تحت فشار آمریکا؛ سیاست مصر در قبال «حماس» تغییر می‌کند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
منابع مختلفی فاش کردند که امریکا در پی توافقاتی با مصر، خواستار کاهش نفوذ حماس در غزه و گسترش حضور تشکیلات خودگردان شده است.

منابع دیپلماتیک مصری در گفت وگویی با روزنامه قطری «العربی الجدید»، ابعاد سیاست جدید مصر در قبال جنبش مقاومت فلسطین (حماس) در غزه را فاش کردند و گفتند که تغییر سیاست مصر در قبال این جنبش به ورود گسترده مصر و امریکا در موضوع اراضی فلسطینی و حمایت واشنگتن از دولت مصر در تحرکات ویژه اش برای آتش بس و تثبیت آن در نوار غزه باز می گردد.

این منابع تصریح کردند که دولت «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا از رهبران مصر خواسته نفوذ حماس در نوار غزه را کاهش دهند و برای ایفای نقش تشکیلات خودگردان فلسطین و گسترش حضور آن در غزه فشار بیاورند.

این در حالیست که منابع رسانه ای مصری عنوان کردند که دستورات جدیدی برای مدیریت کانالهای تعامل با وضعیت فلسطین شامل توقف تحسین مواضع مقاومت، تمرکز بر تلاش ها در جهت بازسازی غزه و ابتکار مصر و ابتکارهای بین المللی در این چارچوب صادر شده است.

منابع مذکور اشاره کردند که این دستورات شامل برخورد منفی با درخواست های حماس برای ایفای نقش مؤثر در مدیریت روند بازسازی غزه و نظارت مستقیم آن بر اموال و کمک های اختصاص یافته برای این هدف می شود.

منابع دیپلماتیک در گفت وگویی با العربی الجدید گفتند که به نظر آنها دستورات جدید مرتبط با حماس، چه بسا در پی توافقات مصر با دولت امریکا باشد، از آنجا که رئیس جمهوری امریکا طی 4 روز، دو بار با «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر تماس تلفنی برقرار کرد و این درحالیست که بیشتر از 4 ماه پس از به روی کارآمدن بایدن، هیچ تماسی بین دو طرف برقرار نشده بود.

در همین راستا، منابع خاصی به العربی الجدید گفتند که دستوراتی درون دستگاه اطلاعات عمومی مصر برای تعادل بین پاسخ به فشارهای امریکا و اسرائیل در تعامل با حماس و حفظ قدرت داخلی حماس صادر شده است.

این منابع احتمال دادند که طی دوره آتی مصر کانالهای ارتباط قوی خود با جنبش حماس را حفظ خواهد کرد و به آنها تسهیلاتی در رابطه با آمد و شد رهبران و اعضای حماس و اقامت برخی از آنها در مصر علاوه بر تسهیلاتی مرتبط با ورود کمک های نفتی، دارویی و بشردوستانه ارائه خواهد کرد اما در مقابل کاهش سطح پوشش رسانه ای جنبش حماس.

پیشتر جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا، در تماس تلفنی با «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر، روابط ایالات متحده و مصر و تحولات منطقه را بررسی کرد.

براساس بیانیه رسمی دفتر رئیس جمهوری مصر، در این تماس تلفنی، رئیس جمهوری امریکا بر اهمیت شراکت و همکاری و تفاهم میان دو کشور و بر تلاش برای گسترش روابط در بخش های گوناگون «به ویژه با توجه به نقش محوری مصر در منطقه و جهان و تلاش های این کشور برای تقویت امنیت و ثبات منطقه» تأکید کرد.

در این تماس تلفنی همچنین تازه ترین تحولات سرزمین های فلسطینی و راه های احیای روند صلح در پرتو تحولات اخیر و حمایت از ثبات آتش بس که با تلاش مصر و حمایت امریکا برقرار شد و همچنین تلاش ها برای بازسازی غزه و ارسال کمک های بشردوستانه به آن بررسی شد و رئیس جمهور امریکا از نقش مصر برای رسیدن به آتش بس قدردانی کرد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟