تکاپوی گروه‌های سیاسی برای سهم‌خواهی از کمیساریای عالی حقوق بشر عراق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
یک ماه مانده به پایان فعالیت اعضای کمیساریای عالی حقوق بشر عراق، گروه‌های سیاسی با هدف سهم‌خواهی‌های حزبی و طائفی در این نهاد همانند دیگر نهادهای دولتی وارد عمل شده‌ و تحرکاتی را آغاز کرده‌اند.

یک ماه مانده به پایان فعالیت اعضای کمیساریای عالی حقوق بشر عراق که از دو سال پیش با اتهاماتی نظیر کوتاهی در رصد اقدامات ضد حقوق بشری و سکوت در قبال پرونده‌های حقوقی و انسانی مختلف مواجه است، گروه‌های سیاسی عراقی با هدف وارد کردن سهم‌خواهی‌های حزبی و طائفی در این نهاد همانند دیگر نهادهای دولتی وارد عمل شده‌ و تحرکاتی را آغاز کرده‌اند.

دوره فعالیت چهار ساله اعضای کنونی کمیساریای عالی حقوق بشر عراق که 11 تن هستند، در بیستم ماه ژوئیه آتی به پایان خواهد رسید؛ کمیساریایی که قانون بر استقلال آن به عنوان نهادی نظارتی تصریح دارد.

در همین رابطه، دو نماینده پارلمان عراق خبر دادند: «محمد الحلبوسی» و «حسن الکعبی»، رئیس و معاون اول رئیس پارلمان عراق در صدر تحرکات برای انتخاب اعضای جدید کمیساریای حقوق بشر قرار دارند و افرادی از فراکسیون فتح، دولت قانون، القوی العراقیه، حزب دموکرات کردستان، حزب اسلامی و دیگر احزاب به عنوان نامزد معرفی کرده‌اند که از سوی کمیته‌ پارلمانی و رئیس پارلمان تعیین می شود.

یکی از این نمایندگان پارلمان از شهر نجف در تماس تلفنی با العربی الجدید گفت: تلاش‌هایی برای تکرار سهم‌خواهی‌های حزبی و طائفی در کمیساریای عالی حقوق بشر وجود دارد تا آن را از محتوای انسانی تهی کند؛ نهادی که اساسا برای تعامل بی‌طرفانه با همه مسائل تشکیل شده است.

وی افزود: قانون پارلمان را ملزم می‌کند که اعضای جدید کمیساریای عالی حقوق بشر را بر اساس معیارهای مربوط به تخصص، تاریخ، بیوگرافی، پاکدستی و استقلال کاندید کند اما کاندیداهای آتی حزبی و بر اساس سهم‌خواهی‌ها خواهد بود.

این نماینده پارلمان عراق اظهار داشت: دلیل تهی شدن کمیساریا از محتوا و محدود شدن فعالیت آن به صدور بیانیه‌ها و محکومیت‌ها که گویی صرفا سازمان یا نهادی حقوقی است، آن است که این نهاد حزبی است و اعضای آن، اهتمام‌ها و رویکردهای متفاوتی دارد همانطور که در پرونده تظاهرات اخیر، عملیات ترکیه در شمال عراق، پرونده گورهای دسته‌جمعی، اقدامات غیر قانونی گروه‌های مسلح و بحران‌های قانون‌گذاری مربوط به آزادی بیان و خشونت خانوادگی اتفاق افتاد .

الکعبی روز چهارشنبه گذشته با «ارشد الصالحی»، رئیس کمیسیون حقوق بشر پارلمان عراق دیدار و درباره نزدیک بودن تشکیل کمیته مسئول انتخاب اعضای کمیساریای عالی حقوق بشر در هفته جاری و تعیین‌تکلیف آن پیش از پایان دوره اعضای کنونی رایزنی کرد.

کمیساریای عالی حقوق بشر عراق یکی از نهادهای مستقلی است که در سال 2008 تشکیل شد و وابسته به پارلمان است، مسئولیت این نهاد، رصد اقدامات ناقض حقوق بشر، دریافت شکایت و تحقیق درباره آن، اقامه شکایت قضایی علیه افراد یا گروه‌های دخیل در جرائم خشونت‌آمیز، نظارت بر فعالیت زندان‌ها، مراکز اصلاح و علمکرد نهادهای امنیتی و نظامی از منظر حقوقی است.

در همین ارتباط، «علی البیاتی»، عضو کمیساریای عالی حقوق بشر به العربی الجدید گفت: در صورتی که پارلمان جدید تشکیل نشود، خلا قانونی به وجود خواهد آمد به همین خاطر، فعالیت کمیساریا به حالت تعلیق در خواهد آمد بنابراین پارلمان فرصت کوتاهی برای تشکیل کمیساریای جدید دارد، در غیر این صورت، مشکلی که به هنگام تشکیل کمیساریای کنونی اتفاق افتاد، دوباره تکرار خواهد شد و روند تشکیل آن یک سال کامل طول کشید.

وی در ادامه از عملکرد کیساریای کنونی دفاع کرد و گفت: این کمسیاریا در شرایط بسیار دشواری فعالیت کرد که سرشار از ناامنی‌ها و اقدامات ناقض حقوق بشر در همه زمینه‌های مدنی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بود. این نهاد توانست حد الامکان استقلال خود را حفظ کند.

«مصطفی سعدون»، رئیس دیدبان حقوق بشر عراق هم گفت: کمیساریای کنونی حقوق بشر فعال‌ترین و بهترین کمیساریایی بود که در مقایسه با گذشته، بیشترین دفاع را از پرونده حقوق بشر در عراق انجام داد اما تلاش‌های حقوقی این نهاد در حد و اندازه انتظارات بود به ویژه که طی دو سال گذشته اقدامات ضد حقوق بشری بسیاری در عراق اتفاق افتاد.

وی در پایان گفت: سهم‌خواهی‌های سیاسی و حزبی نقش منفی در نقش این کمیساریا ایفا کرد چرا که احزاب و گروه‌های سیاسی در معرفی اعضای آن مداخله می‌کنند، باید این نهادها از نفوذ احزاب دور باشد و اعضای آن تنها بر اساس پاکدستی و شایستگی انتخاب شوند.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟