برنامه پنتاگون برای افغانستان پس از خروج نیروهایی آمریکایی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
ژنرال فرانک مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) از آماده‌سازی طرحی برای مبارزه با تروریسم پس از خروج آمریکا از افغانستان خبر می‌دهد

ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ارشد آمریکا در خاورمیانه می‌گوید به زودی طرحی را برای نظارت و مبارزه با گروه‌های تروریستی در افغانستان در اختیار لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، قرار خواهد داد.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) گفته است که این طرح تا چند هفته دیگر و تا اوایل ماه ژوئن آماده خواهد شد تا پس از خروج همه نیروهای آمریکایی گروه‌های تروریستی در افغانستان از خارج از مرزهای این کشور زیر نظر قرار گیرند.

پیشتر گزارش‌هایی وجود داشت که آمریکا عملیات ضدتروریستی خود در افغانستان را با حفظ چندصد نفر از نیروهای ویژه در خاک این کشور ادامه خواهد داد. اما گروه طالبان خواهان خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور است.

ژنرال مک‌کنزی می‌گوید مذاکره با همسایگان افغانستان بر سر حق پرواز در فضای این کشورها و پایگاه‌های نظامی به خوبی پیش می‌رود اما زمانبر است. او تاکید کرده است که در نتیجه آن چگونگی نظارت آمریکا بر گروه‌های تروریستی و کمک این کشور به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در حال تحول است.

این فرمانده ارشد آمریکایی هشدار داده است که تا آن زمان دوره آزمایش نیروهای امنیتی افغان در دفاع از کشورشان است و تهدیدهای جدی وجود دارد.

بخشی از این طرح برآورد هزینه پرواز هواپیماهای نظارتی بر افغانستان است که پس از خروج نیروهای آمریکایی در یازدهم سپتامبر فعالیت‌ گروه‌های تروریستی را برای همیشه بررسی کند.

پس از دستور جو بایدن،‌ رئیس‌جمهور آمریکا، مبنی بر خروج تمام نظامیان آمریکایی از افغانستان تا یازدهم سپتامبر، فرماندهان نظامی این کشور به شدت مشغول بررسی اجرای این روند‌ به شیوه‌ای هستند که هم بتوانند نیروهای امنیتی افغان را حمایت کنند و هم تهدیدهای ناشی از بیرون رفتن نیروهای آمریکا را زیر نظر داشته باشند.

فرماندهان آمریکایی گفته‌اند که تهدیدهای تروریستی را فراتر از مرزهای افغانستان زیر نظر خواهند داشت تا بار دیگر حمله‌ای مانند یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ از افغانستان برنخیزد. اما آنها تایید کرده‌اند که آمریکا تاکنون توافقی با هیچ کشور دیگر برای انجام این ماموریت ندارد.

از سوی دیگر پیشتر وال‌استریت ژورنال گزارش داده بود که آمریکا با دولت‌های تاجیکستان و ازبکستان که مرز مشترک با افغانستان دارند،‌ وارد گفت‌وگو شده است تا زمینه ایجاد پایگاه خود را بررسی کند. وزارت خارجه ازبکستان با صدور بیانیه‌ای ایجاد پایگاه نظامی خارجی در خاک خود را خلاف قانون اساسی کشور خوانده است،‌ اما دولت تاجیکستان تاکنون واکنش رسمی نداشته است. آمریکا پیشتر در جریان مبارزه با تروریسم در افغانستان از کشورهای آسیای میانه برای تدارکات استفاده کرده است.

اعضای کنگره آمریکا نیز ابراز نگرانی کرده‌اند که با خروج نیروهای آمریکایی خطر بازگشت طالبان از راه زور به قدرت وجود دارد. زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه‌ آمریکا برای صلح افغانستان، سقوط کابل به دست طالبان را بدبینانه خوانده است و اکنون هم ژنرال مک‌کنزی می‌گوید که باور دارد که نیروهای افغان این شانس را دارند که بجنگند و با موفقیت از خود دفاع کنند.

او می‌گوید: «زمان آن رسیده است که نظامیان افغانستان بایستند و نشان دهند که می‌توانند به تنهایی بجنگند. فکر می‌کنم زمان سختی پیش رو خواهند داشت. اما گمان کنم به یقین راهش وجود دارد که بتوانند دستاوردهای خود را حفظ کنند. البته خطرهای زیادی وجود دارد و نمی‌خواهم آن‌را کوچک جلوه دهم.»

آقای خلیلزاد نیز به کنگره آمریکا گفت که دلایلی وجود دارد که طالبان به پیروزی مسلحانه متوسل نشوند و به جای آن روند مذاکرات سیاسی را دنبال کنند تا به آنها مشروعیت بین‌المللی دهد و نام رهبرانشان را از فهرست تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل متحد حذف کند. نشانه‌هایی وجود دارد که مذاکرات صلح افغانستان که از مدتی است متوقف شده است،‌ از سر گرفته شود.

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟