خشم بحرینی ها از شهادت زندانی سیاسی و دروغ گویی تکراری آل خلیفه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

فعالان بحرینی از ابتلای حداقل بین ۲۳۰ تا ۲۵۰ زندانی سیاسی به کرونا در زندان‌های بحرین خبر می‌دهند. این در حالیست که وزارت کشور بحرین از ارائه هرگونه اطلاعات رسمی و شفاف سازی در این خصوص امتناع می ‌کند.

فعالان و گروه‌های اپوزیسیون بحرینی اعلام کردند، یک زندانی سیاسی این کشور که در حال گذراندن حبس ابد خود بوده بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد، در حالی که بحرین شاهد افزایش چشمگیر موارد ابتلا به کروناست.

بزرگترین گروه اپوزیسیون بحرین موسوم به جمعیت الوفاق با اعلام درخواست برای آزادی زندانیان عقیدتی از آغاز پاندمی کرونا گفت: حسین برکات زندانی سیاسی چهارشنبه بعد از انتقال به واحد مراقبت‌های بهداشتی بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد.

حکم حبس ابد علیه برکات و ۵۳ زندانی دیگر در سال ۲۰۱۸ در یک محاکمه گروهی شامل ۱۳۸ تن به اتهام ساختگی “پیوستن به گروه‌های تروریستی” صادر شده بود.

آکادمی حقوق و دموکراسی بحرین که دفتر آن در انگلیس است، اعلام کرد، برکات ۴۸ ساله در زندان جاو تحت بازداشت بود.

شهید حسین برکات از زندانیان سیاسی انقلاب ۱۴ فوریه بحرین و محکوم به حبس ابد بود که در زندان مرکزی بحرین «جو» به کرونا مبتلا شد و مسئولان زندان تعمدا در خصوص وی سهل انگاری کرده و با اینکه برکات مبتلا به بیماری‌های تنفسی زمینه‌ای بود از انتقال به موقع وی به بیمارستان جلوگیری کردند تا اینکه در اثر عفونت ریه و کمبود اکسیژن به کما رفته و به شهادت رسید. گفتنی است پسر وی نیز از دیگر زندانیان سیاسی بحرین و محکوم به تحمل ۲۲ سال حبس است و در زندان جو بسر می برد.

 

خشم بحرینی ها از شهادت زندانی سیاسی

از سوی دیگر همزمان با اعلام خبر شهادت یک زندانی سیاسی در زندان های بحرین، صدها تن از تظاهرکنندگان در بحرین در اعتراض به این موضوع علیه ” حمد بن عیسی آل خلیفه ” شاه این کشور شعار دادند.

به گزارش روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی چاپ لندن، فعالان سیاسی در شبکه های اجتماعی نوارهای ویدیویی متعلق به این راهپیمایی را منتشر کردند که در خیابان های روستای ” الضیاء” برگزار شد.

تظاهرکنندگان شاه حمد بن خلیفه را عامل درگذشت “حسین برکات زندانی سیاسی که تا پایان عمر به زندان محکوم شده بود ،دانستند.

«جنبش انقلاب ۱۴ فوریه» بحرین روز گذشته سهل انگاری رژیم آل خلیفه نسبت به شیوع عمدی کرونا در زندان های این کشور که منجر به شهادت “حسین برکات” شده را محکوم کرد.

همچنین الوفاق مسئولیت کامل شهادت وی را متوجه رژیم بحرین دانست و تاکید کرد: رژیم بحرین با بازداشت غیرقانونی هزاران نفر، به کارگیری انواع شکنجه روحی و جسمی، محاکمه‌های سیاسی ناپاک و انتقام جویانه و سپس انداختن آنان پشت میله‌های زندان‌هایی که فاقد کمترین شرایط انسانی‌اند، آنها را به مرگی آرام سوق می‌دهد.

این جمعیت اظهار کرد: دنیا باید به مسئولیت اخلاقی که در برابر این اقدامات رژیم بحرین برعهده دارد، عمل کند، رژیمی که به نابودی و قتل مستقیم و معنوی فرزندان این خاک به اشکال و روش‌های مختلف مبادرت کرده و کار را به جایی رسانده که شهروندان بحرین تنها به اعداد و ارقامی در شمارش قربانیان و فوتی‌ها تبدیل شده‌اند.

جمعیت الوفاق اضافه کرد: همه این جنایات علیه بحرینی‌ها تنها به این سبب صورت می‌گیرد که آنها خواستار عدالت و آزادی‌اند و می‌خواهند که با آنان به منزله انسان رفتار شود، بحرینی‌ها به قتل می‌رسند، زندانی شده و نابود می‌شوند. تمامی تلاش‌ها برای شیطنت و به بازی گرفتن جنبش آنها بر اساس قوانین بین‌المللی، تروریسم سازمان یافته و جنایاتی بزرگ محسوب می‌شوند. همه زندانیان سیاسی باید به طور فوری آزاد شوند.

این جمعیت در پایان با ابراز تسلیت و همدردی با خانواده شهید حسین برکات از درگاه خداوند برای وی طلب رحمت و مغفرت و برای خانواده محترمش صبر مسألت کرد و برای همه بحرینی‌ها عزت بیشتر و پافشاری و اصرار مضاعف برای ادامه مسیر شهدایی طلب کرد که در راه ساختن میهنی که همه در حق و حقوق مساوی باشند و کرامات انسانی بوده و جان آنان در امان و مصون باشد.

 

پیام رهبر شیعیان بحرین

همزمان با شهادت برکات، رهبر شیعیان بحرین، مقامات رژیم آل خلیفه را مسؤول هرگونه خطری دانست که متوجه شیخ «عبدالجلیل المقداد»، زندانی سیاسی دیگر در زندان های بحرین شود.

شیخ عبد الجلیل المقداد که به ۳۰ سال حبس محکوم است، درباره وضعیت جسمانی وخیم خود و بی‌اعتنایی که به این موضوع شده اظهار کرد: برای اینکه در حق خودم کوتاهی نکرده باشم، باید اعلام کنم بی‌اعتنایی و کوتاهی در مورد من وجود دارد که به سطح شکنجه می‌رسد و من آنها را مسؤول هر اتفاقی که برایم رخ می‌دهد، می‌دانم.

آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم، رهبر شیعیان بحرین طی بیانیه‌ای تاکید کرد: در مورد اظهارات اخیر شیخ عبدالجلیل المقداد که اعلام کرد تحت شکنجه عامدانه مسؤولان زندانش قرار داشته و تمامی شکایاتش درباره بیماری‌های خطرناکی که دچار است، نادیده گرفته می‌شود، هیچ شک و تردیدی وجود ندارد؛ زیرا او مردی راستگو، غیرتمند و باوقاری است که از ابراز ضعف و درخواست ترحم ازمردم به دور بوده و این سخنانش مسؤولان زندان و بالاتر از آنها را که به وضعیت او بی‌توجهی می‌کنند، مسؤول کامل هرگونه خطری قرار می‌دهد که احتمالا برای او وجود دارد.

شیخ عیسی قاسم در ادامه گفت: مردم با فریادهای او و افرادی شبیه به او که در رنج به سر می‌برند، همراهی می‌کنند، فریادهای کسانی که در داخل زندان‌ها در شکنجه بوده و هر لحظه زندگی‌شان در معرض خطر قرار دارد، افزایش یافته‌اند.

 

شرایط نامساعد زندانیان بحرینی همزمان با شیوع کرونا

ده سال از آغاز اعتراضات و انقلاب 14 فوریه در بحرین گذشته و شکنجه ها، یورش های شبانه و دستگیری مردم، نقض حقوق بشر و سلب تابعیت شهروندان اصیل بحرینی ادامه دارد.

فعالان بحرینی از ابتلای حداقل بین ۲۳۰ تا ۲۵۰ زندانی سیاسی به کرونا در زندان‌های بحرین خبر می‌دهند. این در حالیست که وزارت کشور بحرین از ارائه هرگونه اطلاعات رسمی و شفاف سازی در این خصوص امتناع می ‌کند و بارها ادعا کرده زندانیان از رسیدگی بهداشتی و تمامی حقوق خود بهره‌مندند در حالی که بحرینی ها این ادعاها را در حد یک دروغ بافی آشکار می دانند.

شرایط نابسامان مدیریت اپیدمی کرونا در بحرین و ورود این کشور به مرحله خطر و وضعیت قرمز، جوی از نگرانی و خشم را در میان بحرینی‌ها ایجاد کرده و رفتار غیر انسانی با زندانیان باعث شده خانواده‌ها بیش از پیش نسبت به وضعیت فرزندان زندانی‌شان نگران باشند و خواستار آزادی فوری آنان شوند. بحرین طی دو ماه گذشته بطور شبانه روزی شاهد تظاهرات‌ها و فعالیت‌های اعتراض آمیز مردم بوده که خواستار آزادی زندانیان سیاسی انقلاب هستند.

آیت الله شیخ عیسی قاسم پیش از این بارها طی بیانیه‌ها و پیام‌های شدید اللحنی بر ضرورت آزادی زندانیان انقلابی تاکید کرده و این را حق مسلم آنان خوانده است. شیخ عیسی قاسم در ۹ مارس ۲۰۲۱ به حکومت بحرین هشدار داده بود که پیش از آنکه جنازه زندانی‌ها از زندان‌ها خارج شود آنان را آزاد کنند و الا عواقب وخیمی برای بحرین خواهد داشت.

 

نفض حقوق بشر در زندان های بحرین در سایه سکوت غرب

زندان‌های بحرین مملو از بازداشتی‌هایی است که اکثر آنها بازداشتی‌های سیاسی هستند و شمار آنها تقریبا به پنج هزار نفر می‌رسد و البته در برخی مقاطع این تعداد بیشتر یا کمتر می‌شود و برخی از آنها به محض اینکه دوران محکومیت حبسشان تمام می‌شود، باز حکم حبس جدیدی برایشان صادر می‌‌کنند.

مقامات بحرین همچنان دست به بازداشت و صدور احکام حبس علیه جوانانی می‌زنند که خواهان مشارکت سیاسی در امور کشورشان هستند و همچنین حقوق اساسی را مطالبه می‌کنند که در منشورهای حقوق بشری که بحرین هم به امضا رسانده تضمین شده است.

تا به امروز و با وجود شیوع کرونا در زندان‌های رژیم آل خلیفه، این رژیم بر آزاد‌نکردن زندانیان سیاسی اصرار دارد، آن هم در حالی که آنها در شرایطی سخت و ناسالم به سر می‌برند و اجازه ملاقات با پزشک یا معاینه پزشکی نیز ندارند.

در موارد اورژانسی نیز با تعلل کادر زندان در انتقال زندانی بیمار به درمانگاه یا بیمارستان حال بیمار وخیم می‌شود که نمونه آن شهید شدن عباس مال الله، زندانی سیاسی است و زندانیان خواستار انتقالش به بیمارستان شده بودند؛ اما بی تفاوتی نسبت به وضعیت سلامت او منجر به شهادتش شد.

با وجود اینکه نهادهای بین المللی نظیر سازمان عفو بین‌الملل و سازمان‌های حقوق بشر بین‌المللی بارها خواستار آزادی زندانیان سیاسی در بحرین شده‌اند، اما نسبت به این قضیه هیچ توجهی صورت نمی‌گیرد.

از سوی دیگر به نظر می رسد که کشورهای غربی و اروپایی نیز در برابر نقض بدیهی حقوق بشر در بحرین سکوت کرده و واکنشی نسبت به آن چه در بحرین بر سر زندانیان سیاسی می گذرد، ندارند. این در حالی است که غرب همواره مدعی نگرانی درباره حقوق بشر است و حال سکوت غربی ها در برابر نقض حقوق بشر در بحرین بیش از هر چیز نشان می دهد که مسئله حقوق بشر برای غربی ها فقط یک بهانه در روابط و معادلات سیاسی است و نه چیز بیشتری.

 

منبع:http://alwaght.net/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟