مذاکرات تکمیلی ایران و عراق درباره اجرای پروژه خط آهن بصره ـ شلمچه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
 جلسه بررسی پیشبرد راه آهن «شلمچه ـ بصره» امروز (چهارشنبه 23 ژوئن) در وزارت حمل و نقل عراق با حضور «امیر محمود غفاری» معاون وزیر راه و شهرسازی ایران و «ناصر حسین بندر» وزیر حمل و نقل عراق، هیات‌های همراه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) در این نشست، صورتجلسه توافقات انجام شده درباره اجرایی شدن و پیشبرد پروژه راه آهن شلمچه ـ بصره به امضای دو طرف رسید.

در ماه گذشته، «امیر محمود غفاری» معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی ایران خبر داد که عملیات احداث این محور ریلی به طول 35 کیلومتر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به ارزش تقریبی 100 میلیون یورو به زودی وارد مرحله اجرا می‌شود.

غفاری در جلسه مشترک بررسی و آغاز عملیات اجرایی و تکمیل محور شلمچه – بصره با حضور نمایندگان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: به زودی تمام مشکلات و ابهامات موجود در خصوص اجرایی کردن مصوبه هیات وزیران و تامین مالی این طرح برطرف خواهد شد.

وی با اشاره اینکه احداث این محور نقش مهمی در ایجاد تعامل منطقه‌ای، زیارتی و جابه‌جایی مسافر و کالا بین دو کشور همسایه خواهد داشت، افزود: امیدواریم به یاری خداوند حداکثر ظرف یک ماه آینده شاهد کلنگ‌زنی این پروژه مهم و زیرساختی باشیم.

در اواخر ماه آوریل گذشته، هیئت دولت عراق پروژه اتصال خط آهن شلمچه ـ بصره را تصویب کرد.

«خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی ایران درباره تصویب این طرح گفت: در این مسیر ریلی 32 کیلومتر خط ساخته می‌شود ضمن آنک پل بزرگ بازشونده روی رودخانه مرزی هم توسط متخصصان ایرانی طراحی و ساخته می‌شود.

خادمی اظهار داشت: اتصال شبکه ریلی ایران به کشور همسایه عراق و تکمیل خط‌آهن شلمچه – بصره یکی از برنامه‌های استراتژیک کشور است و در توسعه شبکه ریلی کشور پیش‌بینی شده است.

وی در تشریح مزایای این خط‌ ریلی تصریح کرد‌: خط‌ آهن شلمچه بصره فواید زیادی در حوزه ترانزیت برای ایران دارد همچنین در حوزه ترانزیت بار از شرق به غرب و بالعکس نیز مزایای ویژه‌ای دارد و مبادلات کالا بین ایران و عراق را تسهیل می‌کند.

وی ادامه داد: با تکمیل خط‌آهن شلمچه-بصره‌ ایران یک کریدور ترانز‌یتی ریلی شرقی – غربی خواهیم داشت که از کشور ایران عبور می‌کند و تا کرانه‌های دریای مدیترانه می‌رود یعنی پس از عبور از عراق به سوریه و بندر لاذقیه می‌رسد که می‌تواند مزایای زیادی برای کشور ایجاد کند.

خادمی اظهار داشت: طول این حلقه مفقوده از شلمچه تا بصره‌، بسیار کم است ما اغلب برای اتصال به شبکه ریلی کشورهای دیگر، باید صدها کیلومتر خط آهن کار بسازیم اما برای اتصال ریلی شلمچه تا بصره بین ‌34 تا 35 کیلومتر ‌خط آهن باقی مانده است‌.

 

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟