آیا قطر میانجیگر جدید برای پایان دادن به جنگ یمن خواهد بود؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
با اعلام موافقت انصار الله یمن برای برگزاری مذاکرات در دوحه و تجربه قطر در میانجیگری موفق در پرونده های مختلف، امید می رود میانجیگری قطر در این پرونده نیز به نتیجه برسد.

جنگ و درگیری در یمن از زمانی که با عملیات ائتلاف عربی به رهبری عربستان تشدید شد و اکنون 7 سال از آغازش می گذرد، هنوز با وجود تحرکات بین المللی و برخی کشورهای عضو شورای همکاری برای حل بحران، به پایان نرسیده است.

در پی تحرکات اخیر در عمان درخصوص بحران یمن، «محمد علی الحوثی»، عضو شورای عالی سیاسی انصار الله اظهاراتی بیان کرد که نشان می دهد این گروه با برگزاری مذاکرات در قطر برای پایان بدترین بحران در جهان موافق است.

این اظهارات در خصوص میزبانی دوحه برای دور جدید مذاکرات، از آنجا مطرح شده که قطر پیشتر و در جریان میانجیگری در یمن موفق بوده و در اوایل سال 2000 میلادی، جنگی سه ساله را به پایان رسانده است.

موافقت انصار الله
«محمد علی الحوثی»، عضو شورای عالی سیاسی جنبش انصار الله در توئیتی گفت: اگر کشورهای عضو ائتلاف عربی پاسخ مثبتی به جواب رهبر انقلاب (عبدالملک الحوثی) به نامه سلطان معظم (سلطان عمان) بدهند، گمان نمی کنم مانعی برای مذاکره و تکمیل گفت وگو در قطر وجود داشته باشد.

وی در پایان افزود: البته اگر سران کشورهای متجاوز این مساله را دوست داشته باشند.

عمان طی روزهای گذشته تحرکات دیپلماتیکی برای حل بحران یمن داشته است؛ در همین رابطه یک هیئت بلندپایه از عمان در 5 ژوئن با «عبدالملک الحوثی»، رهبر انصار الله یمن دیدار و گفت وگو کرد.

هیچ اظهارنظری از سوی عمان دررابطه با نتایج سفر هیئت عمانی به صنعا مطرح نشده اما مذاکرات با حوثی ها بر طرح سازمان ملل برای حل بحران یمن و مسائل مرتبط با پرونده های بشردوستانه متمرکز بود.

قطر و بحران یمن
پس از پایان بحران شورای همکاری، عربستان و قطر به شکل گسترده ای پرونده یمن را بررسی کردند و استقبال قطر از طرح عربستان برای پایان جنگ در یمن قابل توجه بود.

وزارت خارجه قطر در 22 مارس گفته بود که از طرح عربستان برای پایان جنگ در یمن استقبال می کند و معتقد است بحران یمن باید از طریق راه حل سیاسی مسالمت آمیز حل شود.

«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر نیز در 2 مارس 2021 گفته بود تنها راه برای حل بحران یمن مذاکره بین یمنی ها است.

روابط دیپلماتیک بین قطر و یمن پس از سفر «احمد عوض بن مبارک»، وزیر خارجه دولت مورد حمایت عربستان در یمن به دوحه پس از 3 سال قطع روابط از سرگرفته شد.

تصمیم یمن به از سرگیری روابط دیپلماتیک خود با قطر پس از گذشت 2 ماه از آشتی کشورهای عضو شورای همکاری، نشان از وابسته بودن دولت یمن به عربستان در تصمیم گیری هایش دارد.

تجربه میانجیگری قطر
«عادل المسنی»، پژوهشگر روابط بین الملل در رابطه با میانجیگری قطر در پرونده یمن معتقد است که اگر شرایط عینی و واقعی برای قطر فراهم شود و فشارهای سیاسی امریکایی و جامعه جهانی بر ایران و انصار الله اعمال شود، قطر در حل بحران یمن موفق خواهد شد.

این پژوهشگر در گفت وگویی با پایگاه خبری «الخلیج آنلاین»، دلیل موفقیت قطر در این پرونده را، تجربه و درک و پیشگام بودن قطر در میانجیگری های منطقه ای و بین المللی دانست.

وی افزود: قطر اثرگذاری خود در پیچیده ترین بحران های بین المللی از جمله در پرونده طالبان و سایر پرونده های منطقه ای را ثابت کرده است.

المسنی تصریح کرد: گمان می کنم قطر به خصوص پس از حل بحران شورای همکاری و تمایل طرف های منطقه ای در نزدیکی و بهبود روابط، بتواند نقش مهمی ایفا و بحران ها را حل کند.

به نظر این پژوهشگر، مانع اصلی حل این پرونده، سازش ناپذیری انصار الله در قبول چشم انداز تلاش های بین المللی و منطقه ای برای به جریان انداختن روند سیاسی در یمن است.

وی در ادامه اظهار داشت که انصار الله از موضع خود نسبت به روند سیاسی حل بحران در یمن فاصله گرفته و معتقد است راه حل نظامی تنها گزینه برای تعیین و تکلیف این درگیری است.

میانجیگری سابق قطر در یمن
پس از درگیری های خونین بین نیروهای دولت یمن و انصار الله در مناطق مشخصی از استان صعده، میانجیگری قطر در سال 2007 موجب پایان جنگ بین طرفین شد.

تحرکات قطر در ژوئن 2006 آغاز شد و در آن زمان قصد خود را برای آغاز یک ابتکار میانجیگری بین مقامات دولت یمن و حوثی ها اعلام کرد. ابتکار قطر توسط دولت یمن و حوثی ها پذیرفته و موافقت شد.

این تلاش ها با سفر «حمد بن خلیفه آل ثانی»، امیر پیشین قطر در سال 2007 به یمن آغاز شد، وی گروهی از وزارت خارجه به همراه میانجیگری یمنی به صعده فرستاد تا با رهبر انصار الله یمن مذاکره کنند.

«یحیی الحوثی»، از اعضای انصار الله نیز برای انتقال مطالبات انصار الله به قطر سفر کرد که در پی آن اعلامیه مشترک آتش بس در 16 ژوئن 2007 صادر شد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟