ارزیابی سخنگوی کاخ سفید از مذاکرات وین: در مسیر درستی قرار داریم

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

در حالی که عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران برای شرکت در پنجمین دور گفت‌و‌گوهای وین راهی اتریش شده است، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید درباره وضعیت مذاکرات وین بین ایران، کشورهای باقی‌مانده در برجام و آمریکا گفت: «نمی‌توانیم پیش از برگزاری دور پنجم گفت‌و‌گوها، نتیجه را پیش‌بینی کنیم اما واقعیت این است که در مسیر دیپلماسی قرار داریم و گمان می‌کنیم این بهترین راه برای جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای است.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز دوشنبه گفته بود، «گفت‌وگوهای وین قفل نشده است و در این گفت‌وگوها پیشرفت قابل توجهی صورت گرفته است.»
خطیب‌زاده گفت: «دور پنجم گفت‌وگوهای وین می تواند دور نهایی باشد همان طور که دور قبلی می توانست این گونه باشد. ما تمام متون و مقدمات لازم را فراهم کرده ایم و این دور می تواند مثل هر کدام از ادوار پیشین دور آخر باشد اگر طرفین بتوانند به توافق نهایی برسند.»

دور پنجم مذاکرات برای بازگشت به برجام سه‌شنبه در وین برگزار می‌شود. همزمان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا راهی تور کشورهای خاورمیانه و اسرائیل شده است. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز از پیشرفت معنادار مذاکرات باوجود باقی‌ماندن برخی مسائل سخن گفته است.

 

در ایران نیز محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، و عباس عراقچی معاون او، از آمریکا خواسته‌اند، تحریم‌ها را لغو و دارایی‌های مسدود شده ایران را آزاد کند. عراقچی روز دوشنبه به خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفته بود در صورتی که آمریکا همه تحریم‌ها را لغو کند، ایران به تعهدات خود در برجام بازمی‌گردد.

همزمان مقامات تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تمدید یک ماهه توافق حفظ نظارت‌های کلیدی بر برنامه‌های هسته‌ای ایران به توافق رسیده‌اند.

جن ساکی در کنفرانس خبری روز دوشنبه در کاخ سفید در پاسخ به پرسشی در مورد پیشرفت مذاکرات گفت: «مسیر دیپلماسی زمان‌بر است و می‌تواند چالش برانگیز و دشوار باشد. اما جایگزین برای مذاکرات دیپلماتیک، مذاکره نکردن و پذیرفتن نظارت نداشتن بر برنامه‌های هسته‌ای ایران است. ما بهترین دیپلمات‌ها را داریم و با شرکای اروپایی کار می‌کنیم تا ببینیم به چه چیزی می‌توانیم دست یابیم.»

بلینکن اخیرا گفته بود طرف ایرانی باوجود اطلاع از گام‌هایی که باید در مسیر لغو تحریم‌ها بردارد، هنوز اقدامی انجام نداده است.

 

منبع:https://www.independentpersian.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟