک و مستغلات، به ویژه در پایتخت کاهش دهد.

«سالم الطفیلی»، عضو کمیته اقتصادی مجلس عراق می گوید: افزایش قیمت دلار در بازارهای داخلی، شهروندان را به سمت خرید املاک و مستغلات به عنوان نوعی ضمانت سوق داده است.

وی در ادامه می افزاید تصویب بودجه و برخی اقدامات دولت از تقاضای رو به رشد برای خرید املاک و مستغلات خواهد کاست.

الطفیلی در ادامه به وجود چند بند در بودجه اشاره می کند که در کاهش آثار منفی اقتصادی که در حال حاضر شهروندان با آن مواجه هستند موثر خواهد بود و نوعی اطمینان خاطر برای شهروندان ایجاد می کند.

گروه های بزرگی از ثروتمندان جدید که نتیجه معاملات با موسسه های دولتی عراق در مدت زمان اخیر هستند به خرید املاک و مستغلات با مبالغ بالا در محله های ثروتمند نشین پایتخت روی آورده اند که به گفته کارشناسان باعث افزایش قیمت ها شده است.

ادامه هجرت داخلی به سوی پایتخت عامل دیگری در افزایش قیمت مسکن است، با توجه به اینکه مناطقی که شهروندان از آنها خارج می شوند از مشکلات خدماتی و بیکاری و انتشار گروه های مسلح رنج می برند.

«باسم جمیل»، کارشناس اقتصادی می گوید: علل افزایش قیمت املاک و مستغلات از این قرار است: افزایش جمعیت که بغداد، پایتخت عراق شاهد آن بوده است و هجرت از برخی از استان ها و مورد اطمینان بودن سرمایه گذاری در زمینه املاک و مستغلات.

جمیل انتظار دارد که به ویژه با کاهش قیمت ارز داخلی، بازار املاک و مستغلات رشد دائمی را شاهد باشد.

«احمد الشمری»، صاحب دفتر املاک در بغداد می گوید: در ماه های اخیر تقاضای رو به افزایشی برای خرید املاک در بغداد، به ویژه در کرخ وجود داشته است.

وی در ادامه می افزاید مشتریان از استان های جنوبی هستند و برای به دست آوردن فرصت های شغلی به پایتخت آمده اند.

افسران و کارمندانی در دولت به خرید ملک در مناطق ثروتمند نشین بغداد مانند یرموک و المنصور و حارثیه در کرخ و جادریه در الرصافه با قیمت های هنگفت می پردازند که باعث افزایش قیمت ها شده است.

براساس بورس املاک و مستغلات بغداد، قیمت ها باتوجه به ارزیابی خدمات و موقعیت مناطق، از یک منطقه به منطقه دیگر متفاوت است.

قیمت یک متر مربع در منطقه جادریه در الرصافه، نزدیک منطقه الخضراء حدود پنج هزار دلار است، در حالی که قیمت یک متر مربع در منطقه القادسیه حدود 2500 دلار است و هر چه به مناطق یرموک و حارثیه و المنصور در کرخ نزدیک می شویم، قیمت ها افزایش می یابد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟