الکاظمی: برای نزدیک‌سازی دیدگاه‌های ایران و عربستان تلاش می‌کنیم/ روادید بین ایران و عراق لغو خواهد شد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
نخست‌وزیر عراق تصریح کرد بغداد برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و عربستان تلاش می‌کند.

«مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق تصریح کرد بغداد برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و عربستان تلاش می‌کند.

الکاظمی در گفت‎‌وگو با شماری از خبرنگاران ایرانی اعلام کرد بعد از رایزنی‌ها با فراکسیون‌ها و گروه‌های سیاسی توافق کردیم که دهم اکتبر سال جاری آخرین موعد برای انتخابات باشد.

وی با بیان اینکه در انتخابات آتی نامزد نمی‌شوم، گفت: برای نزدیک‌کردن دیدگاه‌های طرف‌های مختلف در منطقه تلاش می‌کنیم.

الکاظمی در بخشی از گفتگوی خود در خصوص میانجیگری بغداد بین ایران و عربستان، گفت: عراق درصدد نزدیک کردن دیدگاه بین همه طرف‌های مختلف در منطقه است و می‌کوشد که این کشور میدان دیدار برای ایجاد فرصت‌های ساخت ثبات در منطقه باشد.

وی افزود:تأکید می‌کنم که امیدواریم روابط ایرانی ـ عربی و به‌طور خاص ایرانی ـ سعودی و حتی با کشورهای دیگر منطقه در سطحی باشد که مشترکات همیشه مبنای کار قرار گیرند. عراق می‌کوشد همه این شرایط را در صورتی که از او خواسته شود، برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها بین مخالفان منطقه، فراهم کند.

الکاظمی درباره روابط تهران و بغداد گفت: روابط ما و ایران تاریخی راهبردی و آینده‌نگرانه است و برای همین موفق به امضای یادداشت تفاهم و توافقنامه برای احداث خط آهن بصره و شلمچه شدیم، در حالی که این طرح از 2005 با موانع متعددی مواجه شده بود. نباید از رابطه با ایران بیم داشته باشیم و این مناسبات باید مبتنی بر منافع ملی دو کشور باشد. توافقنامه بصره شلمچه حدود یک ماه قبل در هیئت دولت عراق تصویب شد و ان‌شاءالله به‌زودی برای خدمت به زائران و بازرگانان دو کشور به اجرا در آید.

نخست وزیر عراق در ادامه به گفت‌وگوی راهبردی با آمریکا اشاره کرد و گفت: پیش از دوره سوم مذاکرات موفق شدیم تعداد نیروهای امریکایی را در عراق به بیش از 60 درصد کاهش دهیم. به‌زودی کمیته فنی که در دور سوم گفت‌وگوها مورد توافق قرار گرفت، کار خود را برای تعیین جدول زمان‌بندی خروج باقیمانده نیروهای رزمی آمریکایی از عراق آغاز می‌کند.

الکاظمی درخصوص دیدگاه‌های خود درباره الحشد الشعبی گفت: بدون شک، الحشد الشعبی یک سازمان قانونی عراقی است و بخشی از سامانه امنیتی عراق و همچنین بخشی از نظام امنیت ملی عراق به‌شمار می‌رود. برای حمایت از الحشد الشعبی و ارتقای توانمندی‌ها و توانایی‌های پدافندی‌اش تلاش می‌کنیم. الحشد الشعبی همانند ارتش و سازمان مبارزه با تروریسم نقش بزرگی در جنگ علیه داعش ایفا کرد، بنابراین هرگز به طرف‌های خارجی اجازه نمی‌دهیم نظری در خصوص سازمان الحشد الشعبی به ما دیکته کنند.

وی درباره بحث لغو روادید برای زائران ایرانی گفت: در خصوص موضوع روادید و ارائه تسهیلات در آینده تلاش خواهیم کرد. در زمان حاضر در حال بررسی و گفت‌وگو درباره آن با برادران و همکارانمان در ایران هستیم. من به لغو روادید برای زائران ایرانی عازم عراق ایمان دارم و در این خصوص تلاش جدی خواهم کرد و درصدد ایجاد تسهیلات هستیم که در نهایت ان‌شاءالله به مرحله لغو روادید بین ایران و عراق در آینده نزدیک برسیم.

الکاظمی در پایان درباره توافق عراق با چین گفت: ما اهتمام بالایی به این توافقنامه داریم و با دوستانمان در چین درباره اهمیت اجرایی کردن آن و آنچه توافق شده است و همچنین فراهم کردن پول از طریق درآمدهای فروش نفت عراق گفتوگو کردیم.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟