موج سواری جمهوری خواهان بر جنگ غزه برای شکست مذاکرات بایدن با ایران

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
بحث اصلی جمهوری خواهان در مقطع کنونی به شرح زیر است: حماس «پروکسی» ایران است و بنابراین هرگونه حمایت و کمک‌رسانی به ایران درنهایت منجر به قدرتمندتر شدن حماس می‌گردد و این تهدیدی فزاینده برای اسرائیل به شمار می‌رود.
 

ژئوپلیتیک جنگ غزه و اسرائیل در این ماه هنوز به واقعیت نپیوسته است. اما آنچه قطعی است، این می‌باشد که جمهوری خواهان قصد دارند از این درگیری‌های اخیر استفاده کنند تا تلاش دولت بایدن برای دستیابی به یک پیشرفت دیپلماتیک در احیای توافق هسته‌ای ( برجام) را تضعیف کنند. پس از تشدید بحران و تغییر توجهات جهانی از شرق اورشلیم به غزه، ده ها تن از سیاست‌مداران جمهوری‌خواه شروع به برقراری ارتباط بین پرتاب‌های موشک‌های حماس و گفتگوی‌های هسته‌ای وین کردند. بحث اصلی آن‌ها به شرح زیر است: حماس «پروکسی» ایران است و بنابراین هرگونه حمایت و کمک‌رسانی به ایران درنهایت منجر به قدرتمندتر شدن حماس می‌گردد و این تهدیدی فزاینده برای اسرائیل به شمار می‌رود.


در روز 13 می 2021م، 44 سناتور جمهوری‌خواه در طی نامه‌ای به جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، از وی خواستند تا تلاش‌های دیپلماتیک خود در وین برای احیای برجام را « فورا» پایان دهد. در این نامه آمده است: « در چند روز گذشته، تروریست‌های ( ادعایی) فلسطینی در غزه که از سوی ایران حمایت مالی می‌شوند، یک‌رشته حملات موشکی علیه اسرائیل ترتیب داده‌اند.» در 17 می ، « نیکی هیلی» سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل در توئیتی نوشت: « من شرط می بندم اگر بایدن هشدار دهد که اگر حماس حمله هوایی را متوقف نکند، آمریکا از مذاکرات با ایران خارج می‌شود، جنگ به پایان خواهد رسید» دیپلمات ارشد سابق آمریکا در مصاحبه‌ای گفت: «ایالات‌متحده در شرف تأمین میلیاردها دلار کمک به ایران است( لغو تحریم‌ها) و این برای امنیت ایالات‌متحده و اسرائیل خطرناک است.»


کمک‌های تهران به گروه فلسطینی حماس در طی سال‌های گذشته به شکل‌های مختلفی از حمایت معنوی تا مالی و تسلیحاتی صورت گرفته است. مقامات ایران در مورد این مسئله بسیار صریح هستند. در واقع آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران در روز 21 می به حماس و سایر جناح‌های فلسطینی را به خاطر جنگ علیه اسرائیل ستود و از تمام کشورهای جهان اسلام خواست تا به فلسطینی‌ها کمک نظامی و مالی کنند. در کنار حقایق مربوط به حماس و ایران؛ قانون‌گذاران آمریکایی و متحدانش در رسانه‌ها که اصولاً با توافق هسته‌ای 2015م مخالف هستند، جنگ غزه را فرصتی بی‌نظیر برای به چالش کشیدن دستور کار دیپلماتیک رابرت مالی نماینده ایران می‌دانند. دکتر عسل راد پژوهشگر ارشد فارن پالیسی گفت: « جمهوری خواهان مخالف با دیپلماسی ایران به‌طور حتم برای تضعیف چشم‌انداز بازگشت ایالات‌متحده به برجام بر روی درگیری اسرائیل و فلسطین سرمایه‌گذاری می‌کنند.»


اما آیا اقدامات جمهوری خواهان در تضعیف تلاش‌های دولت بایدن برای بازگشت به برجام موفق آمیز است؟ تا زمانی که دولت بایدن صادقانه نسبت به بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای متعهد باشد؛ غیرمحتمل به نظر می‌رسد که درگیری‌ها بر تلاش‌های دولت آمریکا اثرگذار باشد؛ اما تلاش‌های آن‌ها بیشتر در راستای شکل‌دهی به روایت‌ها و تصویرسازی از بایدن به‌عنوان بی‌تفاوت نسبت به امنیت اسرائیل و تعهد کورکورانه آن برای بازگشت برجام بدون درنظر گرفتن هزینه‌های مربوطه صورت می‌گیرد. همان‌طور که دکتر عسل راد می‌گوید: « مهم است که ارتباط بین کسانی که مخالفت دیپلماسی با ایران هستند و خشونت و نقض قوانین بین‌المللی اسرائیل را نادیده می‌گیرند، به یاد داشته باشیم».


درواقع برای دولت بایدن، تعهد بسیار بزرگ‌تری به دیپلماسی و حتی سیاست‌گذاری خارجی لازم است تا جهان متقاعد شود که ایالات ‌متحده واقعا متعهد به چندجانبه گرایی و نظم بین‌الملل مبتنی بر قوانین است. مسئول دانستن اسرائیل در مورد نقض قوانین بین‌المللی و تلاش برای احیای توافق هسته‌ای که با حمایت اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل همراه است دوگام مثبت برای کاخ سفید خواهد بود. این اقدام تا حدی به ادبیات جدید ایالات‌متحده در مورد حقوق بشر، حاکمیت قانون و دیپلماسی اعتبار خواهد بخشید.

 

منبع:https://rahbordemoaser.ir/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟