آتش‌افروزی کابینه جدید صهیونیستی؛ اهداف و چشم‌انداز پیش‌رو

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

اکنون به نظر می‌رسد نفتالی بنت با در پیش گرفتن سیاست راست‌گرایانه و توسل به خشونت و افزایش تحرکات نظامی در پی آن است که در مهم‌ترین سطح تبلیغات حزب لیکود برای به شکست کشاندن ائتلاف منجر به تشکیل دولت جدید را خنثی کند و پایه‌های قدرت خود را مستحکم کند.

تنها در فاصله یک هفته بعد از به قدرت رسیدن نفتالی بنت به عنوان نخست‌وزیر جدید در رژیم صهیونیستی در 13 ژوئن 2021 (23 خرداد 1400) گزارش‌های میدانی از افزایش موج حملات نظامیان این رژیم در مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی حکایت دارند. نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی روستای بیتا در جنوب نابلس در کرانه غربی، یک پسر 15 ساله را به شهادت رسانده‌اند و همزمان اقدامات تحریک‌آمیزی را در مسجد‌الاقصی در قالب دستگیری شهروندان فلسطینی در کرانه باختری و اراضی اشغالی ۱۹۴۸، در پیش گرفته‌اند.

همچنین، رسانه های صهیونیستی در 20 ژوئن 2021 (30 خرداد 1400) به شکل گسترده بار دیگر بر طبل جنگ کوبیدند و به شروع احتمالی درگیری ارتش اشغالگر با گروههای مقاومت اسلامی در باریکه غزه خبر دادند و اعلام کردند که بر اساس برآوردهای منابع امنیتی طی چند هفته آینده بار دیگر درگیری با غزه آغاز خواهد شد. همچنین، بنابر اعلام همین رسانه‌ها در 21 ژوئن / 31 خرداد (امروز) شهرک‌نشینان صهیونیست، ۱۴ راهپیمایی مشابه راهپیمایی پرچم که سه‌شنبه هفته پیش در قدس اشغالی برگزار شده بود را در کرانه باختری برگزار می‌کنند.

مجموع این روند نشان‌گر آن است که نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی از همین ابتدای به قدرت رسیدن رویکرد تشدید خشونت و درگیری را در پیش گرفته و قدر مسلم این است که او به شکلی هدفمند اتخاذ استراتژی کرده است. حال این سوال مطرح شده که که بنت از استراتژی فشار و حمله در ابتدای دوران نخست‌وزیری خود چه اهدافی را پی‌گیری می‌کند؟

 

مقابله با پروپاگاندای رسانه‌ای حزب لیکود و نتانیاهو

در تحلیل چرایی اقدامات تحریک‌آمیز نفتالی بنت در مسیر تشدید خشونت و افزایش حملات نظامی به مناطق مختلف در غزه و کرانه باختری، در سطح ابتدایی می‌توان به تلاش نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی برای مستحکم کردن پایه‌های قدرت خود از طریق مقابله با پروپاگاندای رسانه‌ای و تبلیغات نتانیاهو برای شکست ائتلاف جدید دولت و بازگشت به قدرت اشاره کرد. نتانیاهو در سخنرانی خود مقابل کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در جلسه رای اعتماد به دولت نفتالی بنت، رهبر حزب یمینا در 23 ژوئن 2021 با بیان تردید نسبت به شایستگی بنت در پست جدیدش قول داده بود، برای براندازی دولت تغییر در اسرع وقت ممکن در صورت رای اعتماد کنست به آن، تلاش خواهد کرد و به زودی به قدرت بازگردد.

در این میان نکته قابل توجه این است که سران حزب لیکود و نتانیاهو، ائتلاف منجر به تشکیل دولت جدید که با یائیر لاپید، رئیس حزب میانه‌رو «یش عتید» را به عنوان ائتلاف با چپ‌ها خظاب می‌کنند که وضعیت سیاست داخلی و خارجی را به سمت نرمش در برابر رقبا پیش خواهد برد. اکنون به نظر می‌رسد نفتالی بنت با در پیش گرفتن سیاست راست‌گرایانه و توسل به خشونت و افزایش تحرکات نظامی در پی آن است که در مهم‌ترین سطح تبلیغات حزب لیکود برای به شکست کشاندن ائتلاف منجر به تشکیل دولت جدید را خنثی کند و پایه‌های قدرت خود را محکم کند. در همین راستا شاهد هستیم که او در عرصه سیاست خارجی و داخلی شعارهای افراطی و راست‌گرایانه را طرح می‌کند.

 

حفظ انسجام در جبهه ائتلافی دولت جدید

علاوه بر مقابله با فشارهای حزب لیکود، در درون ائتلاف جدید کابینه جدید صهیونیستی نیز نفتالی بنت با فشارهای زیادی برای در پیش گرفتن سیاست افراط‌گرایانه مواجه است. در واقع، جریان‌های راست حاضر در ائتلاف حزب یمینا و یش عتید، برای تشکیل دولت بخش بزرگی از حمایت خود از دولت جدید را به جبران شکست‌ها و نرمش‌های نتانیاهو در عرصه مسائل داخلی و خارجی وابسته کرده‌اند. اکنون نیز شاهد هستیم در همین راستا، بنت در پی آن است که نظر جریان راست‌گرا در درون ائتلاف خود را جلب و با در پیش گرفتن سیاست استفاده از قوه قهریه و جنگ‌طلبی نظر مثبت آن‌ها را کسب کند.

در این میان، آویگدور لیبرمن، رئیس حزب ملی‌گرای افراطی «اسرائیل خانه ما» که 6 کرسی را در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در اختیار دارد، بیشترین تاثیرگذاری را بر رویکرد بنت دارد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به وضوح نسبت به این مساله واقف است که هر گونه نرمش و سیاست اعتدالی احتمالا منجر به خروج لیبرمن از ائتلاف خواهد شد و مجددا می‌باست انتخابات زودهنگام در رژیم صهیونیستی در پیش گرفته شود. حتی در این زمینه شاهد هستیم که بنت با اتخاذ مواضعی شدیداللحن ایران را مورد خطاب قرار داده و بنابر اعلام رسانه‌های رژیم صهیونیستی، او اخیرا تصمیم حملات هوایی به مواضعی در داخل غزه را بدون هماهنگی با شریک ائتلافی‌اش یائیر لاپید و فقط با هماهنگی بنی گانتس، وزیر جنگ گرفته است. این مساله به وضوح نمایان‌گر این امر است که بنت جلب رضایت جناح راست را در دستور کار قرار داده است.

 

ترمیم حس جمعی سرخوردگی از شکست در میان صهیونیست‌ها

شکست رژیم صهیونیستی در جنگ 11 روزه اخیر در نوار غزه، سطحی از سرخوردگی جمعی را در میان شهروندان رژیم ضهیونیستی به همراه داشته است. در سطح عمومی شاهد بودیم که این شکست‌ها منجر به کاهش محبوبیت نتانیاهو در نهایت کنار رفتن او از قدرت شد. اکنون بنت قصد دارد با حمایت از خواسته راست‌گرایان و عدم نرمش در مسائل موضوعات مختلف حس امنیت و اعتماد عمومی به ارتش را در میان عموم مردم به اصطلاح احیا کند تا از این طریق باقی ماندن خود در قدرت را حتی در صورت برگزاری انتخابات جدید تضمین نماید.

در ارتباط با این موضوع نیز نکته شایان توجه این است که اصل امنیت از طریق نظامی‌گری یک قاعده خدشه‌ناپذیر و دائمی در میان صهیونیست از ابتدای تاسیس این رژیم مجعول در سال 1948 تا کنون بوده است. در وضعیت کنونی نیز به نظر می‌رسد بنت قصد دارد با توسل به همین قاعده، از یک سو، حس سرخوردگی چند سال اخیر شهروندان این رژیم در میدان‌های جنگ را التیام ببخشد و از سوی دیگر پشتوانه‌ آراء عمومی را برای آینده سیاسی خود کسب و حفظ کند.

 

بنت در حال بازی با آتش

بدون تردید حمایت و دستور کار نفتالی بنت از تشدید حملات و افراط‌گری در سرزمین‌ها اشغالی را نمی‌توان سیاستی جدید مورد ارزیابی قرار داد. در گذشته چنین رویکردی از سوی دولت‌های مختلف و نخست‌وزیران متعدد دیگر در پیش گرفته شده است که برآیند تمامی آن‌ها شکست و عدم تسلیم‌پذیری نیروهای مقاومت و شهروندان فلسطینی بوده است. حتی تا حدودی می‌توان سیاست‌های فعلی بنت را تکرار نسخه شکست‌خورده نتانیاهو در نوار غزه، قدس و کرانه باختری دانست.

توسل نفتالی بنت به خشونت و قوه قهریه در شرایطی است که تمامی نیروهای فلسطینی حاضر در حلقه محور مقاومت آمادگی لازم را برای تکرار موفقیت‌های نظامی خود دارند. این نیروها نشان دادند که هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت، در زمینه توان موشکی، توانایی شکست سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی را داشته و در این مسیر با روحیه گیری از پیروزی اخیر هیچگونه ابایی از جنگ مجدد با صهیونیست‌ها ندارد. لذا سیاست بنت را از هم اکنون می‌توان شکست خورده ارزیابی کرد.

 

منبع:http://alwaght.net/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟