گروه غیر حکومتی «واگنر» روسیه پروژه های نفت و گاز سوریه را به دست می‌گیرند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نشریه «فارن پالسی» خبر داد که شرکت نفتی‌ای که اخیرا قراردادی برای استخراج نفت و گاز در سوریه امضا کرده از شرکت های تابع گروه واگنر است.

نشریه «فارن پالسی» خبر داد که شرکت نفتی ای که اخیرا قراردادی با دولت سوریه برای استخراج نفت و گاز در سوریه امضا کرده از شرکت های تابع گروه واگنر است که نقش مهمی در فعالیت های نظامی برون مرزی روسیه داشته است.

در مارس گذشته رئیس جمهور روسیه قرارداد حفاری برای استخراج گاز در سوریه با شرکت ناشناخته کاپیتال را تأیید کرد و به این شرکت اجازه داد که در محدوده ای به وسعت 2250 کیلومتر مربع در نزدیکی سواحل جنوبی سوریه حفاری برای استخراج گاز را آغاز کند.

ناظران این قرارداد را فصل تازه ای در تلاش های روسیه برای بهره برداری اقتصادی از حضورش در سوریه و تحکیم حضور راهبردی خود در این کشور و گسترش نفوذش در سواحل شرقی مدیترانه می دانند.

گروه واگنر یک گروه نظامی و غیر حکومتی است که در مناطق گوناگون جهان از جمله سودان و اوکراین و ونزوئلا فعالیت نظامی و اقتصادی دارد.

«کاندیس روندو»، تحلیلگر سیاسی امریکایی، تأکید می کند که این تحولات به معنای آن است که نظامیان روزمزد روسیه ای به یک عنصر ثابت در بخش انرژی خاورمیانه و آفریقا تبدیل می شوند.

در گزارش «فارن پالسی» براساس ایمیل های این شرکت مشخص شده که مدیر کل شرکت کاپیتال کارشناس ارشد شرکت Evropolis است که آن نیز از شرکت های تابع واگنر است و پیش تر طی قراردادی به 25 درصد درآمدهای نفتی و گازی از میدان های موجود در مناطق آزاد شده از چنگ دعش دست یافته است.

این قراردادها در حکم پاداش برای این شرکت هاست که به صورت غیر علنی در کنار نیروهای حکومتی سوریه در دشوارترین جبهه های جنگ علیه داعش جنگیدند.

آنا پورشفسکایا، کارشناس تحولات سیاسی روسیه، تأکید می کند که حضور این شرکت های عظیم که روبط تنگاتنگی با کرملین و شخص پوتین دارند، بیش از آنکه با اهداف اقتصادی باشد اهداف ژئوپلتیک دارد.

سوریه پیش از 2011 کمتر از 400 هزار بشکه نفت در روز تولید می کرد که فقط نیم درصد از تولید نفت جهان بود و بعد از ناآرامی های سوریه این مقدار به کمتر از 20 هزار بشکه رسیده است

«کرم الشعار»، پژوهشگر مرکز مطالعات خاورمیانه، تأکید می کند که سرمایه گذاری در بخش انرژی سوریه هیچ صرفه اقتصادی ندارد اما روسیه این موضوع را برای تحکیم نفوذ خود و تقویت موضعش در روند بازسازی سوریه در آینده دنبال می کند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟